Annons

Istället för kvicksilverbatteri

Produkter
(logga in för att koppla)

maryna

Ny medlem
Jag har under ett par år ruvat på en minolta srt100x och tänkte nu började använda den lite. Men hur gör jag med batteriet? 1,35v ska den egentligen ha och som jag förstått så kan jag istället använda 1,50v, eller? Är väldigt ny på det här med analoga kameror så jag skulle verkligen uppskatta om någon vänlig själ kunde förklara hur det går till med batterier då kvicksilverbatterier inte längre är lagliga.

Du kan använda ett batteri med annat volttal men det är möjligt att du får korrigera iso på kameran då ljusmätaren kommer att visa ngt fel. Detta dock mest om du ska använda dia men det kanske ingen gör idag? Neg. färg eller sv så tror jag inte att nån korrigering behöver göras men du får testa.

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

Hej
Har läst att zink-luft batterier skall funka hyffsat. De är på 1.4 V.
Används bla till höraparater finns på t.ex. kjell
http://www.kjell.com/content/templa...40090&path=2500000,11510000,12500000,14000000
Tar dock nr timmar efter öppnande innan de ger fullt....

Exakt så ja & du behöver nog inte korrigera ISO på negativ film. Nackdelen med dessa batterier är att dom tar slut fort. Dessa batterier kräver syre för att fungera & så fort man plockat bort förseglingen så börjar kraften sippra ut, oberoende om du har ljusmätaren på kameran tillslagen eller ej.

Använde sådana batterier på en Olympus OM-1 för några år sen men minns inte hur länge dom räckte, inget problem dock...

Dom gamla förbjudna kvicksilverbatterierna räckte dock åtminstone i en halv evighet, ja många år :)

Sök på kvicksilverbatteri, fast på engelska vad det nu heter. Fanns att köpa dyrt från USA för några år sen men i gengäld så håller dom i flera år...

Här finns också en del. Åtminstone ett utav dem hade måtten 11,6x5,4 mm. Ditt batteri skall enligt googlande vara 16x6,2 mm, så tjockleken är i princip rätt. Det är väl fjäderbelastat i batterihålet, så det borde ju inte vara något problem.

http://se.farnell.com/jsp/search/br...e&locale=sv_SE&catalogId=&prevNValues=1003771

Enbart företagsbeställning, men du kan beställa genom http://www.microkit.se/. För övrigt en bra butik. Ring och fråga, kan vara så att dom kan få tag i det du skall ha =)

Jag har under ett par år ruvat på en minolta srt100x och tänkte nu började använda den lite. Men hur gör jag med batteriet? 1,35v ska den egentligen ha och som jag förstått så kan jag istället använda 1,50v, eller? Är väldigt ny på det här med analoga kameror så jag skulle verkligen uppskatta om någon vänlig själ kunde förklara hur det går till med batterier då kvicksilverbatterier inte längre är lagliga.

Hej

Du ska ha ett GP625A batteri det finns på tex kjell&Co för 35:- Det kan vara så att du får justera lite på ISO-ratten för att få den att visa rätt. På min Nikon F som går på två sådana batterier så är spännings skillnaden så stor att jag får kompensera ungefär två steg (100 ASA till ungefär 25 ASA) men iom att det bara är ett batteri så i din kamera så borde skillnaden vara mindre, ungefär ett steg. Om du ska använda vanlig färgfilm så är det inga problem den klarar att du struntar i att kompensera. Ska du använda dia så kan du använda en modern kamera som referens så att det blir samma tid vid samma bländare och ljus.

Problemet med denna metoden är att moderna batterier tappar spänning efter ett tags användande. De gamla kvicksilverbatterierna hade ju 1,35V tills de tvärdog medan silveroxid (SR) respektive akaliska (LR) batterier långsamt tappar spänning. Detta kan man ju då kompensera genom att ta för vana att jämföra ljusmätaren med en modern kamera lite då och då för att vid behov igen justera ASA-inställningen.

Hörapparat zink-luft-batterier som tidigare nämts är ju ett alternativ men då de som sagt tar slut på 3-6 månader oavsett om man använt kameran eller inte så tycker inte jag att det är ett alternativ. De är ju inte heller i rätt form för att passa i din kamera.

Det finns andra adapterlösningar att köpa på nätet men det är ganska dyrt så man ska nog använda kameran väldigt mycket om det ska vara idé att köpa en sådan.

M

Nu förstår jag lite bättre! Tack så hemskt mycket allihopa. :)

Ett tilägg: Hörapparatsbatterier har ung samma urladdningskaraktäristik som kvicksilverbatterier, dvs de håller spänningen uppe till slutet av livslängden.
De är både billiga och lättåtkomliga, finns på vartenda apotek, men jag som är storförbrukare brukar köpa mina i en liten datorshop eller hos Clas Ohlsson eftersom de är något billigare där. Man köper en karta med 6-8 st för ca en 50-lapp, i varje fall den storlek jag använder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar