Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
stock eller bildbyrå

Är det nu någon skillnad mellan att sälja bilderna via tex iStock eller någon av bildbyråerna ?
Var ligger fördelarna / nackdelarna ?
 
Det här var ju en intressant tråd. Jag hyser inga illusioner om att jag ska kunna tjäna några pengar på mina bilder men det kunde ändå vara kul att testa. Främst för att bli bättre som fotograf vilket jag kan behöva. En liten fråga till er aktiva bildsäljare - hur redovisar ni inkomsterna på bildförsäljning? Kör ni detta som näringsverksamhet eller blir det inkomst av tjänst/hobby?

På närmsta thailänska restaurang eller fotovideo om det går bättre.
 
Är det nu någon skillnad mellan att sälja bilderna via tex iStock eller någon av bildbyråerna ?
Var ligger fördelarna / nackdelarna ?

Du kanske inte har följt tråden, det är precis den frågan som dusegard.se är till för att besvara.

Är det något som fattas lägger jag gärna till det. Siffrorna är från årsskiftet så volymerna är lite större nu.
 
Nu har dom tagit ett steg tillbaka och är beredda att göra om förslaget:

http://www.istockphoto.com/forum_messages.php?threadid=87998

Jag har aldrig sett en sådan medlemsstorm, tusentals inlägg, febrilt postande på sajtmailen....och undret hände. Jätten rörde på sig. Trodde de bara skulle stänga ner

Dock är jag lite kluven...av någon anledning är jag lite besviken. Antagligen för att jag inte är exklusiv, jag har redan bilder på stockXpert. Tror faktiskt att vi ickeexklusiva hade tjänat på det.

Du är ju exklusiv så frågan är större för dig.

Får se vad det nya förlaget innebär. Han pratade ju om att hitta bilder från en annan källa. Låter inte så bra.
 
Jag har aldrig sett en sådan medlemsstorm, tusentals inlägg, febrilt postande på sajtmailen....och undret hände. Jätten rörde på sig. Trodde de bara skulle stänga ner

Dock är jag lite kluven...av någon anledning är jag lite besviken. Antagligen för att jag inte är exklusiv, jag har redan bilder på stockXpert. Tror faktiskt att vi ickeexklusiva hade tjänat på det.

Du är ju exklusiv så frågan är större för dig.

Får se vad det nya förlaget innebär. Han pratade ju om att hitta bilder från en annan källa. Låter inte så bra.

Det var längesedan jag fick nåt sålt på istock faktiskt. Bara lite nyfiken, hur är stockexpert? Går det att sälja något där eller är det lika segt som fotolia och dreamstime?
 
Det var längesedan jag fick nåt sålt på istock faktiskt. Bara lite nyfiken, hur är stockexpert? Går det att sälja något där eller är det lika segt som fotolia och dreamstime?

Istock går bättre nu för min del, de gjorde om sökmotorn i oktober/november vilket sved i försäljningen, dvs nya bilder premieras inte alls, eller knappt alls. Men nu har det äntligen vänt upp igen.

Shutter kör på med sin gamla stil dvs det lönar sig att ligga på och ladda upp upp upp, nya bilder kommer överst i många sökningar.

StockXpert tjänar jag inte så mycket på men om man varit smart nog att lägga bildmetadata (title, description, keywords) i EXIF kan man bara tanka upp bilderna dit och importera, dvs mega enkelt att få dit bilderna, man kan tom skippa kategorierna.

Dreamstime är nästan lika enkelt, men man tjänar aningen mer där.

Fotolia förstår jag mig inte på...det går trögt för min del samtidigt som de duktigaste fotograferna tjänar grova pengar där.
 
Istock går bättre nu för min del, de gjorde om sökmotorn i oktober/november vilket sved i försäljningen, dvs nya bilder premieras inte alls, eller knappt alls. Men nu har det äntligen vänt upp igen.

Shutter kör på med sin gamla stil dvs det lönar sig att ligga på och ladda upp upp upp, nya bilder kommer överst i många sökningar.

StockXpert tjänar jag inte så mycket på men om man varit smart nog att lägga bildmetadata (title, description, keywords) i EXIF kan man bara tanka upp bilderna dit och importera, dvs mega enkelt att få dit bilderna, man kan tom skippa kategorierna.

Dreamstime är nästan lika enkelt, men man tjänar aningen mer där.

Fotolia förstår jag mig inte på...det går trögt för min del samtidigt som de duktigaste fotograferna tjänar grova pengar där.

Aha! Tack för svaret. Shutterstock har ju gjort om sin sökmotor nu nyss. Allt är skitsegt där. Man får cara superglad för 50 cent om dagen. :)
 
Aha! Tack för svaret. Shutterstock har ju gjort om sin sökmotor nu nyss. Allt är skitsegt där. Man får cara superglad för 50 cent om dagen. :)

Aha, har de OCKSÅ gjort om sökmotorn. Har noterat ett fall på 20% men på några dagar går det ju inte att dra några slutsatser.

Har du någon länk med info?
 
Aha, har de OCKSÅ gjort om sökmotorn. Har noterat ett fall på 20% men på några dagar går det ju inte att dra några slutsatser.

Har du någon länk med info?

Japps! Jag kan inte hitta länken i forumet heller. Jag har sålt för 75 cent på två dagar. Känns lönt att vara med. ;)
 
Japps! Jag kan inte hitta länken i forumet heller. Jag har sålt för 75 cent på två dagar. Känns lönt att vara med. ;)

Nu har jag grävt i forumen en bra stund, hittar inget om det. De har fortfarande att sökresultaten kan sorteras efter "most popular" eller "newest first". Vad som händer under huven är svårt att veta.

Varifrån fick du info?
 
Om du menar märket på fören, så är det väl inte någon traditionell "tre Kronor"-symbol? Det är ju bara *en* krona? Är det månne rederiets symbol?

Vet sedan inte hur det är med Shutterstock, men iStockphoto har blivit ganska hårda vad gäller kryssningsfartyg och liknande, då de byggs i ett eller ett fåtal exemplar och således kan identifieras på rent utseende. Krävs därför Property Release för sådana motiv, numer.

(Tror för övrigt att denna bild hade underkänts på iStock också med avseende på "Lighting" och/eller "Dull / Flat Colors").
 
Fick den här underkänd av shutterstock pga av trademark, kan det vara tre kronor symbolen dom menar. Men den borde väl vara ok att ha med på en bild ur den synpunkten, eller vad tror ni?

http://test.webnstuff.se/0905_Ferry_002.jpg

Logotypen kan du klona bort men skeppet är bara att glömma. Har du/ni fått igenom såna bilder tidigare är det tur, identifierbara "större båtar", färjor, kryssningsfartyg osv har alltid krävt property release.

Jag försökte få med en bild på en båtskorsten och hade bytt färg, klonat om designen osv men den gick bort ändå.
 
Gränsfall, den kanske är i serieproduktion?
Det tror jag inte, har för mig att det är världens 4:e största privat ägda yatch eller vad man ska kalla det. Vilket fall som helst blev den godkänd, men skulle kanske inte blivit det nu. Läste en artikel på Istock rörande de här frågorna, och de är ganska uppenbart att min bild inte skulle bli godkänd. Tack för din respons.
 
Är det inte så att man har ansvar själv genom att man kryssar i rutan för att det inte är några problem med copyrighten? Jag är då så försiktig jag bara kan vara när det gäller sånt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.