mats.ingves skrev:
Ok, ja jag lät gnällig och jag borde ha förstått att det var fel på ISO-värdet när slutartiderna var mycket korta, dock fotade jag i starkt solljus så det var ju inte omöjligt med så korta slutartider.
Jag var ganska uppretad igår över detta. Men dock måste jag säga att den lösning sm man har på andra kameror med visning av ISO i displayen är mycket bättre.
Och ja, denna gång var P-läget på. Annars hade jag garanterat märkt detta. Visst klantigt men ändå...
Men som ni säger, jag kommer klaga till Canon, då jag tycker detta är något som de borde ändra på.
Starkt soljus.. Direkt solbelysta objekt motsvaras av t ex. 1/100s f16 vid iso100, inte 1/1000s f11. Skillnaden är hela 9 snäpp på den lilla ratten... Vid P-läget, som vid alla andra lägen, så får du både tid, bländare och exponeringmätare i sökaren. Således fattas egentligen ingen information om du bara hade tittat och framförallt kunnat tolka det.
Således:
*Om det var så att du inte ens tittade, då hjälper det inte att kasta in än mer information eftersom du ändå inte ser den.
*Om problemet istället bottnar i din kunskap att kunna bedöma den info du faktiskt får, då blir din önskan om än mer information istället till en sorts ursäkt att inte lära dig, och då torde gröna-rutan vara mer lämpad än programlägena.
Vilket av de två alternativen passar in bäst?
Okej, jag erkänner. Jag är lite provocerande, dock i mening att få dig att tänka efter. Idag måste du trycka på en knapp för att direkt kunna se inställt ISO-värde, kameran måste dessutom vara påslagen. På gamla analoga kameror så behövde man inte trycka på någon knapp, inte ens se i sökaren, inställt värde stod utanpå kameran, så hade det kunnat vara även på en digital. Sökaren är i första hand till för att komponera bilden (men även kunna se fokus), att kluttra ned den med en massa siffror lampor o blink är av ondo och något som bör minimeras. ISO är dessutom inte något man rattar på för varje ruta man tar och därför inte så viktigt att ha i sökaren.
Själv är jag en som har fotograferat med systemkamera i över 20 år, å vad gäller sökarinformation så hade jag gärna sett en funktion där jag kunde stänga av all information utom ljusmätarens "-2 -1 0 +1 +2" längst ned eller i sidan transparent ovanpå sökarbilden, och istället haft en betydligt större och tydligare sökarbild, gärna då med fokushjälpmedel som snittbild och microprismor. Men tyvärr, det lär jag inte få se på en vettigt prissatt digital systemkamera på många år än, om det alls kommer. För det som efterfrågas idag är siffror, blink o gimmicks (det är alltså lite av min egen klåda jag kliar när jag skriver i denna tråd).
Det här påminner mig lite om 70-talet när armbandsur med digitala siffror kom - "alla" skulle ha sådana, och ju mer finesser och knappar desto "bättre".. Det höll några år, en bit in på 80-talet faktiskt, sedan började folk inse fördelarna med gammal beprövad urtavla med visare, detta ävem om själva urverket fortfarande var högst elektroniskt. Å visst, de som ville ha en "gammal hederlig" urtavla sågs i början som "bakåtsträvare". Men nytt är inte per definition bättre bara för att det är nytt och modernt i sin implementation. Lite som det där med motor-zoom som vissa tillverkare gjorde ett tafatt försök med, gudskelov gick det inte mode i det också..