Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag vet mitt behov, men inte min kamera - tips mottages

Produkter
(logga in för att koppla)

_V_

Aktiv medlem
Hej,
jag har nu en Pentax k100d med ett kitobjektiv och ett samsung telezoom D Xenon 50-200.
Inga supergrejer och det märks nu när man fotat ett tag.

Jag behöver en kamera och ett teleobjektiv som samspelar och som kan ge mig skarpa rörelsebilder. Jag fotar mycket hundar i rörelse och är ute i väder och vind. Objektivet måste alltså vara ljusstarkt. Autofokusen måste vara hög och samma bildstabiliseringen.

Misstänker att det lättaste är att skaffa ett lite billigare kamerahus och lägga mer pengar på telezoomen.

prisklass; typ 0-20 000 kr sammanlagt.

Skulle av bekvämlighetsskäl vilja hålla mig till Pentax då jag har kitobjektiv och extern blixt till märket.
Vet inte om det funkar att behålla det kamerahus jag redan har, gör det ngn skillnad?

Tack snälla på förhand!

Ok tack, men telezoomet då?

Kan man inte ha ett "lite sämre" hus och lägga mer pengar på telezoomen??

Det brukar vara lättare att hitta, till hyfsat pris, ljusstarka teleobjektiv med fast brännvidd, än telezoomar. Vilken brännvidd använder du mest på zoomen idag vid hundfotografering? Ett ljustarkt teleobjektiv med fast brännvidd och med den brännvidd du använder mest, kanske är en lösning.

Om du vill byta kamerahus, så är det ett som fungerar bra (t ex lite brus) vid höga ISO, som du skall leta efter. Högt ISO = kort slutartid = lite rörelseoskärpa. Men du behöver antagligen inte ett nytt kamerahus.

Det är väldigt olika, det optimala är att inte bli låst med en fast brännvidd.

tack för tipset

Nikon, kanske

Jag behöver en kamera och ett teleobjektiv som samspelar och som kan ge mig skarpa rörelsebilder. Jag fotar mycket hundar i rörelse och är ute i väder och vind. Objektivet måste alltså vara ljusstarkt. Autofokusen måste vara hög och samma bildstabiliseringen.

Om autofokussystemet är högprioriterat, så verkar Nikon vara vassast i klassen (kunskap baserad på tester i fotopressen och egen D300). Nikon kör ju VR i objektiven och vad jag vet ska den vara i absolut toppklass oxå. Nu har de ju släppt D300s - en uppgradering av toppkameran D300 - så den kan ju vara ett alternativ. Fast kanske för dyrt med tanke på din budget ... / mvh FiCa1

Njäe är inte så sugen på att köpa ett hus för över 20 000 kr. Då har jag ju fortfarande inget objektiv.

Men är jag helt vimsig som tror att typ 13 000 kr telezoom och mitt gamla hus kan generera i bra bilder?

Vad sägs som K-7 + Sigma´s 70-200/2.8 HSM version 2?
Borde väl hamna runt 20k...

Nu är jag med på K-7, sorry.
Tror du inte det skulle funka med det kamerahus jag har idag?

Vet du om det finns ngn bra recension på objektivet du rekommenderade?

[/url]

Senast ändrad:
Jag tror att det funkar med din K100D. Om du tycker att 200mm, som du har idag, räcker till, så är nog inte Sigmas 70-200/2.8 så dum. Den är ljustark (iaf för en zoom) och har ganska snabb autofokus.
Om du märker att du ändå behöver ett nytt kamerahus kan du ju skaffa det senare. Du har ju både K-7 och den nya K-x att välja på, som är vassare än din K100D.
Detta om du vill hålla dig till Pentax (och jag ser inget fel med det).

Om byte av system skulle vara aktuellt så får man Canon 20D för löjligt lite pengar idag, men Canon (och Nikon) har ju bildstabiliseringen i huset, så om du känner att du verkligen behöver bildstabilisering så blir det dyrare med objektiv.
Jag är dock inte så övertygad om att du har så stor nytta av bildstabilisering just för hundfotograferingen, iaf inte "action"-bilder. Då måste man ändå ha kort slutartid för att frysa rörelserna och då har man inte så stor nytta av bildstabiliseringen.

Du förlorar bara några tusenlappar vid försäljning av nuvarande system. Vill du ha snabbare AF och telezoom överväg Canon 40d som det finns några nya ex av om du shoppar runt. Sedan för rörelse i dåligt ljus beg Canon 70-200/2,8 (ej IS) för 9000:-. Alt beg Nikon d2x för 8000 plus 70-200/2,8 vr som snart når 12000:- beg då nya 70-200 vr börjar komma i handeln. Fn beg pris 14000:-.

D2x kanske inte är det optiala valet om man vill fota på höga ISO-tal dock... I övrigt är den finfin med snabb AF osv. Ett alternativ till 70-200VR, om man klarar sig utan VR, är ju Nikons 80-200/2.8, men då bör man ju ha minst D200/D300/D1/D2 eller liknande för att få upp farten på autofokusen lite.

Jag skulle inte rekommendera D2x med 70-200 pga föråldrade bildkvalitet o vikt. Då är tex 40D ett betydligt bättre val dels för bättre iso egenskaper samt du kan köpa tex 70-200f4 is som piskar både Nikons 70-200 2,8vr samt Canons 70-200 2,8is jag har haft alla tre eftersom jag kör både med Nikon/canon.
Efter att jobbat i många år med kameror som 1ds,1ds mark 2,D3x så tycker jag det är grymt skönt att kunna få samma bildkvalitet från ett lättare hus.

Fotar du sådant som kräver superb af alternativ spöregn då kanske ett prohus är ett måste annars så skulle jag välja ett lättare hus. En kombo med tex 5D mark 2 med 70-200f4 is väger ca 1,5kg med tex D3x med 70,200 2,8vr så är vikten ca det dubbla 3kg men jag kan garantera att bildkvalite skillnaden är marginell. Samma sak är det med vikten mellan tex D2x o 40D med den skillnaden att bildkvaliten är bättre med 40D.
Har du råd så gå på ff för det är skillnad mot aps-c o det är enkelt större sensor ger bättre bildkvalitet.

dels för bättre iso egenskaper samt du kan köpa tex 70-200f4 is som piskar både Nikons 70-200 2,8vr samt Canons 70-200

Jo, särskilt på f/2.8 är 70-200/4 mycket bättre...

Sen förstår jag inte riktigt varför du jämför 5D mkII med D3x. D700 är en betydligt närmare match, särskilt på höga ISO-tal och för action som det handlar om här så piskar D700 5D MkII med sitt bättre AF-system, snabbare sekvenstagning osv.
Varför man nu öht ska blanda in dessa hus när budgeten ligger på max 20kkr för objektiv och ett eventuellt nytt hus när bara dessa hus spräcker budgeten med råge.

Jisses.. Det skall fotas hundar.. Inte månraketer som flyger förbi i 20000 km i timmen... Inte behöver man en prokamera för 20000 - 25000 kr och uppåt + sedan objektiv för att fånga en hund på bild väl.. Folk grejar det med kompaktkameror...

Jo, särskilt på f/2.8 är 70-200/4 mycket bättre...

Sen förstår jag inte riktigt varför du jämför 5D mkII med D3x. D700 är en betydligt närmare match, särskilt på höga ISO-tal och för action som det handlar om här så piskar D700 5D MkII med sitt bättre AF-system, snabbare sekvenstagning osv.
Varför man nu öht ska blanda in dessa hus när budgeten ligger på max 20kkr för objektiv och ett eventuellt nytt hus när bara dessa hus spräcker budgeten med råge.

Med dagens iso egenskaper så saknar jag inte 2,8 på en 70-200 zoom, så D700 piskar 5D mark 2? Det är inget jag märkt o jag har både två o Nikons bättre af system det märks inte när det är mörkt ute då är canons bättre. Har du överhuvud taget någon egen erfarenhet från 5 D mark 2 eller D700? Har du någon av dom kamerorna?
Att rekommmendera ett föråldrad D2x när en instegs kamera från Nikon ger bättre bildkvalitet känns inte motiverat.
Bildkvaliten är betydligt närmare mellan 5D mark 2 o D3x än D700 jag har haft alla tre.

Eh nej knappast eftersom jag inte är nikonist eller canonist. att du föredrar nikon är rätt välkänt eller? Svara hellre på frågan har du någon av kamerorna? D700/5D mark 2 eller D2x?
Har du överhuvud taget använt någon av zoomarna 70-200 från Nikon/canon? I sådana fall skulle du känna till att 70-200 4is piskar bägge 2,8.
Troligen är du en som vet allt utan att använt varken optik eller kamera du skriver om.

