Det bästa anledningen till att jag använder 16-35 istället för 14-24 är just att jag kan använda pol-filter på den. Här är några saker som filtret hjälper mig med:
1 - Reducerar blänk i golv, tak, skåp mm (interiört). I vissa fall kan extremt störande blänk reduceras till knappt synbart blänk om vinkeln mellan objektiv och golv är rätt. Ett helt utfrätt blänk i ett annars fint trägolv är inte så jättesnyggt...
2 - Förstärker färger i himmel och vegetation, samt reducerar reflektioner i fönster (exteriört). Istället för att pilla fram färg i himmel och vegetation i PS så vrider jag bara pol-filtret lite och färgen kommer fram helt "gratis". Det är också bra att kunna minimera blänk i fönster på exteriörbilder. Ska man både ha blåare himmel och ta bort blänk i fönster så märker jag att jag får ta två exponeringar med filtret i olika lägen, sedan fixar man det enkelt med lagermask och målar fram fönstren.
Jag har kämpat med blänk ett tag när jag körde 14-24:an och inte kunnat hitta ett bra sätt att lösa det problemet, men med pol-filter så kan jag iaf. göra det bästa av det, även om i många fall inte ta bort det helt och hållet så minimera det rätt kraftigt.
Det största problemet med 16-35:an är just distortion. Det är lite störande och jag får fixa till många bilder, men det går rätt snabbt så det kan jag leva med. Gluggen är rätt bra i motljus, inte ofta som jag haft problem faktiskt! 14-24:n är hemsk i jämförelse =)
För att sammanfatta: Ett pol-filter är bra att ha, fotar man interiörer så tycker iaf jag att det är ett filter som löser många problem och jag fotar numera alltid med pol-filter. Synd att 14-24:an inte kan ta filter, för distortion på 24:mm på den är 0, ja 0!