Annons

behöver hjälp med val av enbensstativ (och huvud?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta frågan om bildformat i en egen tråd eller via mejl, och håll den här tråden till stativ.

/Mod
Det är det jag gör.
Jag försöker bara påpeka att det till sist o syvendes handlar om hur man använder sina bilder.
Är det verkligen värt 200$ för att kunna vinkla kameran 90 grader när man använder enbenstativ?
Man kan bara svara själv.
 
Jag ville inte diskutera frågan om det behövs eller om är det värt utan hur man gör när man vill det. Om jag sen vill satsa pengarna kan jag avgöra själv utan att jag behöver en massa anekdoter.

Tack för moderationen! Lite jobbigt att läsa en massa svar som inte har med min fråga att göra.
 
Kolla denna video: http://www.youtube.com/watch?v=edIKz_9Otbc
Tycker detta verkar vettigt, men det kräver att du monterar objektivet på stativet och det går ju tyvärr ofta bara på teleobjektiv. Men det är ju på dom som stativ behövs bäst. Det är bara att lossa på låsskruven på objektivet och vrida objektiv och kamera, om du vill ändra mellan stående och liggande format.

Det var ju en vettig tanke! Men visst, det är ju min Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM som det gäller i första hand. Ska kolla om det finns stativfäste till det men det skulle förvåna mig.
 
Tack för alla råd! :)

Curt, jag tror du förstår bäst vad jag är ute efter.
Några frågor till dina länkar:
Det där tilthuvudet (länk 2), fattar jag rätt att det bara går att vrida på en axel (t.ex. för att rikta ner/upp kameran) och att det därför krävs L-plattan så att man får 2 axlars vridning sammanlagt?

Har du kanske en bild på hur L-plattan ser ut när den är monterad på tilthuvudet? Hittade en film på youtube om bara L-plattan (https://www.youtube.com/watch?v=G4iOxH5vyCo). Men man såg inte riktigt vilket huvud han använde.

Jag skulle gärna vilja se kombinationen av ditt huvud och plattan. Jag har några frågor:
Hur funkar det t.ex. att växla mellan stående och liggande om man samtidigt måste hålla i stativet (i motsats till youtube-klippet där han hade trebenstativ)? Det ser ut som om kameran måste skruvas fast på ditt tilthuvud. I filmen därmot har han ett huvud med snabblås verkar det som. Blir skruvandet inte lite jobbigt? Din kombination är utan något snabblås, eller? Om inte, var sitter snabblåset?
Och kan man verkligen sätta kameran i 90 graders vinkel på tilthuvudet så att jag kan luta kameran upp- och nedåt och inte ställer den diagonalt? På fotona ser det ut som om kamerans platta och huvudets "skena" (eller vad det heter) hamnar parallelt, och då får jag ju ingen neråt- eller uppåtlutning....

Förlåt om jag uttrycker mig krångligt. Om man har prylarna i händerna är ofta allt solklart.

Jag använder en snabbplatta med skruvlåsning, (det är lite bökigt, men jag inbillar mig att det blir ett säkrare fäste, vilket förmodligen inte alls stämmer) men RRS har även en med snabbfäste:
http://reallyrightstuff.com/Product...eq=&desc=MH-01-LR:-Monopod-Head-with-B2-AS-II

Jag använder mest min monopod med längre teleobjektiv, då växlar man mellan stående och liggande genom att rotera alltsammans i objektivets stativfäste. Men så här ser det ut med L-plattan:
 

Bilagor

  • IMG_0077.jpg
    IMG_0077.jpg
    15.1 KB · Visningar: 246
  • IMG_0078.jpg
    IMG_0078.jpg
    17.5 KB · Visningar: 254
Senast ändrad:
Det var ju en vettig tanke! Men visst, det är ju min Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM som det gäller i första hand. Ska kolla om det finns stativfäste till det men det skulle förvåna mig.

Det är ju en vidvinkelnormal med vibrationsreducering. Den klarar sig väl bra utan stativ.
 
Jag tror att L-fäste och vipphuvud är den enda vettiga lösningen för enbensstativ (men det blir tyvärr ganska dyrt, och man måste ju lossa kameran för att vinkla den) när man inte har objektiv med roterbart stativfäste.

Vipphuvudet från manfrotto fungerar bra, och du kan montera ett snabbfäste från valfri leverantör på det så att det passar ihop med L-fästet (kan krävas lite modifiering, men det brukar gå bra).

Personligen skulle jag hellre använda en bönpåse eller dylikt inomhus om inte det vanliga stativet får plats. Jag tycker det är svårt att få det stadigt med kamerahuset på enbensstativet - med tyngre teleobjektiv monterade i stativfäste blir det bättre balans, och jag kan stabilisera ytterligare genom att lägga vänsterhanden ovanpå objektivet. Tyvärr fungerar också bönpåsar sämre för vertikala bilder ...
 
Jag tror att L-fäste och vipphuvud är den enda vettiga lösningen för enbensstativ (men det blir tyvärr ganska dyrt, och man måste ju lossa kameran för att vinkla den) när man inte har objektiv med roterbart stativfäste.

Det verkar nästan så. Konstigt, jag var säker på att någon tillverkare som bara jag inte kände till redan hade uppfunnit den pryl jag gärna hade haft. Alltså en pryl med vettig maxbelastning och vettigt pris. Jag kanske ska tipsa någon av tillverkarna.... ;)
 
Det finns alla möjliga konstiga stativfästen, stativ och tillbehör, men just det där med att enkelt växla mellan höjd- och breddformat på enbensstativ verkar ingen ha löst ännu (och det är nog inte så enkelt att lösa). Man skulle kunna tänka sig ett roterbart stativfäste till själva kameran, men det skulle bli ganska otympligt :)

Maxbelastning och vettigt pris får du redan med ganska billiga Manfrotto, men inte möjligheten att lätt byta vinkel på kameran.

Jag testade för några år sedan en sån där Gorillapod (som man kan klämma fast i nästan vad som helst) då jag tyckte tanken verkade bra, men det visade sig att kameraeländet vibrerade i en halvminut efter att man släppt den, så det var värdelöst på långa tider. Det enda det funkar för är om man vill klämma fast kameran nånstans för självporträtt. Ett enkelt bordsstativ är i så fall mycket stadigare (men väldigt lågt) ...
 
Fick mitt nya en-benstativ idag. Ett Sirui P-324 från Cyberphoto. 8 lager kolfiber med 6 års garanti för en dryg tusenlapp. Ser helt OK ut. Kommer nog att fungera. Kommer att använda det utan huvud till min tunga 300/2,8 och med mitt RRS-huvud till 70-200/2,8 (vinklat) som på videon som jag hänvisade till tidigare.
Att jag valde detta stativ beror på att jag kan skruva upp gummifoten och få fram en stålspets.
Mitt gamla stativ med plastfot har inte varit till mycket hjälp/stöd på isarna i vinter.
 
Så här ser mitt tilthuvud ut från Optipod:
Tycker det fungerar riktigt bra. Dyrt men bland det bästa.
Man kan alltså tilta huvudet åt varje sida samt vrida toppen 90 grader.
 

Bilagor

  • Tilt1.jpg
    Tilt1.jpg
    7 KB · Visningar: 227
  • tilt2.jpg
    tilt2.jpg
    10.7 KB · Visningar: 233
  • tilt3.jpg
    tilt3.jpg
    11 KB · Visningar: 230
Är själv bara en amatörfotograf... men kan rekommendera denna stabila monopod Triopo CL-50; http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=23599
[/URL]
Som monostativhuvud köpte jag detta smidiga och mångjusterbara kulledshuvud Roxcore BH-15 (upp till 5 KG kameravikt); http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/stativ/roxcore-bh-15-p57403#ProductDetailedInformation


För både priset och möjligheterna är jag helnöjd :)

RÄTTELSE: har bytt ut den felaktiga länken till monopoden nämnd ovan av mig.
 
Så här ser mitt tilthuvud ut från Optipod:
Tycker det fungerar riktigt bra. Dyrt men bland det bästa.
Man kan alltså tilta huvudet åt varje sida samt vrida toppen 90 grader.

Jag skulle precis ha nämnt det om du inte hade hunnit före :) Jag har också ett och det är riktigt bra!

Man kan alltså vrida kameran 90 grader i sidled, det gör att man antingen kan luta kameran uppåt/nedåt om man vill fota något i en annan höjd eller så kan man luta kameran i sidled. Det blir väldigt nära 90 grader rakt upp, men en monopod är ju ändå så vinglig att det är svårt att hålla den exakt rakt.
 
Men det är ett antingen-eller?

Ja, det är det. Men å andra sidan ska ju motivet vara bra långt uppåt eller nedåt för att man inte ska kunna luta en monopod tillräckligt som det är! Det är bara när jag till exempel fotar en fågel högt uppe i ett träd jag använder funktionen för att luta huvudet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.