maxzomborszki
Aktiv medlem
Jag är väldigt benägen att misstro någon som garanterar något om framtiden, så därför garanterar jag inget. Det som ännu inte skett kan vi inte med all säkerhet förutse.Sten-Åke Sändh skrev:
Du skriver att C-kompilatorer kommer att finnas även i framtiden och ser det som en garant för att allt är grejt för det kommer ju även att finnas programerare som kan hantera dessa och är villiga att underhålla DCRAW i evighet. Men det är ju inte heller nån garanti. Även programmeringsspråk ändras över tiden. Se bara vad Microsoft just gjort med Visual Basic! Version 6.0 är en dead end. Nu är det .NET och C# för hela slanten om man inte utvecklar i Java, så det är bara att skriva om eller konvertera om det går.
Det finns dock en stor skillnad mellan C och de exempel du nämner (Visual Basic, .NET och C#). De huvudsakliga utvecklingsverktygen för dessa kommer från ett och samma företag som ofta hårt hållit i specifikationen och inte alltid haft något större stöd från andra intressenter och du beskriver exakt problemet när du säger "Se bara vad Microsoft just gjort...". C-kompilatorer finns från många källor, Microsoft är en av dem.
Det finns många gratis C-kompilatorer varav en av de mest spridda, gcc, finns till alla datormiljöer/operativsystem jag har haft nöjet att få arbeta på (över halvdussinet) och fler därtill, den utvecklas fortfarande och har även starkt stöd från kommersiella intressen. Det finns ingen enskild person, organisation eller företag som kan "lägga ned" gcc. Det finns också så otroligt många system, både fria som icke, skrivna i C eller C++ att stödet för dessa kompilatorer har högre sannolikhet att leva kvar än märkesspecifika lösningar. Men någon garanti är det inte. Bestäm själv vad du skulle satsa pengar på om du skulle spela på det.
Precis som Jim säger så behöver du inte bränna ned en senare version än den som stödjer att konvera de bilder du har bränt ned på den aktuella skivan. Har du bytt kamera och den har annat raw-format så finns förhoppningsvis en senare version av dcraw (eller liknande gratis, fritt och öppet verktyg) att bränna ned på de nya arkivskivorna som extra hängslen.Ett system som DCRAW måste uppdateras kontinuerligt med stöd för nya format. Ett problem som då infinner sig över sikt är problem med versionshantering. Stöder just din version just den RAW-version du vill hantera eller vilken var det nu som gjorde det?
Har du läst DNG-standarden? Det finns utrymme i den för sensortyper som vi inte har gissat oss till idag. Det betyder att dagens DNG-programvara kanske inte kan läsa kommande subtyper av DNG. DNG är inget statiskt som är fastslaget idag. Adobe har lämnat dörren öppen för förändringar. Om du nu är rädd för versionsproblematik så har DNG potentialen att lida av det också, tyvärr.
Som failsafe har Adobe, klokt valt att även tillåta att lagra "icke-RAW"-format i DNG, dvs interpolerat bilddata. (Men då kan man ju faktiskt även välja exempelvis TIFF i det fallet; faktum är att DNG är baserad på TIFF).
Ett råd till alla intresserade: skumma gärna igenom DNG-specifikationen om ni inte redan gjort det. Man behöver inte vara programmerare för att förstå den, även om det säkerligen underlättar.
Jag applåderar initiativet till ett format med öppen specifikation. Jag tycker mycket om standarder som är välgenomtänkta. Jag tycker om saker som är till för att öka interoperabilitet. Än tycker jag inte att jag ska ställa mig upp och jubla. Att enbart satsa på DNG är att lägga "alla äggen i samma korg".Världen behöver verkligen ett enhetsformat. Därför kommer vi att få ett! Idag finns DNG som en form av defacto standard som har vunnit en hel del i acceptans det senaste året.
Min förhoppning är att vi med tiden kommer få färre RAW-format än tidigare, förhoppningsvis spelar DNG en stor roll där, men innan jag ser en mycket tydlig sådan trend tänker jag inte ropa hej.
Men om du tror att det är bättre än att enbart köra på DNG än att spara RAW+dcraw (vilket jag inte förespråkar i första hand), eller som jag gör RAW+JPEG+dcraw eller kanske tom RAW+JPEG+DNG+dcraw så får du göra det (dcraw klarar ju DNG som sagt). Jag tänker inte försöka övertala någon som har beslutat sig i frågan.
Det lever under exakt samma lagar som alla andra program du har källkoden till och en (gärna/helst gratis fri och öppen) utvecklingsmiljö/kompilator/dyl. Program som du inte har källkod till har andra förutsättningar, eller är du av annan åsikt?Tro inte att DCRAW lever under andra lagar än vilket annat program som helst! Det är bara en RAW-konverterare bland andra! Även den måste fungera ihop med nya operativ etc.
Det jag vänder mig mot är historien om ett RAW-formats undergång och att DNG skulle vara annorlunda! DNG är bara ytterligare ett dataformat i mängden. Skillnaden är att det är lite bättre specificerat. Men för många RAW-format ÄR dcraw det som blivit defacto-specifikationen, dvs om en utvecklare ska lära sig hur man avkodar det så går de antingen och läser koden/kommentarerna eller så använder de koden rakt av. Skillnaden är att "specifikationen" dcraw kan man även kompilera och använda för att konvertera filer med på vilken plattform som helst som kan kompilera C-kod. Specifikationen för DNG kräver en programmerare som skriver ett program som gör detsamma utifall det (mindre sannolika men inte omöjliga) fallet att DNG skulle falla i onåd. Eller så får man använda dcraw även för DNG, dvs tillaka till mitt ursprungliga tips, om du är osäker: släng in det på skivan oavsett.
Är man rädd om sina bilder tycker jag att man bör betänka följande strategier:
a) spara dem i FLERA format
b) om möjligt spara läsare/konverterare för formaten tillsammans med bilderna och då helst sådana som inte är specifika för ett visst system utan källkoden till dem (spara gärna binärer OCKSÅ om du tycker det underlättar)
c) spara till flera olika TYPER av media (DVD, externa hårddiskar, etc)
d) skriv OM medierna och kontrollera med jämna mellanrum. De åldras och kan tappa informationen
e) sprid medierna över flera olika (geografiskt skilda) platser
f) lagra medierna under "stabila" förhållanden (med avseende på temperatur, solljus, fuktighet, mekanisk åverkan etc)
Anpassa detta efter behovsgrad. Kanske bör du vara mer paranoid och spara paritetsdata, redundans etc. Eller så räcker det kanske med dubbla kopior, bara du kan avgöra.