Annons

Jakten på Tubkikare (med inbyggd digitalkamera)

Produkter
(logga in för att koppla)

Snömannen

Aktiv medlem
Tittar lite efter en tubikikare för att kunna kolla på vår fina natur. Vill gärna ha en med inbyggd digitalkamera för att kunna ta lite bilder.

För några år sedan såg jag Kowas TD-1 och tänkte nu att jag skulle se om jag hittade den eller någon annan på nätet. Kowas finns kvar, hittade dock inget pris.
Hittade dock en annan intressant pryl:
Zeiss DC-4

Nu ska den tydligen kosta runt 15 000:- och en kikare till det kostar väl minst lika mycket men kombinationen verkar ta fina bilder i alla fall:
Exempelbilder

Digicopoing verkar intressant men att hålla på med kamera OCH kikare verkar lite bökigt. Någon som har tips på andra Tubkikare med inbyggd kamera?

Någon som vet vad en TD-1 Kostar nu för tiden?

Om du är nikonist finner du lite grann på:
http://nikoneurope-se.custhelp.com/...scoping&p_new_search=1&prod_lvl1=0&cat_lvl1=0

Jag har tagit några bilder med min Kowa-tub och deras adapter (istället för tubokularet) till systemkamera med min gamla Nikon F601. Jag har inte provat med min D200 än.

Tuben har ju inte objektivklass, och bländaren blir vad den blir, men brännvidden är enooorm. Stabilt stativ, vindstilla, inte för mycket solrörelse i luften och självutlösare/fjärrkontroll behövs. Spegeluppfällning är nog en finess i sammanhanget. Rörliga motiv är verkligen inte lätt...

Jag ska väl prova lite i sommar. Annars är det ju påhängskompakt de flesta använder, men numera tycks inte finnas några särskilt lämpliga kameror för det.

En finess med påhängskompakt är att man "skådar" normalt med tuben, och när (om) man hittar något intressant hänger man snabbt på kameran och dokumenterar. Söka genom kamerans sökare är svårt - och på kompaktens display i princip hopplöst!

Kollat runt lite på kikartillverkarnas hemsidor och nu börjar de flesta ha tillbehör för att sätta dit kompakta digitalkameror... visste dock inte att det var så vanligt med tillbehör för systemkameror... filmerna var intressanta.. får det att se enkelt ut.

Inte enkelt

Digiscoping är inte enkelt! En hel del träning behövs fastän man är van fågelskådare och snabbt hittar objektet i tubkikaren. Har du aldrig använt en tubkikare tidigare så krävs det en hel del träning!

Nog har jag använt tub alltid... just därför vet jag att det är en fördel om det är enkelt att ta ett foto med den...

mest prisvärt

Jag tror ändå att det mest prisvärda om du vill satsa på digiscoping är att köpa Zeiss diascope 85 eller swarre varianten + en digitalkompakt som passar bra till dessa (vet inte vilken eftersom de modeller som tidigare passat bra utgått ur sortimentet, men det borde finnas någon nu existerande modell som passar). Tror att man får mycket mer för pengarna än t.ex zeissokular/kameravariant. Med dagens smidíga adaptrar bör det funka lika bra. Räkna med en kostnad närmare 30 lök. En variant som jag börjat praktisera( efter att tidigare ha använt digitalkompakter) är att fota på frihand utan adapter med min dslr (EOS 20D + kitzoom som passar bra med mitt zeissokular). Är du ute efter actionbilder på fåglar/djur bör du dock glömma digiscoping genast. Har försökt en hel del men när man passerat 1000 bilder utan att få en acceptabel actionbild ger man upp. (3 /5000) är mitt facit och då är det ändå inte mycket action i de bilderna) Kika gärna in i mitt digiscopingalbum så ser du vad för typ av bilder som digiscoping lämpar sig för.

Snömannen skrev:

Någon som vet vad en TD-1 Kostar nu för tiden?
TD-1 finns hos B&H Photo http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...s&Q=&sku=356206&is=REG&addedTroughType=search
Nu kostar den $1074, men i min katalog från vintern 06/07 kostar den $1899, så den har sjunkit rejält på sistone.

Forumtråd på dpreview.com:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1000&message=9298763

Här finns en till salu:
http://www.sofnet.org/index.asp?DocID=x&lev=1262&topicID=7327

Hur står den sig idag tro när den fått några år på nacken?

Hälsningar Stefan

Molanders visade upp en grej på mässan som kanske e intressant. DYR ! men ändå..

Kommer inte ihåg vad den hette eller så..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar