Annons

Jag har blivit publicerad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag såg att www.Flottsbro.com (uppe i högra hörnet) har publicerat en bild på mig när jag var runt 12år utan att ha frågat vare sig mig eller mina föräldrar om lov. Har de rätten att göra det, tycker ni att jag skall göra någonting?

Mvh Hannes N
 
Du kan väl sträcka på dig.
Att du var så duktig skidåkare som 12 åring.
Och att det till den milda grad att någon ville ha dig på bild.
Det är ju ingen kränkande bild.
Det är ju positiv bild av en unge i full fart på skidor.
Men hur ser du på det själv?
Mvh/-Anders
 
Tror faktiskt att de får det så länge bilden inte är kränkande och att man inte direkt kan känna igen personen (du har ju skidmask osv på dig).
Finns många exempel på reklambilder där flertal människor syns i bild, men där det inte direkt syns vem du är förutom om du kanske gransar bilden ytterst noga och du vet vem man ska leta efter. Hade det däremot varit en direkt porträttbild på dig, så hade det varit en annan femma.


/PG
 
Då Flottsbro ägs av en näringsidkare (TomtbergaHuge Fastigheter AB) så är lag (1978:800) om namn och bild i reklam tillämplig.

1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person.

Eftersom du kände igen dig själv så är det kanske inte helt osannolikt att någon annan också kan känna igen dig. Det är dock inte säkert att det är relevant. Om du kontaktar Flottsbro och kräver att de tar ner bilden med hänvisning till ovan nämnda lag så borde de inte krångla.

Om du vill läsa hela lagen går du in här och söker på SFS-nr: 1978:800
 
Det går inte att känna igen vem det är. Det enda eventuella brott de kan ha begått är mot upphovsrätten... ifall det nu är så att det snott bilden.
 
Be dem ta bort bilden om den stör dig. Allvarligare än så är det inte. Vi vill väl inte ha det som i USA där de stämmer varandra hit och dit. Patetiskt.
 
"Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person."

Tyvärr så är nu inte detta fallet.. Det är ju inte så klart. Klart för familjen ja, men inte för den stora målgruppen.

Så är min tolkning av det ivf.
 
Är det bilden längst till höger, den med röda skidglasögon och hjälm?
What´s the deal? Jag skulle inte ens känna igen mig själv på den:)
 
Jag är helt maskerad, jag tog för givet att andra skulle veta att det var jag, bara för att jag kände igen mig själv. Sorry för ett risigt inlägg

mvh hannes
 
Barn under 18år ska föräldrarna godkänna. Är du igenkännbar på bilden (du känner igen dig själv) måste du (föräldrarna) godkänna att bilden publiceras på nätet.
 
FILM) (ulltand skrev:
Var har du fått det ifrån?

Kan inte tala för nån annan, men ett godkännande enl. lagen om namn och bild i reklam krävs ganska uppenbart. Och en minderårig kan inte själv utfärda ett sådant godkännande, det görs av vårdnadshavaren.

Tycker dock detta fallet verkar lite oskyldigt, men visst... Fel är det!
 
FILM) (ulltand skrev:
I reklam kanske, men när det gäller PUL så kan barn själva godkänna publicering om de vad de samtycker till.

10§ i PUL som behandlar "När behandling av personuppgifter är tillåten" innehåller så vitt jag kan se inget undantag. Den registrerade måste ha lämnat sitt samtycke till behandlingen. Det bör ej en minderårig kunna göra, eftersom han ej äger råda över sitt eget. Det är bara min bedömning...

Vidare så ser jag inte varför webbsidan inte skulle omfattas av lagen om namn och bild i reklam? Menar du att den inte är reklam? Tyvärr finns ju ingen definition av reklam i denna lag, men det borde kanske ändå stå ganska klart att webbsidan till stor del har reklamsyfte...?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.