ANNONS
Annons

iStockphoto, moms och bokföringsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Normark

Aktiv medlem
Jag har egen firma och tänkte ta in årets inkomst från iStockphoto i denna. Stämmer det att inkomsten därifrån är momsfri? Och betyder det att jag bokför den som en vanlig inkomst i firman, men utan någon moms?

Hej - jag undrar också över detta! Är iStockphoto-royalties verkligen icke-momspliktiga? Jag vill ta in inkomsten i mitt Aktiebolag. Hur fungerar det? Jag måste försöka förklara för min revisor!

All hjälp och information mottages tacksamt!

Borde inte en revisor veta detta?
Hur ersättning från land utanför Sverige hanteras …

Hej - jag undrar också över detta! Är iStockphoto-royalties verkligen icke-momspliktiga?
Om jag förstår det rätt har Istockphoto sitt säte i Kanada och jag gissar att det är därifrån pengarna betalas ut. Då kan jag inte förstå hur de skulle kunna vara skyldiga att betala svensk moms när de köper bilder av dig. Möjligen kanadensisk (om nu något motsvarande moms finns i Kanada) men det är knappast ditt problem.

För den som känner sig osäker är det bara att läsa på Skatteverkets webbsajt:

Även om omsättningen görs i Sverige ska du inte ta ut moms på varor som du levererar från Sverige till en köpare utanför EU, t.ex. Norge.

Om jag förstår det rätt har Istockphoto sitt säte i Kanada och jag gissar att det är därifrån pengarna betalas ut. Då kan jag inte förstå hur de skulle kunna vara skyldiga att betala svensk moms när de köper bilder av dig. Möjligen kanadensisk (om nu något motsvarande moms finns i Kanada) men det är knappast ditt problem.

För den som känner sig osäker är det bara att läsa på Skatteverkets webbsajt:

Tack för svaret!

De iStock agerar ju agent och säljer licenser på mina bilder, sedan får jag royalties från dem baserat på deras försäljning. Royalties utbetalas från Kanada - så jag utgår då från att dessa inte ska vara momspliktiga.

Helt rätt. Det som är utanför EU är inte momspliktig.
Om du säljer på flera stock sajter ha det i åtanke bara. Visa sajter är inom EU och då
är man skyldig att deklarera detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar