gunnargren
Aktiv medlem
Din IS portfölj:
http://www.istockphoto.com/user_view.php?id=2985829
IS och Shutter går bäst för mig också. Förstår inte varför så många säger att Fotolia är så lönsam. Lägg ner de andra, självklart. Jobba på ditt fotande ett tag istället för att lägga massa tid på att ladda upp.
Mina åsikter om bilderna:
resebilder - raktuppochner bilder från resan är sannolikt redan tagna och det är så lätt att blanda ihop motivets värde med bildens. Det är svårt att ta bra och unika bilder av kända motiv.
isolation folk - du plåtar utan att det är rent i bakgrunden. Rensa vid fototillfället alt klona bort strömbrytare och annat störande. Bilderna är ju inte dokumenterande så du får photoshoppa hur mycket du vill.
isolation prylar - kolla andras stilleben. Isolerade mot vitt för att de lätt ska kunna klippas in i en annonsbild. Varför ska bordskanten synas när du fotar radion? Har du en ljusbox? Flera ljuskällor? Du kan också frilägga i photoshop men bäst är om du gör det redan vid fototillfället vilket sparar tid och ser bättre ut.
komposition - det svåraste av problem. Läs på, 2/3-regeln, in- och ut- ur bild... Här har kan du få stora resultat. Det är f ö den punkten jag själv jobbar mest med.
antalet bilder - du har inte hållit på så länge men med så få bilder uppladdade är det svårt för dig att dra slutsatser av vilka av dina bilder som säljer och inte. En bild om dagen kanske du kan öka till?
Så din actionlista i prioritetsordning:
- spola semesterbilderna helt ett tag
- tänk komposition. Läs, kolla andras bilder. Gör flera varianter och fråga kompisar.
- rena bilder som är användbara för annonsörer
- ta nya bilder, massor. Jobba inte med arkivet.
Tack för dina kommentarer och synpunkter! En sak jag verkligen måste jobba med att ta nya bilder, nu blir det mycket att jag sitter med arkivet. Sen måste jag verkligen få högra acceptance rate, ligger på just under 30% och det måste bli bättre.
Senast ändrad: