Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
jag behöver hjälp!
- Trådstartare qpw
- Start datum
benkar
Aktiv medlem
hej
här finns
- canon 5d
- fast/teleobjektiv
- blixt
- intresse
här saknas
- kunskap...
Är det någon i Sthlm (helst innerstan) som är en *guru* på foto och duktig på canons produkter så vore det kanon om du är intresserad och kan höra av dig.
Att "fotografera" är ungefär samma sak oavsett man har en Canon, Pentax, Sony, eller en Nikon, bara lite olika placering av "reglagen"
Är det fotokunskaper som sådant, eller Canon-specifika funderingar som du fiskar efter?
/B
qpw
Aktiv medlem
hej
det nog mer generell kunskap jag är ute efter. Typ: hur hanterar jag motljus, det är väldigt ljust idag innebär det att jag skall blända ner? Behöver få mer koll på bländare, tid etc så jag kan plåta mer med manuella inställningar utan att behöva radera sån stor volym bilder efter varje session m.m.
Sedan behöver jag få inblick i hur jag använder de mer specifika funktionerna som finns på min 5D också.
Peter
det nog mer generell kunskap jag är ute efter. Typ: hur hanterar jag motljus, det är väldigt ljust idag innebär det att jag skall blända ner? Behöver få mer koll på bländare, tid etc så jag kan plåta mer med manuella inställningar utan att behöva radera sån stor volym bilder efter varje session m.m.
Sedan behöver jag få inblick i hur jag använder de mer specifika funktionerna som finns på min 5D också.
Peter
Att "fotografera" är ungefär samma sak oavsett man har en Canon, Pentax, Sony, eller en Nikon, bara lite olika placering av "reglagen"
Är det fotokunskaper som sådant, eller Canon-specifika funderingar som du fiskar efter?
/B
benkar
Aktiv medlem
Hej!
Rent spontant så tror/tycker jag att du kanske borde gå på en fotokurs som går igenom grundläggande fototeknik, där man avhandlar bländare/tid och kanske dom olika former av ljusmätning som dagens digitala systemkameror erbjuder. Utifrån dessa kunskaper, så kan man i sin tur i sin kameras handbok läsa sig till en hel del.
Tyvärr så kan jag inte peka ut någon specifik utbildare, men finns kanske någon annan här på FS som kan fylla på med det.
/B
Rent spontant så tror/tycker jag att du kanske borde gå på en fotokurs som går igenom grundläggande fototeknik, där man avhandlar bländare/tid och kanske dom olika former av ljusmätning som dagens digitala systemkameror erbjuder. Utifrån dessa kunskaper, så kan man i sin tur i sin kameras handbok läsa sig till en hel del.
Tyvärr så kan jag inte peka ut någon specifik utbildare, men finns kanske någon annan här på FS som kan fylla på med det.
/B
hej
Peter
qpw
Aktiv medlem
hej
en kurs är aldrig fel, men jag tror att ett ännu bättre sätt är att träffa någon där man kan ställa spcifika frågor/gå igenom specifika situationer istället för att anpassa sig till att en grupp av människor skall ta till sig information ifrån en lärare. På en kurs blir det lätt lite för övergripande för att det skall vara helt ok.
Peter
en kurs är aldrig fel, men jag tror att ett ännu bättre sätt är att träffa någon där man kan ställa spcifika frågor/gå igenom specifika situationer istället för att anpassa sig till att en grupp av människor skall ta till sig information ifrån en lärare. På en kurs blir det lätt lite för övergripande för att det skall vara helt ok.
Peter
Hej!
/B
benkar
Aktiv medlem
hej
Peter
Oki!
Förstår då dina tankar/behov. Har själv en del av dom kunskaper du efterfrågar, men inte tid dela med mig på detta sätt, fullt upp ta hand om mig själv och lära mig själv mer, utbyta kunskaper med en del mer bekanta osv.
Om du inte hittar någon som vill "ta dig an" gratis/på frivillig basis, eller gå på fotokurs, är ett tips att hänga med på dom mer sponatna fotorundor som dyker upp här, man kan alltid snappa upp en del, men samtidigt vara medveten om att att det inte är några "fotokurser" dom spontana fotoutflykterna handlar om, utan mer om att få inspiration från andra deltagare.
Eller, så dyker det upp någon som läser denna tråd, som säger, hör av dig! (Men sannolikheten för det skulle vara större om du hette Lena och var/är 20 år samt söt, men det är mina egna spontana teorier.... ,-)
/B
Senast ändrad:
lundt
Medlem
hej
Peter
Hej.
Varför inteläsa lite böcker om fotografering? Jag började med att läsa Scott Kelbys The Digital Photography Book 1 & 2 som på ett enkelt sätt går igenom grunderna i fotografering med systemkamera. Nu håller jag på med Understanding Exposure av Bryan Peterson som är en jättebra bok för att "förstå" exponering och allt annat när man fotograferar.
Det är nog det enklaste sättet att få kunskap om du inte hittar någon proffsfotograf som kan hjälpa dig. Det finns säkert en hel uppsjö av andra böcker också som är minst lika bra men det är i alla fall dom jag började med och dom hjälpte mig jättemycket när jag började fotografera med min systemkamera. Och sedan finns det säkert någon som du känner som är intresserad av fotografering som du kan utbyta ideer och funderingar med.
Sedan är det riktigt kul att komma ut på fotopromenader och träffa andra som liksom du gillar att foto och göra samma sak där d.v.s. utbyta tankar och ideer.
/Tommy
kyo
Avslutat medlemskap
Läs fotosidans fotokurs "Fototeknik" -- mycket läsvärd och bra. http://www.fotosidan.se/cldoc/19224.htm.htm
alf109
Aktiv medlem
hej
här finns
- canon 5d
- fast/teleobjektiv
- blixt
- intresse
här saknas
- kunskap...
Är det någon i Sthlm (helst innerstan) som är en *guru* på foto och duktig på canons produkter så vore det kanon om du är intresserad och kan höra av dig.
Ta kontakt med Marcus Johansson här på FS, han håller kurser och kan nog förklara det mesta.
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=1464