Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Juridiskt problem?

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Det är skillnad på reklam/dokumentärt så jag tycker inte dina jämförelser är värst bra.


Men det var ju precis det jag ville ha framfört, att det är skillnad på syfte. Du kom bara med bättre ord, reklam och dokumentärt, som bättre klargjorde skillnader mellan syfte. :)

Att man trycker ner avtryckaren på kameran är i de allra flesta fall helt lagligt, oavsett hur olaglig situationen är man fotograferar. Däremot kan man ifrågasätta syftet och till och med ifrågasätta hur det kunde komma sig att fotografen fanns där med sin utrustning. Om situationen var i förväg planerad eller inte.
 
Eeros skrev:
Däremot kan man ifrågasätta syftet.......
Absolut:) Jag frågade trådstartaren om syftet och varför göra ett sånt skivomslag på förra sidan i denna tråden. Skulle vara intressant att få veta varför och vad syftet är..

Sen kan vi nog utesluta dokumentär fotografering i detta fallet oavsett syftet att välja sånt motiv. Uppenbart är ju skivomsaget planerat, (men jag tvivlar på att det är särskilt väl genomtänkt..)
 
Jag personligen skulle knappast höja ögonbrynen för att nåt band vill ha en brinnande flagga på sitt skivomslag. Har förresten för mig att jag haft nån gammal amerikansk hard-core skiva med brinnande flagga på, kommer dock inte ihåg just nu. Det hela liknar väl lite diskussionen runt den tidiga punkens band som sex pistols där många förfasades över att de hånade drottningen och uppmanade till anarki. Jag tror därför inte man ska dra alltför stora växlar på konsekvenserna för ett band, de har nog sin målgrupp av lyssnare som inte bryr sig eller sympatiserar i kritiken av USA. Jag tror heller inte på långa vägar att de skulle bli bannlysta i USA om de slog på den marknaden. Money talks, och många av de allra mest USA-kritiska banden är ju och har varit amerikanska i sig, ett känt ex Rage against the machine men även många band från den stora amerikanska undergroundscenen.

Själv skulle jag dock inte bränna nån flagga idag men för 15 år sedan så.. ja kanske.. :)
 
Re: Juridiskt problem

a_lyckhammar skrev:
Hej!
Jag ska plåta ett CDomslag där jag tänkt ha USAs flagga i brand i bakgrunden med texten TRASH sprayad på.
Min fråga är till er om det är juridiskt rätt att göra så, kan jag bli fälld på något sätt för detta?
Tack på förhand!
//A



Det finns inga juridiska hinder för att fotografera en brinnande flagga i Sverige. Ett tips är att dränka in flaggtyget i bensin innan du tänder på så att det blir extra schyssta lågor. Försök även placera objektet mot en någorlunda mörk bakgrund.
 
Du använder fler och bättre formulerade ord än vad jag gjorde, dock tror jag att vi menar samma sak. Man kan dock bli vittne och använda foto som bevis. Allt man gör handlar om avsikt och/eller slump beroende på situationen. Det är det man i så fall blir dömd för. Att ta exemplet ett mord är bara lättare att relatera till. Om han bränner en flagga så är det i det här fallet avsiktligt och därmed uppsåt. Sedan om det är olagligt eller ej kanske inte spelar så stor roll om USA tycker att han inte skall få komma in i landet för han har en till synes fientlig inställning till USA.
/M
 
Jag lovade att hålla mig borta, och nu bryter jag löftet.

Det kan vara värt att påpeka att det budskap man _vill_ skicka iväg inte alltid är samma som mottagaren ser.

Jag är kanske lite annorlunda än de flesta här, men har rätt svårt att se en flagga som en vanlig bit tyg. På många håll i världen är flaggbränning en MYCKET stark symbolisk handling.

Det är i och för sig korkat att göra jämförelser, men att pissa på Peterskyrkan eller kasta fläskfärs på Kaba är också mycket starka symboliska handlingar.

Man kan ibland se olika sorters flaggor brinna i TV-nyheterna. Oftast ser de som satte fyr ut att vilja lyncha någon. Ibland slår de också ihjäl någon som förknippas med flaggan.

Jag upprepar min rekommendation att inte elda flaggor, även om det verkar vara OK rent juridiskt.
 