Jag har inte ÄGT någon av dessa kameror. De kostar lite för mycket för att jag ska kunna försvara det i förhållande till mina behov (jag vill heller inte ha FF/FX om jag inte måste). Jag har däremot använt dem lite. Jag har inte använt Canons 70-200:eek:r, men sett massor bilder från dem och du har helt rätt i att 70-200/4L är väldigt bra (jag har heller inte sagt annat). Det går dock inte att komma ifrån att bländare 4 inte ger lika korta slutartider eller lika kort skärpedjup som bländare 2.8.
Jag äger däremot en D300, som har samma AF-system som D700.

Att påstå att jag skulle vara en Nikon fanboy får stå för dig. Tittar man på min postningshitorik här på FS så ser man förmodligen att jag ger ganska märkesoberoende råd (jag föreslog tex 20D som ett alternativ i denna tråden, eftersom det troligen inte finns någon kamera som ger så mycket för pengen idag), även om jag pratar mest om Nikon eftersom jag har bäst koll på deras system, en del om Canon, eftersom att jag har en del erfarenhet även där, men inte riktigt så mycket om andra eftersom jag har ganska begränsad erfarenhet vad gäller andra system.
Sedan har jag, framför allt under min första tid här på FS, varit involverad i ett flertal "vs"-trådar. Det är alltid kul att småfajtas lite.

För att återkomma till bildkvalitet och AF osv så är jag ju inte den enda som är av min åsikt och tom 40D/50D/D300 har mer avancerade AF-system än 5D MkII.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5dmarkii/page40.asp
* AI Servo (continuous AF) _not_ as good as EOS-1 series or Nikon D700
* Continuous shooting speed _slowest_ of any current full frame DSLR
* _Doesn't_ have quite as much highlight dynamic range 'headroom' (in RAW) as the D700 or Alpha 900
* Very good High ISO performance, _almost_ as good as Nikon D700 / D3

http://www.photographybay.com/2009/05/04/canon-5d-mark-ii-review/
"The real difference between the 5D Mark II and Nikon D700 (for those of us that don’t “need” huge image files) is autofocus and metering. In these categories, I have found the Nikon D700 to have a much better success rate. Let me qualify this to say, however, that the 5D Mark II handles perfectly fine in most situations. But, in real world low light shooting, the Nikon D700 just has a better autofocus at all of its 51 AF points. The Canon 5D Mark II generally does just fine at the center AF point. Move to another AF point in low light and you may be fishing around in the frame for a good contrasty point for the 5D Mark II to latch on."

"As noted above, the Nikon D700 is also in recent memory, which makes the 5D Mark II’s inadequacies a little more pronounced. If Nikon was not kicking tail with the Nikon D700’s AF system (borrowed from the Nikon D3 mind you), I expect that my commentary would be much less critical of the 5D Mark II. "

(För att ta ett par exempel.)

Om du sedan hade läst vad jag skrivit så säger jag, innan du kände att du var tvungen att nämna kameror som är alldeles för dyra för Johannas budget, som hon tydligt klargjorde i sitt första inlägg, även att D2x förmodligen inte är det bästa alternativet pga att prestandan på höga ISO-tal inte är så bra.

Med detta föreslår jag att vi istället ägnar oss åt originalfrågan (om du nödvändigtvis känner att du vill ha sista ordet är det okej för mig, men jag lämnar detta sidospår med detta inlägget), dvs vad som kan hjälpa Johanna att få bättre hundbilder för en budget under 20kkr.
Jag hävdar fortfarande att hon troligen har mest att vinna på en ljusstarkare telezoom med snabbare AF. Sigma 70-200/2.8 är visserligen inte det allra skarpaste objektivet som kan köpas för pengar, men den är fortfarande bra på f/2.8. Bildstabilisering har hon redan i sitt kamerahus.

Gällande bildstabilisering och frusnra rörelser.

Vill bara påpeka att bildstabilisering förvisso är bra på sitt sätt, absolut.
Men det kan inte frysa rörelsen på ett motiv som rör sig.
För att frysa en rörelse, krävs snabba slutartider, vilket när ljuset inte är tillräckligt starkt kräver ljusstark optik.

Bildstabilisering gör nytta på korta slutartider, för att motverka skakningsoskärpan som kommer sig av fotografens rörelser.
På dessa slutartider kommer rörelseoskärpan göra snabba motiv oskarpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar