Tack för alla råd!
Curt, jag tror du förstår bäst vad jag är ute efter.
Några frågor till dina länkar:
Det där tilthuvudet (länk 2), fattar jag rätt att det bara går att vrida på en axel (t.ex. för att rikta ner/upp kameran) och att det därför krävs L-plattan så att man får 2 axlars vridning sammanlagt?
Har du kanske en bild på hur L-plattan ser ut när den är monterad på tilthuvudet? Hittade en film på youtube om bara L-plattan (
https://www.youtube.com/watch?v=G4iOxH5vyCo). Men man såg inte riktigt vilket huvud han använde.
Jag skulle gärna vilja se kombinationen av ditt huvud och plattan. Jag har några frågor:
Hur funkar det t.ex. att växla mellan stående och liggande om man samtidigt måste hålla i stativet (i motsats till youtube-klippet där han hade trebenstativ)? Det ser ut som om kameran måste skruvas fast på ditt tilthuvud. I filmen därmot har han ett huvud med snabblås verkar det som. Blir skruvandet inte lite jobbigt? Din kombination är utan något snabblås, eller? Om inte, var sitter snabblåset?
Och kan man verkligen sätta kameran i 90 graders vinkel på tilthuvudet så att jag kan luta kameran upp- och nedåt och inte ställer den diagonalt? På fotona ser det ut som om kamerans platta och huvudets "skena" (eller vad det heter) hamnar parallelt, och då får jag ju ingen neråt- eller uppåtlutning....
Förlåt om jag uttrycker mig krångligt. Om man har prylarna i händerna är ofta allt solklart.