jaanK
Aktiv medlem
Jul-lunch på lokal med jobbet, vi ska ta en bild som ska skickas till frånvarande vänner.
Hittar ett rum som är lite mysigt och för tillfället tomt.
Dock är det som en inglasad veranda, i princip glasvägg på 3 sidor.
Rummet är kanske 4x7 meter. Vi är nästan 20 personer så det blir trångt jag måste ställa upp
folk längs hela kortsidan och halva långsidan, kameran längst in i motsatt hörn.
Molnigt ute, så det är jämt ljus men "modellerna" kommer att ha fönster bakom sig så det blir
till att använda upplättningsblixt.
Jag har några minuter på mig, jag ställer in manuell tid och bländare så det blir rimlig
nivå på fönstren (något underexponerat resten). Sen slår jag blixten snett bakåt mot vägg/tak/fönster och låter kameran själv bestämma (ttl automatik) hur mycket blixt som behövs.
Jag tar en provexponering, man kan se hyffsat på möblerna där modellerna kommer att befinna
sig att det blir OK.
In med modellerna, jag ställer mig bakom kameran, kollar nogsamt att fokus och utsnitt är bra och trycker av.
Sen tar jag en bild till, men nu är ju allt klart så jag kan ställa mig lite på sidan av kameran och dirigera folket lite, jag smäller av en bild till. Sen tycker man att jag ska vara med, självutlösaren på, jag skyndar mig fram till gruppen.
Thats it, nu vill man inte vara med längre utan återgå till julbordet, jag packar ihop stativ och kamera.
--
När jag sedan tittar på bilderna så blev det inte så bra, de första hade ordentligt
fyllnadsblixt men de två sista för lite.
En kort stund tänkte jag att det är nåt fel på blixten, men sen inser jag att
man måste akta sig för blixtautomatik om man inte vet vad man gör.
Jag är så himla nära väggen/fönstret jag slår blixten i, att när jag inte
står framför sökaren så kommer blixtljuset in den vägen och lurar kamera-automatiken.
Jag visste ju detta men det var första gången jag råkat ut för det i verkligheten.
Sensmoral använd gärna automatik men fatta hur den fungerar.
(det var bättre förr?!, riktig TTL som mäter realtid skulle inte lurats)
Hur ska man göra?
Kör manuell blixt (skulle vara guld med en kamera som rapporterade hur mycket den slog i
automatläge, så slapp man räkna och testa själv)
Ha alltid med den där lilla plast-täckbrikan som man har första halvtimmen man köpt en ny
kamera. Sätt den för sökaren så inget ljus kommer in den vägen (fokus och utsnitt först!).
Sen borde man kunna genom nån menyinställning/trix eller så faktiskt kunna få
mätblixten att slå medans man själv står kvar och täcker sökaren, sen springer man
fram och kommer med i bild. Här hoppas jag på någon som testat ut en sådan lösning.
(det måste funka med självutlösare också!)
Själv kommer jag nog välja att köra manuellt.
Just den här gången var det en d80 med en sb600 blixt men det är säkert samma problem med
andra kameror.
Nån annan som drabbats?
Nån som har koll på hur man får mätblixten att slå innan man själv
springerfram och är med?
Nån som har ett annat sätt att lösa problemet?
(blixt rakt på?, blixten av från kameran)
Hittar ett rum som är lite mysigt och för tillfället tomt.
Dock är det som en inglasad veranda, i princip glasvägg på 3 sidor.
Rummet är kanske 4x7 meter. Vi är nästan 20 personer så det blir trångt jag måste ställa upp
folk längs hela kortsidan och halva långsidan, kameran längst in i motsatt hörn.
Molnigt ute, så det är jämt ljus men "modellerna" kommer att ha fönster bakom sig så det blir
till att använda upplättningsblixt.
Jag har några minuter på mig, jag ställer in manuell tid och bländare så det blir rimlig
nivå på fönstren (något underexponerat resten). Sen slår jag blixten snett bakåt mot vägg/tak/fönster och låter kameran själv bestämma (ttl automatik) hur mycket blixt som behövs.
Jag tar en provexponering, man kan se hyffsat på möblerna där modellerna kommer att befinna
sig att det blir OK.
In med modellerna, jag ställer mig bakom kameran, kollar nogsamt att fokus och utsnitt är bra och trycker av.
Sen tar jag en bild till, men nu är ju allt klart så jag kan ställa mig lite på sidan av kameran och dirigera folket lite, jag smäller av en bild till. Sen tycker man att jag ska vara med, självutlösaren på, jag skyndar mig fram till gruppen.
Thats it, nu vill man inte vara med längre utan återgå till julbordet, jag packar ihop stativ och kamera.
--
När jag sedan tittar på bilderna så blev det inte så bra, de första hade ordentligt
fyllnadsblixt men de två sista för lite.
En kort stund tänkte jag att det är nåt fel på blixten, men sen inser jag att
man måste akta sig för blixtautomatik om man inte vet vad man gör.
Jag är så himla nära väggen/fönstret jag slår blixten i, att när jag inte
står framför sökaren så kommer blixtljuset in den vägen och lurar kamera-automatiken.
Jag visste ju detta men det var första gången jag råkat ut för det i verkligheten.
Sensmoral använd gärna automatik men fatta hur den fungerar.
(det var bättre förr?!, riktig TTL som mäter realtid skulle inte lurats)
Hur ska man göra?
Kör manuell blixt (skulle vara guld med en kamera som rapporterade hur mycket den slog i
automatläge, så slapp man räkna och testa själv)
Ha alltid med den där lilla plast-täckbrikan som man har första halvtimmen man köpt en ny
kamera. Sätt den för sökaren så inget ljus kommer in den vägen (fokus och utsnitt först!).
Sen borde man kunna genom nån menyinställning/trix eller så faktiskt kunna få
mätblixten att slå medans man själv står kvar och täcker sökaren, sen springer man
fram och kommer med i bild. Här hoppas jag på någon som testat ut en sådan lösning.
(det måste funka med självutlösare också!)
Själv kommer jag nog välja att köra manuellt.
Just den här gången var det en d80 med en sb600 blixt men det är säkert samma problem med
andra kameror.
Nån annan som drabbats?
Nån som har koll på hur man får mätblixten att slå innan man själv
springerfram och är med?
Nån som har ett annat sätt att lösa problemet?
(blixt rakt på?, blixten av från kameran)