Vad man ska ha betalt tycker jag hänger ihop med vilka krav som ställs på bildkvaliteten. Jag , t ex, gillar inte det cyanfärgade som sticker fram ibland, så det tar jag bort manuellt. Sedan har vi alla gulfärgade glödlampor som alla vill ha tända; de ger ju ett gult sken runt armaturen även om man ställt vitbalansen rätt. Då måste man i bildbehandlingen maska allt gult och neutralisera det till vitt. Det tar sin tid.
Hur man än vitbalanserar på plats, finns det ju alltid något som stör bilden och det är ju upp till mäklaren att säga bu eller bä till gula lampor och cyan i fönstren. Vill mäklarna ha tipptopp kan de inte betala enbart en femhundring, för efterarbetet tar sin tid.
Sedan ska bilderna ha webbstorlek, annonsstorlek, storlek som passar prospekten och CMYK:as och det är ett arbete som man måste lägga ner också. Visserligen kör väl alla ett makro på detta, men det tar ju extra tid i alla fall.
Jag tror jag har för höga krav på mig själv att leverera så bra bilder som möjligt, men samtidigt vet jag att om jag är tidpressad och hoppar över något kommer det som ett brev på posten att det är dags att "göra om och göra rätt".
En del bostäder är en dröm att fota - nästan ingen bearbetning alls - och andra skakar man bara på huvudet åt. I efterhand alltså, när man sitter där vid datorn. Alla klatchiga, röda soffor som gjort rummet i rosastick eller djupröda mattor som reflekteras i väggarna.
En annan variant är tomma lägenheter med nikotingula väggar ihop med ännu mer nikotingula innertak; där får man ibland höra (i efterhand) att man kanske kan dra ner gulheten lite till. Ja, och då sitter man där och maskar varenda bild en gång till för att inte parketten ska se urvattnad ut...
Detta finlir måste man få betalt för. Gör de det gratis i Asien? Hur kan man skicka iväg bilder till någon som inte var där och såg hur det såg ut? Ibland kan man ju faktiskt inte härröra två bilder till samma rum, vilket man kan som fotograf i och med att man var där. Tänk om två bilder av samma rum kommer tillbaka till Sverige med olika nyans?
Hu, det är inte lätt med bostadsfotografering...
Skickar ett par bilder tagna i befintligt ljus. Ingen blixt alltså. Tog i efterhand bort det cyanfärgade från fönstren i köket och det gula från ljusen.