Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Juridiskt problem?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Juridiskt problem

Dajo skrev:
Farför vill du förbjuda folk att göra något som är lagligt?
Tycker du resonerar lite naivt. Bara för att saker är lagliga behöver ju inte betyda att det är fritt fram för att göra alla möjliga dumheter som hålls inom lagens ram? Jag förbjuder ingen men tycker man ska tänkta till lite om vilka budskap man ger med sina bilder.

Konst (foto) är inte heligt.

Åsiktsfrihet är inte alltid bra.

Censur är inte alltid dåligt.

Ändå finns det folk som kämpar med näbbar o klor för just dessa saker utan att se nackdelarna.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Juridiskt problem

matnyttige skrev:
Tycker du resonerar lite naivt. Bara för att saker är lagliga behöver ju inte betyda att det är fritt fram för att göra alla möjliga dumheter som hålls inom lagens ram? Jag förbjuder ingen men tycker man ska tänkta till lite om vilka budskap man ger med sina bilder.

Konst (foto) är inte heligt.

Åsiktsfrihet är inte alltid bra.

Censur är inte alltid dåligt.

Ändå finns det folk som kämpar med näbbar o klor för just dessa saker utan att se nackdelarna.

Om det inte är lagstiftarna som beslutar om vad man inte får göra, vem ska då göra det?
Du?
En skinnskalle?
En Al-Queidaanhängare?
En miljöpartist?
Livets ord?
IOGT-NTO?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Juridiskt problem

Dajo skrev:
Om det inte är lagstiftarna som beslutar om vad man inte får göra, vem ska då göra det?
Du?
En skinnskalle?
En Al-Queidaanhängare?
En miljöpartist?
Livets ord?
IOGT-NTO?
Så du menar att allt som är lagligt är lämpligt?

Om du lägger upp en porrbild på Fotosidan så gör du inget olagligt men det är inte lämpligt (och du drabbas snart av censuren här och din bild blir borttagen).
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Juridiskt problem

matnyttige skrev:
Så du menar att allt som är lagligt är lämpligt?

Om du lägger upp en porrbild på Fotosidan så gör du inget olagligt men det är inte lämpligt (och du drabbas snart av censuren här och din bild blir borttagen).
Vad jag förstår, så frågades det ursprungligen inte om flaggbränning var lämpligt, eller ej. Det frågades om huruvida det var lagligt/riskfritt att avbilda.

Ditt exempel är för övrigt helt meningslöst. Vad som är "lämpligt" eller inte, avgör Fotosidan och dess ägare helt självsvåldigt (så länge publiceringen i övrigt håller sig inom lagens ramar). Publicering av en porrbild här kan således vara helt OK, alldeles *oavsett* vad du personligen tycker. Det finns, per definition, ingen censur på Fotosidan (censur = statligt myndighetsingripande).

Sak samma med avbildande av flaggbränning. Det kan -- och är -- legalt sett helt OK. Fortfarande alldeles oavsett vad du anser om det.
 
Har inte denna diskussion spårat ur fullständigt nu ??

Frågan var: Är det olagligt att ta en bild på en brinnande flagga ?

Svaret är: Nej

-- Frågan är besvarad och låt oss stänga denna tråden nu ! --
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Juridiskt problem

matnyttige skrev:
Så du menar att allt som är lagligt är lämpligt?

Om du lägger upp en porrbild på Fotosidan så gör du inget olagligt men det är inte lämpligt (och du drabbas snart av censuren här och din bild blir borttagen).

Har du tillstånd att lägga upp en porrbild här så är det ju helt OK.
Gör du det olovandes kan dataintrång vara ett faktum och det är olagligt.

Jag kanske vill läga upp bilder med 2 homosexuella som har sex på min privata hemsida.
Detta kan väcka enormt anstöt och obehag hos vissa (pastor Åke Green till exempel).
Ska jag inte få göra det då?
Vem ska bestämma vad jag ska göra och inte göra?
Inte är det du i alla fall...
 
Wreckdiver skrev:
Har inte denna diskussion spårat ur fullständigt nu ??

Frågan var: Är det olagligt att ta en bild på en brinnande flagga ?

Svaret är: Nej

-- Frågan är besvarad och låt oss stänga denna tråden nu ! --
Jo, det har du rätt i men detta är ju ändå ett diskussionsforum och vissa frågar kräver ibland mer utförligt svar än enbart JA eller NEJ.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Juridiskt problem

Dajo skrev:
Har du tillstånd att lägga upp en porrbild här så är det ju helt OK.
Gör du det olovandes kan dataintrång vara ett faktum och det är olagligt.
Men det är ju inte OK. Det är ju det jag försöker säga.
Om du lägger upp en vulgär porrbild här på Fotosidan så gör du inget olagligt men det är inte tillåtet (av de som sköter Fotosidan). Det finns alltså regler utöver lagboken. Eller vad är etik för dig?

Jag har inte förbjudit någon att plåta flaggbränning men jag vill påpeka att detta med flaggbränning är mer kontroversiellt än att fotografera sin katt. I mångas ögon väldigt olämpligt. Men andra tycker nog det är ok bara det är en flagga från ett viss land.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Juridiskt problem

matnyttige skrev:
Men det är ju inte OK. Det är ju det jag försöker säga.
Om du lägger upp en vulgär porrbild här på Fotosidan så gör du inget olagligt men det är inte tillåtet (av de som sköter Fotosidan). Det finns alltså regler utöver lagboken. Eller vad är etik för dig?

Jag har inte förbjudit någon att plåta flaggbränning men jag vill påpeka att detta med flaggbränning är mer kontroversiellt än att fotografera sin katt. I mångas ögon väldigt olämpligt. Men andra tycker nog det är ok bara det är en flagga från ett viss land.

Vill inte dom som driver fotosidan att man ska få lägga upp bilder på katter så får man inte det heller.

Ska du bli upprörd nu för att folk fotograferar sina katter?

Jag är helt övertygad om att verken skivbolaget eller bandet blir påtvingade en bild på en brinnande flagga av fotografen...
 
Oavsett vad lagen säger så är det inte juste att bränna flaggor hur som helst. Men dumt är illa iaf..

Jag är nyfiken på syftet. Hur mycket har du funderat över budskapet och tanken och det du vill förmedla? Förmedlas de bäst genom flaggbränning? Står du för det du visar med din bild som planeras?

(Personligen skulle jag aldrig köpa en skiva, affisch eller så med ett sånt omslag du beskriver för att det utstrålar både dumhet och förtryck.)
 
Nu är det visserligen så att det i lagen om Sveriges flagga inte ens nämns något om bränning. Varken om det är tillåtet överhuvudtaget eller att flaggan ska brännas vid kassering.

Sen tror jag inte Sverige kan bestämma om det är tillåtet att bränna andra länders flaggor. Om det nu var vad som gäller här i Sverige.

Vad USA säger kan ju vara en annan sak.


\h
 
hasseper skrev:
Sen tror jag inte Sverige kan bestämma om det är tillåtet att bränna andra länders flaggor. Om det nu var vad som gäller här i Sverige.


Men Sverige kan bestämma vad som får och inte får göras inom Sveriges rikes gränser. Så rent principiellt är det fullt möjligt för de svenska lagstiftarna att förbjuda flaggbränning, oavsett vilken lands flagga det är. Men om det finns någon sådan lagstiftningm det har jag inte en aning om. Men det var väl inte om detta som frågades om heller.

Istället ville väl diskussionsstartaren bara veta ifall det är olagligt att fotografera en brinnande flagga. Det kan jag svårligen tänka mig att det skulle vara. Tänk dig en situation där du kommer till ett torg fullt med demonstranter; en av dem tar fram ett visst lands flagga och tänder på den. Då tar du fram din medhavda kamera och plåtar situationen. Skulle du då ha gjort något olagligt? Jag kan inte lagtexten, men mitt förnuft säger mig att du definitivt inte gjort något olagligt.

Så diskussionen om flaggbränning är olagligt eller inte, är i denna diskussion ovidkommande, då det har inget med fotograferingen att göra. Att bränna och fotografera är två helt skilda saker. Istället ser jag följande fråga som mycket mer intressant; vad är förbjudet att fotografera? Fast då hamnar vi OT igen och dessutom finns det säkert dylika trådar redan. Kan någon ge mig en länk till en sådan tråd?
 
Eeros skrev:
Istället ville väl diskussionsstartaren bara veta ifall det är olagligt att fotografera en brinnande flagga.
Visst, killen som pluggar media och som antagligen tänkt marknadsföra sig inom reklam/reklamfoto som jag tolkar profilen frågar om det är juridiskt ok, men han frågar också "kan jag bli fälld på något sätt för detta?" Mitt svar på det jag citerar är JA. Många potentiella kunder och framtida arbetsgivare kan "fälla" i form av bojkott om verk i portfolion/referenserna är mot all etik.

Jag tror att avrådande kan vara en stor tjänst oavsett vad lagen säger...
 
lottawe skrev:
Många potentiella kunder och framtida arbetsgivare kan "fälla" i form av bojkott om verk i portfolion/referenserna är mot all etik.



Möjligt, om det kan tolkas som att fotografen själv har arrangerat flaggbränningen. För det måste ju ändå utgöra skillnad hos dessa potentiella kunder, om man fotat flaggbrännande demonstranter, eller om man själv arrangerat flaggbränning för att kunna fotografera detta.

Jag ser det som varken omoraliskt, oetiskt eller olagligt att fotografera en brinnade flagga. Däremot, att själv bränna flaggan, eller att själv arrangera flaggbränningen, är en helt annan sak. Så potentiella kunder kommer knappast att ha något att invända mot att man fotograferat brinnande flaggor. Däremot kan de se det som oetiskt om fotografen har brännt flaggor, eller arrangerat flaggbränning.

Eller skulle du som en bildköpare stänga av en fotograf som fotat när demonstranter bränner en flagga utanför USA:s ambassad? Eller om han i porfolion hade en bild på en palestinier som bränner Israels flagga under en demonstration?
 
Eeros skrev:
Istället ville väl diskussionsstartaren bara veta ifall det är olagligt att fotografera en brinnande flagga. Det kan jag svårligen tänka mig att det skulle vara. Tänk dig en situation där du kommer till ett torg fullt med demonstranter; en av dem tar fram ett visst lands flagga och tänder på den. Då tar du fram din medhavda kamera och plåtar situationen. Skulle du då ha gjort något olagligt? Jag kan inte lagtexten, men mitt förnuft säger mig att du definitivt inte gjort något olagligt.

Så diskussionen om flaggbränning är olagligt eller inte, är i denna diskussion ovidkommande, då det har inget med fotograferingen att göra. Att bränna och fotografera är två helt skilda saker. Istället ser jag följande fråga som mycket mer intressant; vad är förbjudet att fotografera? Fast då hamnar vi OT igen och dessutom finns det säkert dylika trådar redan. Kan någon ge mig en länk till en sådan tråd?

Om det gällde ett mord istället kanske diskussionen hamnade annorlunda. Mord är definitivt förbjudet men inte att fota det. Dock är planering och utförande av ett sådant förbjudet även om avsikten är att fota det. Då är man inblandat i det hela hur man än ser på det.
/M
 
Eeros skrev:
Eller skulle du som en bildköpare stänga av en fotograf som fotat när demonstranter bränner en flagga utanför USA:s ambassad? Eller om han i porfolion hade en bild på en palestinier som bränner Israels flagga under en demonstration?
Det är skillnad på reklam/dokumentärt så jag tycker inte dina jämförelser är värst bra.

Jag skulle inte köpa en tjänst eller bild av någon som arbetar med saker som talar mot min egen moral. (Jag skulle inte heller åta mig vilka uppdrag som helst utan tackar gladeligen NEJ om nån organisation skulle vilja ha nazipropaganda eller så från mitt företag.)

EDIT: Redigerade illa felskrivning..
 
Senast ändrad:
Att fotografera en flaggbränning är givetvis inte olagligt. Att publicera den är kanske inte heller olagligt. Däremot är det väl troligt att både skivutgivaren, fotografen och övriga inblandade hamnar på USAs svarta lista vilket normalt innebär att dessa personer aldrig får besöka USA. Det räcker att överskrida tiden tre månader som turist för att bli utspärrad på livstid. Sådan utspärrning kan aldrig överklagas eller upphävas…
/Harald
 
Men va ni tar i!

Kör på och lycka till med bilden!

ps. tänk på att tyg brinner ganska bra så du inte missar bilden för att flaggan brunnit upp :)
 
ahlmik skrev:
Om det gällde ett mord istället kanske diskussionen hamnade annorlunda. Mord är definitivt förbjudet men inte att fota det. Dock är planering och utförande av ett sådant förbjudet även om avsikten är att fota det. Då är man inblandat i det hela hur man än ser på det.
/M

Mord är lite lågsökt som jämförelseobjekt med flaggbränning, tycker jag. Men om man nu spinner vidare på huruvida det är olagligt att fota mord eller inte, så kan jag tänka mig att det kan uppstå situationer då även fotografen döms. Inte för att denne fotograferade, det är för det mesta inte olagligt, men för att denne exempelvis inte förhindrade mordet, om fotografen var medveten i förväg om att ett mord skulle begås.

Men anses det att fotografen inte hade något med mordet att göra, och att denne inte hade en rimlig chans att förhindra det, ja, inte kunde påverka utgången på något sätt, så kan det väl inte ha varit olagligt att denne fotograferade mordet? Som i fallet med JFK, jag tror knappast att han som fotografera hur kulan fläkte upp skallen på JFK, blev dömd för mordet? Eller att han ansågs som oetisk?

Däremot, han som under 70-talet i Vietnam fotograferade hur en polischef summariskt avrättade en fånge med ett nackskott, hans etik skulle jag ha velat utreda mer om jag varit bildköparen. När man tittar på bilden förstår man att fotografen har stått alldeles intill polischefen och fången. Hur kunde det komma sig att polischefen avrättade fången just då? Var det för att via media kunna demonstrera sin makt? Var det för att fotografen hade frågat om han kunde fota nästa avrättning? Skulle fången ha levat idag om inte fotografen hade varit där med sin kamera och sina frågor?

Därmed inte sagt att det var något oetiskt i fotografens förfarande, situationen kanske uppstod helt plötsligt, utan att han i förväg visste något om det. Men vad jag vill ha sagt är att fotografens avsikter och deltagande i förloppet är viktiga frågor att reda ut efter en oetisk/olaglig händelse, om det finns misstanke om att denne varit involverad i händelseförloppet. Men själva fotograferingen kan jag inte se som något olagligt. Vad lagtexten säger om detta vet jag däremot inte.


Det finns dock situationer som kan vara direkt olagliga att fotografera. Exempelvis militära skyddade anläggningar och barnporr. Men finns det även helt triviala saker där redan själva fotograferandet är olagligt/oetiskt? Något som man kanske inte alltid tänker på i förväg? Detta skulle jag se som en intressant diskussion, och därför frågade jag om någon visste en länk till en redan startad diskussion där detta avhandlades.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.