Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag går vilse i alla inställningsmöjligheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Förenkla du behöver inte kunna allt. Jag har haft Panasonik LX3 och LX5 och satte mig aldrig in i alla menyer. Jag använder kameror så manuellt som det bara går. Ta reda på en funktion när du behöver den. Jag väntar nu in nästa generation och om den är dammtät kommer jag köpa kameran LX100III.
Tack! Bra tips och du plåtar med också med Lumix. Hur brukar du hantera fokus och ljusmätning? Har du några favoritinställningar?
 
Tack! Att jag enkelt kan välja prio bländar- eller slutartid var ett viktigt skäl för mitt val av kameran. På funktionsringen har jag valt att lägga mätmetod (ögonigenkänning, spot eller annat val), funkar också jättebra. Om du har, tar jag gärna emot andra förenklande tips

Mätmetod skulle jag säga är irrelevant i många fall när man fotograferar med en kamera som har elektronisk sökare (eller om man kikar på skärmen). Du ser hur exponeringen blir innan bilden är tagen och kan snabbt tvinga kameran till den exponering du vill med exponeringskompensationshjulet istället.

För att slippa en annan parameter är det ganska trevligt med auto-ISO. Då har du "bara" bländaren och slutartiden att hålla reda på, men du kan förhoppningsvis se på skärmen eller i sökaren vad kameran väljer för ISO så att du kan kompensera med tid och bländare om kameran vill sätta ISO onödigt högt. Till exempel om man behöver stort skärpedjup i skymningen och inser att f/5,6 skulle innebära ISO 3200, så kanske det kan räcka med f/2,8 och lite oskarpare bakgrund för att du då kommer ner i ISO 800. Bara ett exempel.

Alltså; använd halvautomatiska funktioner men håll koll på vad kameran gör med dem, så att du vid behov kan ändra om det inte skulle resultera i en vettig bild.

-----

Sen en teknisk detalj. Sensorn i denna kamera är rätt mycket mindre än filmrutan du är van vid, så du får välja ungefär två steg större bländare för att få samma skärpedjup (egentligen ännu lite mer, men det är inte så noga). Och det innebär också att bilden börjar bli ganska oskarp av diffraktion redan vid f/5,6-8 eller nåt sånt, så det är sällan värt att blända ner så mycket. Optiken är mycket bra så det går fint att använda full glugg eller bara en skvätt nedbländat om inte annat behövs.

Edit: Om det är övermäktigt med råformat så är JPG utmärkt, oavsett vad en del påstår. Vill man säkra upp lite så kan man spara i båda formaten och sen bestämma efteråt om man vill pilla med råfilen eller om man nöjer sig med JPG-filen. Så gör jag själv.
 
Tack! Bra tips och du plåtar med också med Lumix. Hur brukar du hantera fokus och ljusmätning? Har du några favoritinställningar?
Jag har gått över till Fuji X-Pro 1 och X-T1 för den större censorn. Men jag saknar en kompakt kamera att ha med mig överallt så om det kommer en damm/vatten tätad Panasonic LX-100 III så köper jag nog den. Jag mins inte exakt då det var några år sedan men jag tror jag använde manuell mätning med spott/centrum vägd och kontrollerade med histogram. Mäter mot normal grått Zon V, Använde AF som jag låste där jag vill ha skärpa genom att hålla in avtryckaren halvvägs innan jag väljer ut det utsnitt jag vill ha och flyttar kameran. Har aldrig använt video på kameran. Oftast så behöver man ställa in kameran en gång och sedan har man en halvtimme på sig att fotografera då ljuset inte ändrar sig så mycket förutom på morgon och kväll. Använde multi exponering ofta.mirror.jpg
 
Mätmetod skulle jag säga är irrelevant i många fall när man fotograferar med en kamera som har elektronisk sökare (eller om man kikar på skärmen). Du ser hur exponeringen blir innan bilden är tagen och kan snabbt tvinga kameran till den exponering du vill med exponeringskompensationshjulet istället.

För att slippa en annan parameter är det ganska trevligt med auto-ISO. Då har du "bara" bländaren och slutartiden att hålla reda på, men du kan förhoppningsvis se på skärmen eller i sökaren vad kameran väljer för ISO så att du kan kompensera med tid och bländare om kameran vill sätta ISO onödigt högt. Till exempel om man behöver stort skärpedjup i skymningen och inser att f/5,6 skulle innebära ISO 3200, så kanske det kan räcka med f/2,8 och lite oskarpare bakgrund för att du då kommer ner i ISO 800. Bara ett exempel.

Alltså; använd halvautomatiska funktioner men håll koll på vad kameran gör med dem, så att du vid behov kan ändra om det inte skulle resultera i en vettig bild.

-----

Sen en teknisk detalj. Sensorn i denna kamera är rätt mycket mindre än filmrutan du är van vid, så du får välja ungefär två steg större bländare för att få samma skärpedjup (egentligen ännu lite mer, men det är inte så noga). Och det innebär också att bilden börjar bli ganska oskarp av diffraktion redan vid f/5,6-8 eller nåt sånt, så det är sällan värt att blända ner så mycket. Optiken är mycket bra så det går fint att använda full glugg eller bara en skvätt nedbländat om inte annat behövs.

Edit: Om det är övermäktigt med råformat så är JPG utmärkt, oavsett vad en del påstår. Vill man säkra upp lite så kan man spara i båda formaten och sen bestämma efteråt om man vill pilla med råfilen eller om man nöjer sig med JPG-filen. Så gör jag själv.
Tack för bra tips!!! Jag har svårt att avgöra exponeringen i sökare och skärm, kanske en vanesak. Så sensorstorleken påverkar alltså skärpedjupet!? Det var nytt för mig. Syns oskärpan som pixlar? Just nu sparas bilderna i både raw och jpeg - jag har än inte klurat ut inställningen för enbart raw, suck.
 
Jag har gått över till Fuji X-Pro 1 och X-T1 för den större censorn. Men jag saknar en kompakt kamera att ha med mig överallt så om det kommer en damm/vatten tätad Panasonic LX-100 III så köper jag nog den. Jag mins inte exakt då det var några år sedan men jag tror jag använde manuell mätning med spott/centrum vägd och kontrollerade med histogram. Mäter mot normal grått Zon V, Använde AF som jag låste där jag vill ha skärpa genom att hålla in avtryckaren halvvägs innan jag väljer ut det utsnitt jag vill ha och flyttar kameran. Har aldrig använt video på kameran. Oftast så behöver man ställa in kameran en gång och sedan har man en halvtimme på sig att fotografera då ljuset inte ändrar sig så mycket förutom på morgon och kväll. Använde multi exponering ofta.Visa bilaga 158431
Tack för ditt svar! Hade du problem med damm på sensorn? Håller med, multimätnigen känns ok i de flesta lägen. Men ska testa att manuell mätning. Du mäter mot grått zon 5, där hänger jag inte riktigt med??
 
Tack för ditt svar! Hade du problem med damm på sensorn? Håller med, multimätnigen känns ok i de flesta lägen. Men ska testa att manuell mätning. Du mäter mot grått zon 5, där hänger jag inte riktigt med??
Mät mot trä stammar är Zon V, ett18% reflektion gråkort är Zon V. Mät mot hand som är Zon VI men öka exponering 1 steg. Gräs är Zon IV så minska exponering ett steg. Jag har haft kamerorna i små mjuka billiga axel väskor i hop med extra batteri och fick inte damm i kameran. Har dock läst på nätet att om du har LX100 och LX100II i fickan så kommer det in damm på sensor.
 
Jag förstår inte riktigt vad som är problemet, förutom att de grundläggande fotokunskaperna tycks ha glömts bort. Exponeringstriangeln är ju densamma för alla kameror. Gamla analoga såväl som nya digitala. Sedan att det finns en massa rysch-pysch som smile-detektor etc. på de senare betyder inte att man måste använda detta. En liten avrostning bara så är du igång igen. :)
 
Jag vill ju börja plåta, men förirrar mig bara i detta träsk av inställningar
Köp en digital Leica M – då slipper du att klafsa runt i inställningsträsket.
1) Välj DNG eller JPEG, 2) välj ISO-tal, 3) ställ manuellt in bländare och slutartid, 4) fokusera (manuellt), 5) tryck av! Voila! Lätt som en plätt. Just like in the Good Old Days ...

/ Med vänlig hälsning, FiCa1 ;)
 
I ett tidigare liv fotade jag med en Canon F1. Efter många år har nu jag aktiverat mitt fotointresse och köpt en Lumix LX100 II. Men jag fastnar och går vilse i alla möjliga inställningar och hur de tycks påverka varandra. Manualen ger inte heller mycket hjälp. Hur lär jag mig detta, hur hittar jag vägen framåt?
Moderskeppet har nyligen släppt en kurs som heter Fotografera i manuella läget. Försök att se den om du har möjlighet, efter att du har gjort det har du inga problem med ljusmätning och exponering. Riktigt bra och lättbegriplig.
 
Tack för bra tips!!! Jag har svårt att avgöra exponeringen i sökare och skärm, kanske en vanesak.

Det är nog en vanesak, ja. Vilken mätmetod man vill använda beror mycket på vad man oftast fotograferar. Det gäller dock att veta eller se när denna metod inte fungerar så bra och kompensera. Histogram i sökaren eller på skärmen hjälper mycket, om man nu kommer ihåg att kolla.

Så sensorstorleken påverkar alltså skärpedjupet!? Det var nytt för mig. Syns oskärpan som pixlar? Just nu sparas bilderna i både raw och jpeg - jag har än inte klurat ut inställningen för enbart raw, suck.

Sensorstorleken gör inget på egen hand, men en mindre sensor kräver en kortare brännvidd för en given bildvinkel. Om vi tar exempelvis ett normalobjektiv på småbild så har man vid f/2 öppningen 50/2 = 25 mm. LX100 ger nog ungefär samma bildvinkel vid ~20 mm och då ger samma bländarvärde 20/2 = 10 mm. Det är alltså storleken på bländaröppningen (den så kallade ingångspupillen), som direkt relaterar till hur oskarp bakgrunden kan bli.

Oskärpan ser ut precis som den gör med en analog kamera, bara att det inte blir lika mycket oskärpa vid samma bländarvärde. Äru me'? :cool: Vilket då förstås också innebär att man inte behöver blända ner lika mycket när man vill att skärpedjupet ska vara stort.

Edit: Det här är förresten överkurs om man inte är intresserad i varför det blir som det blir. Går utmärkt att bara plåta och med tiden lära sig ungefär hur det blir vid ett visst bländarvärde. 😊
 
Mät mot trä stammar är Zon V, ett18% reflektion gråkort är Zon V. Mät mot hand som är Zon VI men öka exponering 1 steg. Gräs är Zon IV så minska exponering ett steg. Jag har haft kamerorna i små mjuka billiga axel väskor i hop med extra batteri och fick inte damm i kameran. Har dock läst på nätet att om du har LX100 och LX100II i fickan så kommer det in damm på sensor.
Stort tack för dina tips!!
 
Jag förstår inte riktigt vad som är problemet, förutom att de grundläggande fotokunskaperna tycks ha glömts bort. Exponeringstriangeln är ju densamma för alla kameror. Gamla analoga såväl som nya digitala. Sedan att det finns en massa rysch-pysch som smile-detektor etc. på de senare betyder inte att man måste använda detta. En liten avrostning bara så är du igång igen. :)
???
 
Köp en digital Leica M – då slipper du att klafsa runt i inställningsträsket.
1) Välj DNG eller JPEG, 2) välj ISO-tal, 3) ställ manuellt in bländare och slutartid, 4) fokusera (manuellt), 5) tryck av! Voila! Lätt som en plätt. Just like in the Good Old Days ...

/ Med vänlig hälsning, FiCa1 ;)
Leica M skulle smaka fågel!! Undrar bara vad min fru skulle säga om jag kom med förslaget :)
 
Det är nog en vanesak, ja. Vilken mätmetod man vill använda beror mycket på vad man oftast fotograferar. Det gäller dock att veta eller se när denna metod inte fungerar så bra och kompensera. Histogram i sökaren eller på skärmen hjälper mycket, om man nu kommer ihåg att kolla.



Sensorstorleken gör inget på egen hand, men en mindre sensor kräver en kortare brännvidd för en given bildvinkel. Om vi tar exempelvis ett normalobjektiv på småbild så har man vid f/2 öppningen 50/2 = 25 mm. LX100 ger nog ungefär samma bildvinkel vid ~20 mm och då ger samma bländarvärde 20/2 = 10 mm. Det är alltså storleken på bländaröppningen (den så kallade ingångspupillen), som direkt relaterar till hur oskarp bakgrunden kan bli.

Oskärpan ser ut precis som den gör med en analog kamera, bara att det inte blir lika mycket oskärpa vid samma bländarvärde. Äru me'? :cool: Vilket då förstås också innebär att man inte behöver blända ner lika mycket när man vill att skärpedjupet ska vara stort.

Edit: Det här är förresten överkurs om man inte är intresserad i varför det blir som det blir. Går utmärkt att bara plåta och med tiden lära sig ungefär hur det blir vid ett visst bländarvärde. 😊
Haha, jag är me, tack för lektionen!! fasen vilken feedback jag får på min fråga. Jättekul! Inspirerande!
 
Har inte Panasonic en finurlig inställning när man filmar 4K så man smidigt plockar ur bilder som man väljer, tar bilder jämt före avtryck och en del sådana finesser också, tycker mig bara få minnen när man snabbläst tester om Panasonic kameror, dom är väl kända för några välfungerande finess lösningar som andra kameror inte har eller som fungerar lite så där extra smidigt att ställa in.
 
Har inte Panasonic en finurlig inställning när man filmar 4K så man smidigt plockar ur bilder som man väljer, tar bilder jämt före avtryck och en del sådana finesser också, tycker mig bara få minnen när man snabbläst tester om Panasonic kameror, dom är väl kända för några välfungerande finess lösningar som andra kameror inte har eller som fungerar lite så där extra smidigt att ställa in.
Jag anar att du har rätt. Nuddat vid den möjligheten i inställningsdjungeln.
 
Alla kameror har ett överflöd av inställningar har varit så under lång tid, förutom autofokus så är det mesta för Jpeg bilder, en bra finess som alla kameror har i dag för Jpeg men som kallas olika bland märkena är ett Dynamik Range upplättnings läge som går att ställa på olika nivåer, läget lättar upp skuggor som hyfsar till vissa bilder riktigt bra, läget gör detta automatiskt som klart påminner om en Raw-hantering i andra fall, en lite bortglömd finess inbillar jag mig som var mycket uppmärksammad förr i tiden, efter några år med kameran är folk så sällan inne i menyer och gräver att man brukar glömma bort vad som finns, Dynamic Range är en sådan tror jag i alla fall, det klassiska 3-bilders läget där kameran tar 3 olika exponeringar av samma bild, var också mera påtalad förr om åren.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar