Annons

ISO 100 på D70!

Produkter
(logga in för att koppla)
OK, metoden verkar intressant, och jag förmodar det går lika bra med Photoshop RAW Plugin som med Nikon Capture...?

Jo, testa. PS CS RAW lär ju dessutom vara lite duktigare på att rädda högdagrar, vilket kan behövas med denna metod.

Arne S skrev:
Vad som är möjligt och inte möjligt i denna fråga har jag för lite kunskap att uttala mig om.

Däremot tycker jag inte att man behandlar en medlems fråga, påstående mm genom att "minimera" honom. Varför inte skriva Carl i stället för att tala om honom i tredje person som "personen", "trådskaparen" osv. Skriv till Carl i stället för om honom.

Kent, varför skriva "TRAMS!" som avslutning. Jag tycker det är ganska nedvärderande.

Visst är vi i vår fulla rätt att vara kritiska och ifrågasättande. Men vi kan väl ha lite vänlighet med oss?

Av omtanke för er alla.

Arne

Det var inte min avsikt att nedvärdera någon...absolut inte!
Jag försökte bara, om än på buffligt sätt, poängtera det ologiska att 100 ISO skulle finnas som möjlighet på D70. jag betvivlar inte på något sätt att displayen verkligen visade 100 ISO...

Jag får be om ursäkt om jag trampade någon på tårna

Orky skrev:
Inte för att vara otrevlig men vad har det med Nikon D70 att göra? Min Castio klarar också ISO50 men det tillför inget till denna diskussionen...
håller med föregående talare.
Om du är så stolt så jämför din iso 200 med d70 iso 200 så ska du få se vad folk menar att man måste se bakanför talen ibland. Som alla som hakar upp sig på megapixlar etc.

Orky skrev:
Inte för att vara otrevlig men vad har det med Nikon D70 att göra? Min Castio klarar också ISO50 men det tillför inget till denna diskussionen...

Ernestos inlägg var uppenbarligen ett svar på Christers fråga i början av tråden:

"Hade inte Canon neråt ISO50 på någon modell? Det gjordes dock med mjukvara - sensorns "hårda" ISO-tal var högre. Om det vart mindre brus då vet jag inte (det definieras ju inte av ISO), men det blir ju ivartfall möjligt att exponera med längre slutartider utan att bländaren slår i taket."

I så fall kunde Ernesto visserligen ha citerat frågan i sitt svar, men det skulle verkligen inte skada om du läste hela tråden ordentligt innan du började hacka.
Eller så kan du ju försöka reproducera Carls inställning med din egen D70, vilket diskussionen egenligen handlar om.

Sluta tjafsa... Ett inlägg om Canon genererar mer "svarskräp" än själva inlägget, vad har vi tjänat på det?

Nå det intressanta var egentligen "hur gör Canon och varför gör inte andra det" - det är det som är det intressanta; kan man med mjukvara eller andra trix "fejka" ISO100 på en sensor som är spec:ad till ISO200 i grundkänslighet. Och som vi såg går det om man går utanför specifikationerna, men det blir inte så bra som en "riktig" ISO 50.

Det var då omöjligt. Nu ska jag vänta med att leka en vecka och sedan dra ut och fota en hel dag med en kompis som också har D70 o se om jag råkar på samma sak igen.

Jag antar för nu att det jag såg var en bugg. Kanske skulle man ringa Nikonservice och säga att man "fått något fel på kameran" och se hur dom reagerar.

Rasmus Carlsson skrev:

I så fall kunde Ernesto visserligen ha citerat frågan i sitt svar, men det skulle verkligen inte skada om du läste hela tråden ordentligt innan du började hacka.
Eller så kan du ju försöka reproducera Carls inställning med din egen D70, vilket diskussionen egenligen handlar om.

Ja, ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte kom ihåg en sidofråga som inte ens hade med Nikon att göra i denna tråd som handlar om ISO100 på en Nikon D70. Särskilt inte då den bara var 2 sidor tidigare och hans svar såg väldigt skumt ut när man såg det fristående bra mycket senare i tråden.
är tyvärr inte heller så intresserad av att försöka reproducera hans inställning då jag inte vill uppgradera firmware. Varför fixa det om det inte är trasigt?

Min åsikt om ISO100 är att jag tror det blivit nån bugg på något vis. Hade varit kul om trådskaparen Carl hade tagit en bild där man kunde kollat vad det stått i EXIFen men så verkar det inte vara nu. Eftersom att det handlar om teknik så blir jag inte det minsta förvånad av att nåt sånt kan hända ;)

PS: Christer, detta blir mitt sista svar så jag kommer inte säga något mer till Rasmus i denna tråden.

Nu har det gått över ett år sedan jag startade tråden och kan konstatera att jag inte lyckats, eller råkat få till samma sak igen..
Har heller inte hört någon annan varit med om detsamma.

Jag måste därför utgå från att jag läst fel i displayen (trots jag tyckte mig dubbelkolla).. jag kan inte se någon annan möjlighet.

jimh skrev:
Samma sensor från Sony används väl i Pentax digitalare också, och jag har för mig att den även där har ISO 200 som lägsta. Och är det inte samma sensor och samma känslighet i Epsons mätsökare?
Stämmer, även KM använder den men dom har valt att lägga in 100Asa. Sensorn är dock optimerad för 200 & ger lägst brus där men KM valde ändå att lägga in Iso 100alternativet...

Vet inte om detta hjälpte till i diskusionen?

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar