Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iso på en canon 7d?

Produkter
(logga in för att koppla)

polar590

Aktiv medlem
Har inhandlat en canon 7d och man kan ställa in den på iso 6400 sen står det h12800 i nästa ruta men man kommer inte lämgre än 6400,ska det inte gå att ställa in den högre eller gör vi något fel?

Standard-ISO är upp till ISO 6400. Vill du gå högre måste du medge att kameran gör det i menyn. Kolla bruksanvisningen.

Haha, eftersom det är mitt fel att du har en 7D, får jag väl berätta att det är Custom Function C.Fn I-3-1 som du måste ställa för att tillåta att du går utanför den "normala" skalan för ISO.

Du köpte ju en begagnad - vilken firmwareversion har den?

Absolut ingen överdrift.
7D är en fantastisk kamera på många sätt, iso egenskaperna är dock allt annat än fantasktiska.

Haha, eftersom det är mitt fel att du har en 7D, får jag väl berätta att det är Custom Function C.Fn I-3-1 som du måste ställa för att tillåta att du går utanför den "normala" skalan för ISO.

Du köpte ju en begagnad - vilken firmwareversion har den?

Ja,du kommer säkert att få svara på många frågor.
Den har firmvire 2,0,3

Jag tycker att 3200 blir helt okej efter brusreducering och att 6400 fungerar hyfsat. Men 12800 då är gränsen mer än nådd.

Klart att det funkar med iso 6400. Men jag tycker att optiken har stor inverkan på
kvaliten på på slutresultatet. bra optik bättre bilder.

När det gäller bruskvaliten tror jag inte det. Det har nog mer med hur man fotar, exponeringen och hur mycket tillgängligt ljus det egentligen finns.

/Stefan

Visst går det att använda ISO 3200 och 6400 på en 7D.

Sedan är det ju ganska svårt att tala i generella termer.

Gå ut en solig dag, ställ kameran på ISO 3200 och tryck av. Du kommer att få ganska måttligt med brus, trots det höga ISO-talet.

Upprepa samma sak inomhus i ett mörkt rum upplyst endast av 40W glödlampa och du kommer få en hiskelig massa brus.

Visst fungerar det bra med högre ISO men sen beror det ju också på vad bilden ska användas till. Den här är tagen med 7D, ISO 6400, 1/1600, f/4 med Sigma 120-300/2,8 + tc1,4. Det var kvällstävling i elbelysning.

Bilden visar Lotte Smiseth Sejersted NOR*under damerna världscupstorslalom i Åre 19/12 2012.
Större version: http://beribild.se/wordpress/wp-con...dscup-i-storslalom/20121219_0094_JanBuler.jpg

Bilagor

• 20121219_0094_JanBuler.jpg
    20121219_0094_JanBuler.jpg
    18.9 KB · Visningar: 105
Visst fungerar det bra med högre ISO men sen beror det ju också på vad bilden ska användas till. Den här är tagen med 7D, ISO 6400, 1/1600, f/4 med Sigma 120-300/2,8 + tc1,4. Det var kvällstävling i elbelysning.

Bilden visar Lotte Smiseth Sejersted NOR*under damerna världscupstorslalom i Åre 19/12 2012.
Större version: http://beribild.se/wordpress/wp-con...dscup-i-storslalom/20121219_0094_JanBuler.jpg

Snyggt! Hur upplever du AF hastigheten med den kombinationen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar