Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag ska på safari!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lovisa_J

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska på safari i Kenya och behöver hjälp att hitta rätt digitalkamera. Jag är novis när det gäller dessa.

Mina behov är följande:

Bra zoom, eftersom man inte kommer nära djuren.

Bra batteritid alternativt kostnadsmässigt vettigt extra batteri, eftersom vi kommer att vara ute i flera dagar.

Minst 4 megapixlar, kanske helst 5.

Hyfsat slagtålig kamera, eftersom jag är klumpig.

Inga tokdyra minneskort, eftersom jag vill kunna ta mycket bilder med hög upplösning.

Kostnadsmässigt kan jag tänka mig att landa kring 5.000 kr eller så inklusive minnen.

Vad skulle ni ha valt för kamera och har jag missat någonting viktigt som jag ska tänka på?

Tack på förhand, Lovisa

Köp en beggad Canon G3 då, gärna med teleconverter som kan vara svårare att hitta begagnad. Bra batteritid, tålig, bra bildkvalitet.

Jag är ingen fotoexpert och jag har bestämt mig för en digitalkamera av flera anledningar. Det är nog till sist en smaksak och även en fråga om hur väl man kan hantera systemkameror.

Tyvärr verkar det som om den kameran du föreslog ligger på ca 6.000 kronor bara för kameran, men jag ska ändå titta närmare på den.

Lovisa_J skrev:
Jag är ingen fotoexpert och jag har bestämt mig för en digitalkamera av flera anledningar. Det är nog till sist en smaksak och även en fråga om hur väl man kan hantera systemkameror.
Jag är lite nyfiken av mig. Kan du berätta varför det är bättre med en digitalkamera?

Hade jag haft samma kamerabudget som du hade jag valt utrustning lite annorlunda. Även om slutresultatet ska vara digitalt.

Jag menar inte att det är bättre med en digitalkamera, däremot verkar det som om många vana fotograferare ser klara nackdelar med en del egenskaper hos digitalkamerorna.

Men till exempel slipper jag gamla rullar som ligger och aldrig lämnas in för framkallning. Jag kan experimentera och få direkta resultat. Trial and error på ett annat sätt än du kan få om du måste framkalla bilderna.

Eftersom jag har bestämt mig för en digitalkamera, är jag tacksam för de förslag jag kan få och redan har fått som ligger inom den kategorin.

Jag har kikat på Olympus 765, men det verkar vara ett problem att bildstabilisering saknas. Finns det något närliggande alternativ med bildstabilisering?

Canon PowerShot S1 IS med 3M-pixel och 10x optisk zoom med optisk bildstabilisering kanske kan vara något att fånga lejonen med ? Dock bara 3 M-pixel men den har ju bildstabilisering och kostar omkring 5300 kr...

Ta en titt på Olympus digitalkamera My-410? Kan du hitta en Canon G3 begagnad som Mats skrev så kan jag bara rekomendera. Eller kanske en begagnad digital SLR?

Du kommer att komma ganska nära djuren så stirra dig inte blind på zoomen.

Ha en trevlig resa.

Tack för alla tips. Det blir bara svårare och svårare. :)

Att välja är ibland att välja bort.

Jag har fastnat för

Konica Minolta Dimage z2
Olympus 5060 WideZoom
Canon G3
Canon Powershot S1 is

Z2:an är väl egentligen den enda som hamnar under 5.000 kr med minne.

och några till. Jag ska söka vidare på savannerna och i digitaldjungeln.

Puh.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar