Annons

Jag drunknar i data, HJÄLP!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
BugEyes skrev:
...Jag har för närvarande 63544 filer i 1068 mappar om totalt 320 GB och det är bara i mitt bibliotek "bilder"...

Jag förstår inte riktigt ditt problem. Om det hade varit böcker du köpt, hur skulle du då gjort?
Just, köpt en ny bokhylla då de andra blir fulla.

Hårddiskarna sjunker dock konstant i pris och dom tar ju knappt någon plats alls.
Eller har jag missuppfattat problematiken?

BugEyes skrev:
En fileserver med raidade diskar finns i mina tankar men det blir rätt dyrt om man vill ha upp till en tb raidat. Kan ju köra raid 5 men det blir en del i alla fall.
Jag kör hemma ett NAS-chassi som heter Infrant ReadyNAS NV med 4 st 500GB diskar i RAID 5 - konfiguration. Blir ca 1.4TB. Sedan har jag en automatiserad backup över FTPS till lagring som står på kontoret. Det funkar väldigt smidigt.
// micke

Ulf,

Frågan är inte om jag ska köpa mer disk, det ska jag naturligtvis. Frågan är mer hur jag ska bygga upp min lagringsstrategi och hur dessa diskar ska vara funtade. Jag vill ju inte bara ha ner plats utan också en vettig och smidig lösning för datasäkerhet.

Jag börjar luta åt en NAS lösning med RAID 5 precis som Mikael Karlén säger och dubbellagring på extern HD av det viktiga.

Vill lagra både raw filer och färdigbearbetade bilder. Har jag lagt ner många timmar på efterjobb vill jag inte riskera att behöva göra om det.

Extern lagring (billig?)

** Reklam **

Via Apples tjänst .mac får man 1 Gbyte diskutrymme som iDisk (OS/X eller Windows XP) för $99 / år.

Prova på 60 dagar utan kostnad och med 50 Mbyte.

Kan vara ett alternativ för att lagra själv.

Mh Casi

Hur det slutade...

Jag hade svårt att bestämma mig för hur jag skulle göra och hittade ingen tillräckligt utbyggbar lösning till ett vettigt pris.
Det blev en till extern disk på 500 Gb lik den jag hade innan. Nu har jag den ena aktiv som arbetsdisk och den andra för backup, den är i normalläget avstängd.
Ingen drömlösning men jag sover bättre när data finns på två ställen. Rensade i samband med kopieringen och tog bort minst 100 Gb dökött från disken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar