Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ja då var det webb stöld igen.

Produkter
(logga in för att koppla)
tiq skrev:
Det är inte samma sak.
Du skrev ju "Även om det rent tekniskt är samma sak."

Vilket jag håller med om. Eftersom det tekniskt är samma sak så är det helt enkelt samma sak.

Det är mycket fånigt att hävda att andra inte får visa en URL för andra när man själv gör det.

PMD skrev:
Du skrev ju "Även om det rent tekniskt är samma sak."

Vilket jag håller med om. Eftersom det tekniskt är samma sak så är det helt enkelt samma sak.

Våldtäkt är tekniskt samma sak som frivilligt sex, betyder det att det är samma sak? Ursäkta den grova liknelsen, men jag vet inte hur jag ska förklara det tydligare.

Det är mycket fånigt att hävda att andra inte får visa en URL för andra när man själv gör det.

nu hänger jag inte med alls.

har funderat lite till.

om du menar att jag länkat direkt till bilden på wikimedia och direkt till bilden på GT så hänger jag med.

med hetlänkning menar jag i den här diskussionen att lägga in själva bilden på en sida, fast den ligger på en annan server, inte att länka direkt till bilden. ursäkta om jag varit otydlig där.

i praktiken samma sak som att lägga in en url till bilden. så om "tekniskt sett samma sak"-diskussionen handlar om att lägga in bilden eller länka till den så är vi överens, så bortse från det fåniga våldtäktsexemplet.

det jag babblat om är skillnaden mellan att använda bilderna i en rss mot att använda dem direkt.

bilden på GT länkade jag till för att veta om det var just den bilden, svårt att veta annars. inte så viktigt iofs.

Jag tycker att det är en skillnad att direktlänka bilder i en diskussion bland ett fåtal personer mot att publicera den på en sida.
det ena genererar fem sex nedladdningar till webbservern, det andra (om sidan är aftonbladet eller hamnar på digg) kan generera tusentals MB överföring i ett nafs.

Tack för alla svaren.

Dena tråd var att jag ej varit med om detta tidigare och ville veta.Jag kan bjuda på det när det är som det är.

Men jag klagar inte fick 15 pub ink några i norsk media första dagen och många tidningar gick i tryck innan så räknar att det går upp under morgonen.

Hur ser man att det är en rss?

Jag kan ej eller vill inte för den delen byta bild i och med att den ligger på Gt.

Anders

Grattis till 15 publicceingar!

Att det ären rss-feed som ligger bakom innehållet kan man inte direkt se. (Innan en rss kan läggas in på en sida måste den, kort förklarat, göras om från xml till html, och då försvinner själva rss-koden)

Men det finns saker som skvallrar om det, att det bara är rubriker och ingresser, att rubrikerna länkar till originalartikeln och att bilderna ligger på originalservern mm. samt att innehållet är konstant uppdaterat. det var därför jag gissade att det var en rssfeed inlaggd i sidan i första inlägget.

Det finns väldigt många spamsiter som plockar rsser från olika håll och blandar de med annonser, så användandet är inte bara av godo. Men det är ett ypperligt verktyg för att hålla reda på alla intressant bloggar som finns där ute. För er som har gmail så finns ju google reader ett knapptryck bort om ni vill testa.

Johan Weinö

Jo hade en förbannad tur fick ett tips som sa att det var en stor bil brand så jag åkte med lite tvekan dit bilbränder brukar ju inte ge mycket.

På vägen körde jag förbi gasklockan och såg att va fan här brinner ju två bilar oxå sen gick allt ut på polisradion *ler*

Anders

tiq skrev:
Våldtäkt är tekniskt samma sak som frivilligt sex, betyder det att det är samma sak? Ursäkta den grova liknelsen, men jag vet inte hur jag ska förklara det tydligare.
Inte bara en grov liknelse. Den är helt felaktig också.

tiq skrev:
med hetlänkning menar jag i den här diskussionen att lägga in själva bilden på en sida, fast den ligger på en annan server, inte att länka direkt till bilden. ursäkta om jag varit otydlig där.
En URL refererad till med ett IMG-element med ett SRC-attribut. Själva bilden ligger inte på den sida där detta IMG-element finns.

Om man inte vill att ens bild ska laddas ner av andra så ska man nog inte publicera den på nätet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar