Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag är hänförd!

Produkter
(logga in för att koppla)

JohannaReb

Aktiv medlem
Har ingen att dela min entusiasm med, och jag måste bara få uttrycka den till några som förstår (?)

Jag har tagit min första rulle diafilm och fått den framkallad. Har mest fotat digitalt förut - men vilka färger! Vilka kontraster!! Helt underbart, vilka bilder det blev! Jag ska INTE köpa den nya digitalkameran jag siktat in mig på, snarare en ny analog systemkamera, sådana här bilder trodde jag aldrig att jag skulle kunna ta!! Är helsåld på dia, ska höra med personer i fotoklubben om filmer och framkallning och skanning och, och.. ja, det var bara det.
 
Hej

Förstår hur du känner! Var själv i samma sits för 3 år sedan och blev helt *inga ord* när jag fick tillbaka min första diafilm...det ger en verkligen glöden till att fota mer!

Marcus
 
Dia är underbart ljuvligt på ljusbord och på duk.
Även om man scannar är den klart mycket bättre än negativ. Men ska man ha bilder i datorn och mekla med, då står sig digitalt fortfarande bättre.

Men grattis till att ha upplevt tjusningen hos dia. Visst är det underbart.
 
Billigaste filmen

Jag köpte den billigaste filmen hos Expert, Kodak Ektachrome eller vad den hette, eftersom jag till en början bara ville testa. Den kostade 199 kr/2st och då ingick framkallning och ramning. Jag ska som sagt kolla lite med andra som har större erfarenhet vilken film som är bra och var framkallning är bäst, nu när jag vill fota mer med dia.
 
Ektachrome är alldeles utmärkt, ganska neutral i färgerna och därför en bra allround film. Vill du ha mera färg så testa en rulle Kodak E100VS, men tänk på att den är inte så bra till porträtt och människor.
 
Fuji Provia 100F, Fuji Astia 100F, Kodak E100G och Kodak E200. Sen finns det Agfa också, men den kan jag inte säga något om eftersom jag aldrig testat Agfa.
 
Fuji Sensia är alldeles utmärkt till att fota människor. Billig är den dessutom. 375 kr för ett 15-pack hos Hegethorns.

Ett annat utmärkt val till porträtt är Kodak Kodakchrome 64 som är mycket neutral och bra i färgerna. Den är dock dyr och tar lång tid att få framkalllad pga att inte E6-process används. Men vilken upplösning.

Kodak Extracolor 100 är mycket bra till allt utom att fota människor. Viket tryck i färgerna!

Kan bara tillägga att efter att nästan enbart har fotat dia så köpte jag en digitalkamera för ett halvår sedan och mitt första intryck var att skicka tillbaka den, men nu har jag vant mig...
 
Tack för tips

..men är du säker på priset på Fuji Sensia på Hegetorns? Jag var inne o kollade och Fuji Sensia 200 fanns i 5 och 10 pack och de kostade mer än 375 kr. Fast jag kanske inte kollade på rätt ställe? 590 kr kostade 10-pack. Fast du kanske menade utan moms. kanonsnällt att jag får lite tips på film!
 
De har minsann tagit bort Fuji Sensia 100. Vilket fiasko! Tur att man ett 15-pack kvar.

Generellt är det så att av någon konstg anledning.är 200-filerna dyrare än 100-filmerna i alla butiker och 400 brukar vara dyrare än 200.
 
Schysst i alla fall

Snällt att du ville hjälpa mig med film i alla fall, jag ska lägga Sensia 100 på minnet och leta billig film på nätet. Har fått uppfattningen att scandinavian photo har bra o relativt billiga framkallningspåsar, så där ska jag börja. Ha det bra och tack än en gång för tips! /Johanna
 
Scandinavian tar 299 kr för ett 3-pack Fuji Sensia 100 ink montering och det är ett ganska bra pris.

Ett tips är att använda 100-film och bättre. Tänk på att diabilderna förstoras en hel del på diaduken. Detta får kornen att framträda tydligt.
 
Ännu billigare

Jag hittade Sensia 100 i 10pack på photax.se för 395 kr. Det är ju också rätt bra! Ett tips när ditt 15-pack är slut, kanske?
 
Damocles skrev:
Även om man scannar är den klart mycket bättre än negativ.

Varför är dia bättre än neg vid scanning? Vid scanning tycker jag att det är bra att ha så mycket info som möjligt att arbeta med. Därför tycker jag att neg blir lika bra och i många fall bättre än dia. De allra flesta konsumentscannrar klara inte av att hitta alla detaljer i skuggpartier på en diabild.

Det finns en bra artikel om detta dia vs neg på fotosidan. Kolla där.

mvh
Peter
 
Hänförelse...

Känslan när man har tagit en bild med D1:an och skall ta en likadan med F5:an kan betecknas som hänförelse. Sökarbilden känns enorm, som om hela världen skulle få plats. När man sedan jämför digitalbilden med diabilden (Fujichrome VELVIA 50), så är det klart att diabilden är överlägsen - dynamiskt omfång, färgåtergivning, etc. Digitaltekniken är dock ett trevligt komplement, där experimentlusta och kreativitet kan spela fritt. Således får man släpa på två kamerahus, tungt men praktiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.