Annons

ISO på 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Den dj**la ISO inställningen syns ju inte i displayen på kameran. Efter att idag varit på fototur på Bassholmen så kommer jag hem och upptäcker att ISO inte alls stod på 100 som jag trodde utan på 800. Jag fattar inte hur Canon kan missa en så här basic funktion som att visa konstant i displayen vilket ISO tal man har!!!! Detta är så otroligt ruttet. Det borde vara ytterst lätt att lägga till men icke.....jag blir så otroligt trött på konstruktörer som missar sådan här basic funktiononalitet. Kanske jag hade missat det ändå men troligen inte.......
Så nu står jag här med ca 150 bilder fotatde i ISO 800 som ju tyvärr består mest av gryniga bilder som känns trista.
En sak är säker dock, min nästa kamera blir en Nikon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! De verkar att ha fattat grejen...

Men snälla - byta kamera för att Du inte sett upp? Det kan väl indå inte ha kommit som en total överraskning för Dig att ISO-inställningen inte syns i displayen? Är det blixttillverkarens fel om Du kör slut på batterierna åxå och upptäcker att Du lämnat reserverna hemma, bara för att Du "trodde att de skulle räcka"?

Jag har gjort precis samma sak - tagit 200 bilder med exponeringskompensation "alldeles bort i tok", bara för att det blev lite bråttom och jag inte såg upp. Skyller jag det på tillverkaren? Nej, på min egen ofullkomlighet, min klumpighet och mitt oförstånd.

Vore det inte bättre att lägga klagomålen till Canon. Om tillräckligt många gör det istället för att bara skriva i ett random forum på nätet så kanske de lägger till det.

Vore klart mer konstruktivt.

Men sån tur är att bruset på iso 800 är väldigt lågt om man har exponerat rätt då, så det inte är några problem, för du exponerade väl rätt hoppas jag.

mats.ingves skrev:
Den dj**la ISO inställningen syns ju inte i displayen på kameran. Efter att idag varit på fototur på Bassholmen så kommer jag hem och upptäcker att ISO inte alls stod på 100 som jag trodde utan på 800. Jag fattar inte hur Canon kan missa en så här basic funktion som att visa konstant i displayen vilket ISO tal man har!!!! Detta är så otroligt ruttet. Det borde vara ytterst lätt att lägga till men icke.....jag blir så otroligt trött på konstruktörer som missar sådan här basic funktiononalitet. Kanske jag hade missat det ändå men troligen inte.......
Så nu står jag här med ca 150 bilder fotatde i ISO 800 som ju tyvärr består mest av gryniga bilder som känns trista.
En sak är säker dock, min nästa kamera blir en Nikon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! De verkar att ha fattat grejen...

Du får köpa en 1D Mark III den har ISO i displayen.

Är bilderna verkligen så dåliga då? ISO 800 på en 30D brukar fungera.

/Daniel

Jag har sneglat lite på en 30D med tanke på uppgradering till en eventuellt kommande 40D och har fått för mig att man kan se värdet i sökaren just då man ändrar ISO, har jag fattat fel?

Men visar inte displayen ISO konstant så är det ju inte bra..

/Benny

Här kommer ett stycke hård feedback, svidande kritik, eller orättvis besserwisser-attityd. Välj ditt gift, kom dock ihåg att jag inte gjorde mig mödan med dessa rader bara för att dissa, jag är helt uppriktig när jag tror mig ge dig ett allvarligt råd, ta det inte så bokstavligt bara.

Således, du har fotograferat med inställningar motsvarande hela 3 bländarteg annorlunda än vad du tänkt dig - that is a lot! Märkte du inte det redan vid första rutan? Okej om första skotten kanske sköts från höften så att du inte kollade alls, men en hel dags fotande? Om man förväntar sig ungefär 1/250s och bländare 11 en lätt mulen dag, då borde man väl reagera och tycka något är fel när kameran istället tycker att 1/1000s och f8 är rätt.

Okej, det där var lite provocerande, men det finns en mening med det. Vad jag vill peka på är vådan av automatik - det leder til att man inte lär sig. Du kanske skall överväga gröna rutan istället? Det är inte kameran som fotograferar, det är du. Å visst är det fullkomligt mänskligt att fela, men att skylla detta på teknikerna som gjort tekniken du använder, och dessutom be samma tekniker om mer teknik för att lösa problemet kan inte bli annat än bakvänt. Man löser inte mänskliga problem med teknik, då har man varken förstått problemet eller tekniken.

Ett tips, ta de närmaste 1000 bilderna, eller alla foton det närmaste halvåret med objektivet på manuell fokus och kamerahuset på fullständigt manuell. Efter denna "övning" med en kamera (din 300D) som egentligen (edit: inte) är gjord för att köras helmanuellt, så kommer du med tiden att upptäcka att det är helt andra saker du hellre önskar framför finessr, lampor o blink.

Senast ändrad:
Hmmm du tjurar över att du gjort fel och inte upptäckt att tiderna låg tre steg fel. Dessutom skyller du på Canon?

Okej... Man kanske börjar fatta misstanke när man får 1/500 f5.6 inne i mörka skogen?

Lär dig istället att ta för vana att kontrollera dina inställningar.

PS. Nikon har mer brus än Canon ;)

Jag kan i och för sig hålla med om att det är lite kasst att man inte kan se ISO-inställningen i sökaren. Personligen har jag kört på fel ISO vid några tillfällen när jag varit stressad och glömt att ändra.

Så visst borde funktionen finnas. Den är egentligen rätt elementär.

/Joakim

Ok, ja jag lät gnällig och jag borde ha förstått att det var fel på ISO-värdet när slutartiderna var mycket korta, dock fotade jag i starkt solljus så det var ju inte omöjligt med så korta slutartider.
Jag var ganska uppretad igår över detta. Men dock måste jag säga att den lösning sm man har på andra kameror med visning av ISO i displayen är mycket bättre.
Och ja, denna gång var P-läget på. Annars hade jag garanterat märkt detta. Visst klantigt men ändå...

Men som ni säger, jag kommer klaga till Canon, då jag tycker detta är något som de borde ändra på.

/Mats

Om det är till nån tröst vet jag inte, men jag körde 2-3 rullar Kodachrome 64 på min studentdag 1978. Det tråkiga var bara att jag exponerade efter 400 ASA, eftersom jag kört Tri-X innan. Inte en bild var nåt att ha. Trist... men man kommer över även sånt, jag lovar :) Tänkte inte på att klaga hos Olympus :-D

ISO syns inte i displayen hos Nikon heller, förrän man trycker på ISO-knappen. På de fräsigare modellerna syns det däremot i sökaren vilket ju är väldigt fiffigt, särskilt om man kör med auto-ISO.

Köp en automatisk kompaktkamera om du inte klarar ställa in ISO-värdet själv... :)

Ähhh, det där händer alla, men det är irriterande. Sluta sura och spara energin till nästa fototillfälle istället..

mats.ingves skrev:
Ok, ja jag lät gnällig och jag borde ha förstått att det var fel på ISO-värdet när slutartiderna var mycket korta, dock fotade jag i starkt solljus så det var ju inte omöjligt med så korta slutartider.
Jag var ganska uppretad igår över detta. Men dock måste jag säga att den lösning sm man har på andra kameror med visning av ISO i displayen är mycket bättre.
Och ja, denna gång var P-läget på. Annars hade jag garanterat märkt detta. Visst klantigt men ändå...

Men som ni säger, jag kommer klaga till Canon, då jag tycker detta är något som de borde ändra på.

Starkt soljus.. Direkt solbelysta objekt motsvaras av t ex. 1/100s f16 vid iso100, inte 1/1000s f11. Skillnaden är hela 9 snäpp på den lilla ratten... Vid P-läget, som vid alla andra lägen, så får du både tid, bländare och exponeringmätare i sökaren. Således fattas egentligen ingen information om du bara hade tittat och framförallt kunnat tolka det.

Således:

*Om det var så att du inte ens tittade, då hjälper det inte att kasta in än mer information eftersom du ändå inte ser den.

