Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Två kamerahus är också väldigt praktiskt för att slippa byta objektiv i dammet man åker i på savannen.
Däremot skulle jag nog inte välja just D4(s) att ta med på en resa. Det är skillnad på att resa iväg på ett fotouppdrag som yrkesfotograf och på att göra en safariresa (tårta på tårta! på semestern.
Om man är en extremt hängiven amatörfotograf så kanske man kan stå ut med att bära med sig massor av utrustning och bara ägna sig åt att fotografera, men för de flesta är det bättre att försöka njuta av den fantastiska naturen man får se på en safari och ägna sig både åt att fotografera och att insupa intrycken. (Glöm inte att ta med en kikare!)
Kikare är ett måste. Lånar ofta min frus (som inte fotar utan hellre filmar). Något av det mer häftiga är ju reptiler och andra mindre djur.
Ja jag skrev om dammet ovan:"Jag tror du ska fundera ordentligt innan du gör dig av med din D7100. Man vill inte gärna hålla på med att byta objektiv i dammet på vägarna - för det är ofta dammigt.". Ingen större skillnad när det gäller sånt mellan Syd- och Öst-Afrika (för att svara på fråga ovan). Viktigare är årstiden. Lite regn är ofta välkommet.
Visst kan det vara så att fotografering inkräktar på upplevelserna ibland men oftast hinner man nog väl med båda. Jag tycker det är två saker som spelar in här. Om man är på sin första resa eller rent av "once in a life time"-resa skulle jag som du säger ligga lågt med fotot och ta fram kikaren istället. Sedan påverkar det självfallet hur fotonördig man är. Jag är själv rätt svårt angripen så jag har fotat rätt mycket på mina resor men jag känner helt klart en avtagande nytta med att åka på långa safaris. Jag var i Tanzania i januari och det var nionde gången sedan 1971 som jag var i Afrika. Den här gången åkte jag inte ens ut på någon safari utan nöjde mig med att fota lite apor bara. Annars tog jag mest stadsbilder och maritima motiv.
Sen är det också stor skillnad på vad man fotar. En del är helt sålda på kattdjur (det är inte jag) även om jag har tagit en hel del såna bilder också. Men min grej är elefanter som jag tycker är mycket roligare än sega lejon som ligger och degar i skuggan typ 23 av dygnets 24 timmar. Amboseli är ju elefantparken framför andra i både Kenya och tror jag i resten av Öst-Afrika också även om Tarangire i Tanzania kan vara fin också. Amboseli ju helt fantastiskt bra för elefant så om TS inte varit där så är det ju ett tips och ett hyfsat säkert kort.
I Kenya finns dock inte på samma sätt de enorma grässlätter från horisont till horisont som man kan se i Tanzania. Där talar verkligen landskapet men det kan faktiskt bli rätt enahanda med ibland om man är där vid en suboptimal tid på året. Men nu verkar det dessutom bli allt svårare att förutse vädret. Man kan inte alltid lita på gamla tumregler kring årstidernas växlingar längre.
Jag åker kanske till Öst-Afrika fler gånger men det blir nog Zanzibar då igen annars känns det som om resandet blir alltmer tråkigt. Jag är verkligt trött på hur allt utvecklats kring resandet. Kommer just från Israel där man sedan oktober haft 270 "significant attacks" med 29 döda israeler och fyra turister samt 250 skadade. Dessutom har 290 attentat hindrats under 2015 av säkerhetsfolk inklusive 25 kidnappningar och 15 självmordsbombningar. Många knivattacker vid Damascus Gate i Jerusalem har det varit, som även dessa är självmordsattacker, då alla attentatsmän utan undantag blir skjutna av polisens prickskyttar som bevakar porten. Även delar av Kenyas kust är faktiskt osäker (inte minst ovanför Lamu) och Kenya upplever nu en verkligt kännbar nedgång i turismen till följd av islamistiska attacker. Det är en verkligt tråkig utveckling vi ser och med allt sämre ekonomi kommer Kenya få svårt att skydda viltet. Det är tyvärr inte lika roligt längre men det är väl just därför man borde fortsätta att åka dit.
Senast ändrad: