Det är naturligtvis lättare att "exponera rätt" ju större tekniskt DR en kamera har. Det tekniska dynamiska omfånget har ju inget alls med "naturligt brus" som kommer sig av ljusets slumpartade energi-innehåll att göra, utan är rent elektroniskt brus.
Naturligt brus från ljuset upplevs inte på samma sätt som störande i en bild, ögat och hjärnan försöker inte läsa in en massa som inte finns där om bruset är "perfekt" naturligt. I elektroniskt brus finns det däremot nästan alltid mönsterbildningar och onaturliga tröskelnivåer, vilket vår syn försöker tolka som något verkligt bild-innehåll. Detta är ju ganska förvirrande, eftersom det ju inte finns något bildinnehåll där... Förvirringen som uppstår då upplever vi som "störande" med en obestämd obehagskänsla - hjärnan förstår inte riktigt, och kan inte tolka det den får sig serverat av ögat.
.............
Analogt förstärkning är egentligen inte på något sätt "bättre" än digital förstärkning i alla förekommande fall, utan signalkvaliten kan bero på helt andra saker som gör mycket större skillnad. Digital förstärkning är bara en nackdel när det minskar tonupplösningen, och med en 14-bit råfil sker inte detta förrän man är nere på ISO100. Många kameror går idag analogt till ganska exakt ISO1000, sen är det digital förstärkning i alla steg ovanför detta. En ökad förstärkning hade snarare inneburit nackdelar, eftersom en "volymkontroll" ger mer brus ju större justeringsomfång den måste kunna reglera. 1:10 (ISO100 > ISO1000) är ett ganska rimligt omfång, och över ISO1000 gör det i stort sett inte ens en mätbar skillnad på digital och analog förstärkning.
Värdes-säkerheten (räknat i 1 bit av 14 bit, 1:16384) är så låg på ISO1000 att man då har ganska många bitar felmarginal att leka med i omräkningen innan felet är större än felvärdet man matade in...
Anledningen till att man väljer analog förstärkning är snarare en anpassnings-sak. Signalen ska ju ta sig genom ett antal omvandlings-steg:
ljus > pixel > ISO-förstärkare > digitalisering (AD-omvandlare).
Samtliga dessa har EGNA bruskällor, oberoende av de andra stegen i kedjan. Alltså gör det skillnad hur man ställer signal-nivåerna inför varje omvandling. Om ett av stegen ger mer brus än de andra blir kanske det "optimala" systemet lite annorlunda balanserat. De olika stegen har olika stor påverkan på slutresultatet beroende på vilket ISO som är valt eftersom bruset i det första steget (ljus > pixel - bruset vi aldrig kan komma ifrån!) ökar. Anledningen till att vi höjer ISO är ju att det finns mindre ljus från början, mindre ljus = mer brus i omvandlingen ljus>pixel.