Annons

ISO - Hur funkar det egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Video är ett elände. :)

Nu har väl inte video nåt att göra med detta då video funnits i digitalkameror i stort sett ända sen kompaktkamerorna började komma med "skärmsökare". Kompakt- och dslr-kameror med video är ju bara en spinnoff av Liveview-tekniken, som den kallas på dslr..

Förresten så är även cmos-sensorer linjära, har alltid varit det, och det är bara sättet att tömma sensorerna på dess innehåll som skapar den olinjäritet som vi ser idag. Ju snabbare den töms när sensorn är fulladdad, iso100, ju mer sjunker DR under idealvärdet i stort sett.

Den gröna linjen är Nikon D4 med DR kring 12,5.
Bra kamera, då ISO 100 - ISO 1600 ger nästan samma DR.
Ingen anledning att ha lågt ISO för att få bättre DR. Samma
stil som Canon.

Jag hittade på två rimliga brustal och en riktigt bra pixelstruktur, sedan blev det vad det blev.

-All liknelse med verkliga händelser är ett rent sammanträffande.
-Inga djur skadades vid simuleringen.
-Alla artistiska rättigheter förbehålles

:)

Jag hittade på två rimliga brustal och en riktigt bra pixelstruktur, sedan blev det vad det blev.

-All liknelse med verkliga händelser är ett rent sammanträffande.
-Inga djur skadades vid simuleringen.
-Alla artistiska rättigheter förbehålles

:)

Men hur stora blev CO2-utsläppen? :)

Det intressanta var att få en slags generell förklaring varför vissa sensorer är mer linjära, andra mindre så. Tackar för det!

Hur vet man va kamerans BAS iso är?

Jag använder nikon d7000.
Kan jag komma få mindre ISO noise om jag fotar en nattbild på ISO200 i stället för ISO1200 och bara dra upp ljuset i raw filen på ISO200?

Vad är skillnaden på 12-bit och 14-bit raw? Just nu är kameran inställd på 14-bit raw.

Bas-ISO är nästan alltid det tillverkaren sätter som lägsta ISO med siffror. I en D7000 är det ISO100.

Nej, du får inte mindre brus av att använda lägre ISO (med samma slutartid och bländare). Det du får är mer kvar av högdagrarna, utan att bruset ökar.

Skillnaden mellan 12 och 14 bitar är tonupplösning. 14 bitar är fyra ggr mer tonupplösning. Men detta är i stort sett alltid onödigt, det är väldigt få statiska scenarion där detta kan utnyttjas till något vettigt. Hela ökningen försvinner i brus. Enda gången man kan se en verklig skillnad är i scenarion med väldigt högt dynamiskt omfång, om du fotar det med ett riktigt bra objektiv - på ISO100.

Från och med ISO400 innebär 14 bitar att du försöker dela elektroner i bråkdelar, vilket är ganska meningslöst.

Men hur funkar egentligen "för låga" ISO'n`?

Säg att man kan ta en bild på bas-ISO 100 med f/5,6 och 1/500 och man får då en högdager som är optimalt exponerad (så vit som möjligt men precis utan att fräta ut). Om man sen skruvar ner ISO till "low" 50 och tar samma bild, så blir det f/5,6 och 1/250, d.v.s. dubbelt så mycket ljus till sensorn. Högdagern som var perfekt på ISO 100 borde ju nu bli extremt utfrätt eftersom den fått dubbelt så mycket ljus. Eller?

Ja, eftersom det syntetiska läget ISO50 faktiskt tas på ISO100 i förstärkning, men med dubbla exponeringen. Nedmörkningen sker i mjukvara efteråt. Då bränner man en Ev mer av högdagrarna (de finns inte med i råfilen).

Kör man däremot jpg går det ganska bra, eftersom den översta Ev's som sensorn registrerar inte kommer med i jpg-i-kamera.

För att få en optimal exponering (gråton på DR skalan) krävs en viss ljusmängd. Samma ljusmängd trots olika ljusförhållanden. Denna mängd regleras med ISO, bländare och tid. Man kan jämföra med en vattenkran för att få en liter vatten. ISO-inställningen är vattentrycket, bländartalet är öppningen och tiden är hur länge kranen är öppen. Ökar man trycket, så måste man minska på tiden eller öppningen för att få den liter, som behövs.

För att få en optimal exponering (gråton på DR skalan) krävs en viss ljusmängd. Samma ljusmängd trots olika ljusförhållanden. Denna mängd regleras med ISO, bländare och tid. Man kan jämföra med en vattenkran för att få en liter vatten. ISO-inställningen är vattentrycket, bländartalet är öppningen och tiden är hur länge kranen är öppen. Ökar man trycket, så måste man minska på tiden eller öppningen för att få den liter, som behövs.

Dels så tror jag att vi har tagit oss förbi den extremt förenklade versionen av vad ISO är i den här tråden. Dels så har du fel... det blir inte mer ljus på sensorn bara för att man ökar ISO.

Edit: vill man använda vattenkrans-analogin så får man istället säga att höja ISO är som att bara behöva en halv-liter ist. för en hel liter för att få en korrekt exponering. Men jag hoppas vi kan lämna vattenkranar därhän i denna tråd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar