Jag hade gärna kunnat ta lite fler bilder i serie än vad jag kan göra med min D7100. Bufferten i den är väldigt liten. Jag kan väl i princip bara ta mellan 3 och 4 bilder i serie innan bufferten är slut. När jag köpte den här kameran så hette det att den kan ta 6 bilder/sekund, men eftersom bufferten tar slut efter 3 eller 4 bilder så spelar det ingen roll att den kan ta 6 bilder/s.
Jag föll för försäljningsknep. Därför så tilltalade D500 mig, dels med bättre ISO egenskaper och dels att den kan ta många bilder i serie utan att fylla bufferten.
Hur som, så vet jag inte om det spelar någon roll i verkligheten på en safariresa om jag kan ta 4 bilder i serie eller om jag kan ta fler?
Efter att ha läst alla era svar så verkar det i vilket fall som helst att ni tror på att köpa en FX kamera. Sen är det bara en fråga, vilken. D5 hade ju varit trevlig men den är i dyraste laget...
D4s har ju en väldigt snabb AF och är bra på att följa rörliga mål, men djuren som man tittar på safari kanske inte rör sig så mycket, så jag vet inte om det har någon praktiskt nytta på en safari att man kan följa ett rörligt mål.
D810 verkar ju vara ett intressant alternativ med sina många MP och att man faktiskt kan få ut 16MP om man kör DX crop på den. Då hade man haft 36MP bilder på 300mm och 16MP bilder på 450mm, om man har ett 300mm objektiv.
Är 300mm f/2,8 det "rätta" objektivet jag ska ha med mig dit. Den blir ju väldigt oflexibel, då kanske nikons nya 200-500 är mer flexibel, dock så är skärpedjupet på denna större, men om jag läst era svar rätt, så kanske skärpedjupet inte spelar så stor roll om djuren är en bit bort?
Hur är det med nikons 200-400/f4? jag har läst både för och nackdelar med detta objektiv. vad har ni för åsikter om det? Det finns nämligen några begagnade i samma prisklass som jag ger för 300mm 2,8, så valet finns där.
Jag antar dock att 300mm f/2,8 är generellt skarpare än zoomobjetiven, det finns ju ett fotoliv efter safariresan också,
/jonssonj