Jag tycker helt klart att det är oetiskt att arrangera en bränning då detta som sas innan är ett uttryck till förtryck oavsett vad man tycker om det enskilda landet (I detta fall USA), speciellt med texten trash på, då blir det ju ännu mer uppenbart att man vill förtrycka eller hata landet i fråga. Sen som sagt blir man nog inte dömd rättsligt för det i Sverige, men man kan som sagt blir "dömd" som fotograf och människa att man tolererade det. Jag tar tex. inte vilka bilder som helst av moraliska skäl och egen åsikts skull oavsett om det är lagligt eller inte, kommer jag tex. till en fattig by i afrika (har inte varit där dock) så skulle jag inte bara gå runt och fota människor helt skoningslöst i deras elände, som nån kaxig västerlänning utan verkligen se på människorna med största respekt och ta hänsyn till deras integritet oavsett om det är lagligt eller inte, sån är jag i alla fall...
Skivutgivarna kanske borde tänka till innan de ger ut ett sånt omslag, och om inte du som människa och fotograf reagerar och ifrågasätter som du nu faktiskt gjort så vem ska då göra det..
Tänker också på en låt som jag inte minns gruppen på som har en låt som heter "If you tollerate this then your children will be next" Det är ju så att är det avlägset och inte så nära så tycker man det funkar, men tänk om du bodde i USA och grannen brände en svänsk flagga med texten "skit land" på skulle inte du bli illa berörd då? Jo, men för dem kanske det bara var "en kul grej"
Avslutar med vad Bono (U2) sa på Ullevi i somras som kommentar på terorristernas attaker: "let´s not become a monster to defeat a monster"
/Magnus