Å andra sidan...
Visst finns det många fördelar med RAW, men tänk på att det går åt en del arbete och hårddiskutrymme. Jag fotar nästan alltid i RAW på natten när det är svårt att lita på kamerans vitbalans (eller ögats heller för den delen), och när det är stora kontraster i bilden så man kanske t ex vill plocka fram detaljer i de mörka partierna i efterhand, men att alltid använda RAW, det skulle förbruka hårddiskar och tid i en orimlig omfattning för mig.
Låt säga att jag plåtar en julfest på jobbet i dunkelt ljus, mestadels med blixt. 430EX och 350D verkar komma överens tillräckligt väl för att producera en vitbalans som duger väl för mina syften. Att få exakt fokus i det dunkla ljuset är svårt, vilket gör många bilder en smula softa på fel ställe. Användningen består mest av utskrift på laserskrivare eller visning på skärm för betraktare som vill minnas, snarare än granska pixlar. Att ta de bilderna i RAW, och bränna tid på att tömma minneskortet då och då under kvällen samt timmar av efterbearbetning, det skulle inte förhöja värdet knappt märkbart. Det går ju trots allt göra en hel del med JPG-bilderna med, t ex skärpa dem, exponeringskompensera en aning eller öka kontrasten en smula.
Om du väljer att fota i RAW, tänk då på att arbeta med bilderna som 16 bit TIFF för att dra full nytta av formatet. (Jag brukar nöja mig med att välja vitbalans före konvertering, det finns sedan en smidig funktion för överföring till PhotoShop i Canon Digital Photo Professional.) Bilderna blir dock stora, ca 48 MB per lager redan vid 8 Mpixel, så det kan krävas lite urval före arkivering.
Tänk också på att en RAW-bild innehåller defekter, brus från sensorn mm som kameran kan ha tagit bort vid JPG-konvertering. Ibland blir man förvånad över hur mycket bilderna processas. Bifogar i följande inlägg exempel på samma bild, dels den JPG kameran skapade (helt oredigerad) och en redigerad RAW - TIFF - JPG.
Tar du bilderna i RAW kan du förstås konvertera dem med RAW Image Task till JPG på samma sätt som kameran, så du förlorar inte mer än utrymme på kortet och seriebildhastighet, men å andra sidan vinner du inte mycket mer än att du kan välja kamerainställningarna i efterhand (vilket iofs inte är dåligt i lägen med osäker vitbalans).
Jag tänkte bara balansera kedjan lite… RAW är i grunden bra