*Om problemet istället bottnar i din kunskap att kunna bedöma den info du faktiskt får, då blir din önskan om än mer information istället till en sorts ursäkt att inte lära dig, och då torde gröna-rutan vara mer lämpad än programlägena.

Vilket av de två alternativen passar in bäst?

Okej, jag erkänner. Jag är lite provocerande, dock i mening att få dig att tänka efter. Idag måste du trycka på en knapp för att direkt kunna se inställt ISO-värde, kameran måste dessutom vara påslagen. På gamla analoga kameror så behövde man inte trycka på någon knapp, inte ens se i sökaren, inställt värde stod utanpå kameran, så hade det kunnat vara även på en digital. Sökaren är i första hand till för att komponera bilden (men även kunna se fokus), att kluttra ned den med en massa siffror lampor o blink är av ondo och något som bör minimeras. ISO är dessutom inte något man rattar på för varje ruta man tar och därför inte så viktigt att ha i sökaren.

Själv är jag en som har fotograferat med systemkamera i över 20 år, å vad gäller sökarinformation så hade jag gärna sett en funktion där jag kunde stänga av all information utom ljusmätarens "-2 -1 0 +1 +2" längst ned eller i sidan transparent ovanpå sökarbilden, och istället haft en betydligt större och tydligare sökarbild, gärna då med fokushjälpmedel som snittbild och microprismor. Men tyvärr, det lär jag inte få se på en vettigt prissatt digital systemkamera på många år än, om det alls kommer. För det som efterfrågas idag är siffror, blink o gimmicks (det är alltså lite av min egen klåda jag kliar när jag skriver i denna tråd).

Det här påminner mig lite om 70-talet när armbandsur med digitala siffror kom - "alla" skulle ha sådana, och ju mer finesser och knappar desto "bättre".. Det höll några år, en bit in på 80-talet faktiskt, sedan började folk inse fördelarna med gammal beprövad urtavla med visare, detta ävem om själva urverket fortfarande var högst elektroniskt. Å visst, de som ville ha en "gammal hederlig" urtavla sågs i början som "bakåtsträvare". Men nytt är inte per definition bättre bara för att det är nytt och modernt i sin implementation. Lite som det där med motor-zoom som vissa tillverkare gjorde ett tafatt försök med, gudskelov gick det inte mode i det också..

Hejsan! tråkigt att du har tagit så många bilder mad fel iso-inställning, men det är ju bara att bita i det sura äpplet, vid sådana tillfällen. Det är ju knappast kameran, som ställt om sig själv. Jag har själv vid att par tillfällen gjort missar, bla, förväxlat fix med framkallare, och så står man däe med en blank filmremsa, väldigt frustrerande särskilt när men ej kan återvända till motivet och börja om från början. Canon 30D är en pålitlig "arbetshäst" som jag hoppas att du får mycket gjädje av framledes

Mvh

NE

steelneck skrev:

Okej, jag erkänner. Jag är lite provocerande, dock i mening att få dig att tänka efter. Idag måste du trycka på en knapp för att direkt kunna se inställt ISO-värde, kameran måste dessutom vara påslagen. På gamla analoga kameror så behövde man inte trycka på någon knapp, inte ens se i sökaren, inställt värde stod utanpå kameran, så hade det kunnat vara även på en digital. Sökaren är i första hand till för att komponera bilden (men även kunna se fokus), att kluttra ned den med en massa siffror lampor o blink är av ondo och något som bör minimeras. ISO är dessutom inte något man rattar på för varje ruta man tar och därför inte så viktigt att ha i sökaren.

Själv är jag en som har fotograferat med systemkamera i över 20 år, å vad gäller sökarinformation så hade jag gärna sett en funktion där jag kunde stänga av all information utom ljusmätarens "-2 -1 0 +1 +2" längst ned eller i sidan transparent ovanpå sökarbilden, och istället haft en betydligt större och tydligare sökarbild, gärna då med fokushjälpmedel som snittbild och microprismor. Men tyvärr, det lär jag inte få se på en vettigt prissatt digital systemkamera på många år än, om det alls kommer. För det som efterfrågas idag är siffror, blink o gimmicks (det är alltså lite av min egen klåda jag kliar när jag skriver i denna tråd).
Jag måste hålla med de flesta här att man lite får skylla sig själv när man varken tar sig tid att kolla ISOn eller reagerar på helt konstiga slutartider. Dock stör jag mig lite på alla kamerastofiler som fortfarande inte verkar tänka på att det en av det största fördelarna med digital fotograferande är att det faktiskt går att ändra på ISOn på varje ruta (dvs inte per rulle). Ju lägre ISO, destå lägre brus. Som konsertfotograf ändrar jag mycket och ofta för att pressa ut maximal kvalité på bilderna.

Att "kluttra ner" sökaren så jag kan se all viktig information och ändra detta utan att ta ögat från sökaren känns också som en förfrågan från någon som inte har funderat på om det går att använda kameran på ett sätt som skiljer sig från sitt eget användarmönster. Däremot köper jag idén att det skulle kunna gå att ställa in hur mycket information som skall visas i sökaren. På så sätt blir vi alla glada.

Dykbjörnen skrev:
Att "kluttra ner" sökaren så jag kan se all viktig information och ändra detta utan att ta ögat från sökaren känns också som en förfrågan från någon som inte har funderat på om det går att använda kameran på ett sätt som skiljer sig från sitt eget användarmönster. Däremot köper jag idén att det skulle kunna gå att ställa in hur mycket information som skall visas i sökaren. På så sätt blir vi alla glada.

instämmer, några cf-n skulle ju kunna ordna detta. Själv skulle jag även vilja kunna få bort ljusmätaren i sökaren vid vissa situationer (i svagt ljus ex).

Jeppe skrev:
Hmmm du tjurar över att du gjort fel och inte upptäckt att tiderna låg tre steg fel. Dessutom skyller du på Canon?

Okej... Man kanske börjar fatta misstanke när man får 1/500 f5.6 inne i mörka skogen?

Lär dig istället att ta för vana att kontrollera dina inställningar.

PS. Nikon har mer brus än Canon ;)

Det här händer bara om man kör Canon som inte har auto-iso. (Alla andra systemkameramärken har det). Och vi råkar alla ut för det då och då. De som driver med trådskaparen och försöker framställer sig som Bror Duktiga ljuger. Alla som kör Canon har någon gång glömt ställa om Iso. Dessutom är inte alla landskapsfotografer som kan stå och mickla länge innan de tar bilden. Ofta(st) har man inte tid att kolla både tid och bländare om man plåtar för t.ex. press. (Då gäller det att fånga ett flyktigt ansiktsuttryck eller annat och då kan man inte stå och glo i kanterna på sökaren) Då är auto-iso en gudagåva. Att kunna ställa in en tid som funkar och en bländare som funkar och sedan låta kameran justera till lägsta möjliga iso vid hastiga ljusändringar är ovärderligt.

Nu har dock äntligen Canon fattat att auto-iso är bra. Vi lever ju för bövelen i en digital era och inte på filmtiden. På nya Eos 1DMk3 finns auto-iso (fast Canon har valt att kalla det "safety shift". Sent ska syndaren vakna...

Så nu kan vi säkert räkna med att ha det på alla kommande modeller. Inte en dag för tidigt...

Senast ändrad:
Jag håller med Jeppe; och inte behöver varken han eller jag vara Brödrerna Duktig för de'.
Auto-lovers kann ju köra motivläge på 30D; då går inte ISO högre enn 400. ( som ant. är lika lite brus som Nikon har på 200........)
/Erik J

Ahh - härligt med märkesfanatiker som står upp för sitt märke i alla väder ;-)

Jo, självklart. Om man kör auto-iso så vill man givetvis bara skjuta i jpg med motivprogram upp till iso 400. Längtar till jag blir lika tuff och duktig fotograf som du Erik.

Med tanke på att du själv inte verkar skjuta motiv som kräver snabba förändringar i iso (i alla fall inte bilderna i ditt album) kanske det är ok om andra fotografer gärna ser auto-iso som en möjlighet om man kan välja det. Ok?

Idealet vore inte bara att ha autoiso, utan även att man skulle kunna ställa in autoiso efter egen önskan, exempelvis mellan 100 och 400, eller 100 och 800.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar