Annons

Juridiskt problem?

Produkter
(logga in för att koppla)
Rådfråga USAS Ambasad

Du kan ju alltid lägga ett mail till USAs ambasad och förklara att du fått detta fotoupdrag och undrar.
Hurvida det är lagligt eller ej att det är moraliskt fel det är en annan sak.Du vill ju bara försäkradig om att inte bryta mot några lagar. De kommer ju inte att gilla det men du får nog svar på om de kan bestraffas eller ej.

Ps vad gäller svensk lag så kan du ju maila eller ringa Polisen. Men jag TROR inte sverige ser något annat tygstycke som flagga mer än den Svenska.

Tänk dock på att en nations flagga är det som enar alla.Flaggan är politiskt/religöst/samhälsklass ofärgad så det är något alla kan enas under. I mina ögon är det bland det grövsta man kan göra.
 
Senast ändrad:
Jag håller med om de som tycker att "bara för att något är lagligt behöver det inte vara lämpligt". Se på publiceringen av Mohammed-bilderna (jag vet, ett väl extremt exempel).

Alla handlingar har konsekvenser, jag vet inte vilka som kan finnas för att bränna en amerikansk flagga men om syftet är politiskt så får man väl vara beredd på att det finns politiska motståndare också som kanske har starka åsikter om det hela.

Om du kan drabbas av några obehagliga följder vet jag inte, kanske större sannolikhet att bandet kan få det när skivan/skivomslaget publiceras. Om deras åsikt är att USA är så avskyvärt att dom vill bränna deras flagga så får dom väl stå för det, du kan ju som fotograf bara dokumentera det hela. Är det hela din idé så borde bandet fundera på om dom står för åsikten också.

Jag skulle aldrig bränna en flagga för ett skivomslag, det är en för stark symbolisk handling för många och jag tycker man kan respektera det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.