Hej!


Ber om ursäkt för min frånvaro. Trodde inte att någon skulle svara på ett sådant inlägg. Vissa svar betraktade jag som åtagsvärda och andra som... hmm.. kändes som om att diskussionen spårade ur någonstans på sida två.

Jag frågade trådstartaren om syftet och varför göra ett sånt skivomslag på förra sidan i denna tråden. Skulle vara intressant att få veta varför och vad syftet är..

Svar: Bandets album heter "united" och med tanke på deras ståndpunkt rent politiskt så tyckte jag att det vore coolt att låta två människor hålla varandra i handen, närbild och låta ha en brinnande USA flagga i bakgrunden. (En "ljus-" och en "mörkhyad")
Med tanke på allt engagemang så har jag funderat lite på saken och tänkt låta ha en flagga som har färre stjärnor. Känns som om att en flagga med 40 stjärnor inte kan förklaras som USAs nuvarande symbol. Dock lite vilseledande, men men.
 
a_lyckhammar skrev:
Bandets album heter "united" och med tanke på deras ståndpunkt rent politiskt så tyckte jag att det vore coolt att låta två människor hålla varandra i handen, närbild och låta ha en brinnande USA flagga i bakgrunden. (En "ljus-" och en "mörkhyad")
Skulle vara intressant att höra vad det skulle symbolisera. Som jag tolkar det så ger det budskapet "Tack alla världens folk för vi hjälptes åt att förinta USA"
 
Jag får intrycket att att frågen egentligen gäller att få moraliskt stöd av Fotosidans medlemmar inför brännandet av en amerikansk flagga.

Sen när började äkta radikaler bry sig om hurvida något var lagligt eller inte? Om du tvekar, gör det inte.

Om det bara gäller att ställa upp som fotograf trots att du inte delar bandets åsikter så tänk över det också. Annars bränner du flaggan för att det känns rätt och tar konsekvenserna där för att det var värt det.

Förmodligen lär enda konsekvensen bli att uppfattas som någon slag politisk vildhjärna som fotade åt ett snart bortglömt band. Med lite tur glöms din bild också...
 
Erik Schalin skrev:
Du ska nog fundera 2 ggr om du har tänkt att resa till USA.
Det är inte helt säkert att de släpper in dig efter en sådan sak.

Det finns många filmer där brinnande flaggor förekommer och dom regisörerna lever ett mycket gott liv idag i USA...

Hade samma person ställt sig utanför deras ambassad och eldat flaggor hade det nog varit skillnad på den saken.
 
Jag tycker helt klart att det är oetiskt att arrangera en bränning då detta som sas innan är ett uttryck till förtryck oavsett vad man tycker om det enskilda landet (I detta fall USA), speciellt med texten trash på, då blir det ju ännu mer uppenbart att man vill förtrycka eller hata landet i fråga. Sen som sagt blir man nog inte dömd rättsligt för det i Sverige, men man kan som sagt blir "dömd" som fotograf och människa att man tolererade det. Jag tar tex. inte vilka bilder som helst av moraliska skäl och egen åsikts skull oavsett om det är lagligt eller inte, kommer jag tex. till en fattig by i afrika (har inte varit där dock) så skulle jag inte bara gå runt och fota människor helt skoningslöst i deras elände, som nån kaxig västerlänning utan verkligen se på människorna med största respekt och ta hänsyn till deras integritet oavsett om det är lagligt eller inte, sån är jag i alla fall...

Skivutgivarna kanske borde tänka till innan de ger ut ett sånt omslag, och om inte du som människa och fotograf reagerar och ifrågasätter som du nu faktiskt gjort så vem ska då göra det..


Tänker också på en låt som jag inte minns gruppen på som har en låt som heter "If you tollerate this then your children will be next" Det är ju så att är det avlägset och inte så nära så tycker man det funkar, men tänk om du bodde i USA och grannen brände en svänsk flagga med texten "skit land" på skulle inte du bli illa berörd då? Jo, men för dem kanske det bara var "en kul grej"

Avslutar med vad Bono (U2) sa på Ullevi i somras som kommentar på terorristernas attaker: "let´s not become a monster to defeat a monster"

/Magnus
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.