Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO 100 på D70!

Produkter
(logga in för att koppla)
Thomasis skrev:
Det är kanske lite fel att använda ordet förstärkning, ett bättre ord borde vara omvandlingsfaktor. Detta för att i CCDn bildas det en viss laddning beroende på ljusmängden (elektroner) denna mängd dras sedan ut som en ström som omvandlas till en spänning och som sedan AD-omvandlas. Det är vid omvandlingen från ström till spänning som man brukar ha en ställbar (kallad förstärkning) omvandlingsfaktor. Så rent principiellt borde det gå att få iso 100. Fast det är ju möjligt att CCDn bottnar. Men hur klarar andra CCDer av det? Pixlarna är ju ungefär lika stora bland alla dessa CCDer.
tj

Varje pixel i CCD:n ser rent elektriskt ut som en liten kondensator (laddad med några elektroner). Den avläser man genom att mäta spänningen, inte genom att se hur mycket ström man kan ta ur den.
Oavsett det, så går det ju inte att låta en pixel ta emot större laddning (större ljusmängd), eftersom det helt enkelt blir fullt. Anledningen till att det blir fullt antar jag är att kondensatorn helt enkelt inte kan hålla någon särskilt stor laddning/spänning (sånt tar plats, och en CCD-pixel är vansinnigt liten).

Enda sättet att hantera lägre känslighet "på riktigt", är att helt enkelt ha "större hinkar".
Ett annat alternativ är att göra en exponering, läsa av och "rensa" sensorn, och göra en exponering till. Men det verkar lite stökigt.

clindh skrev:
Hade inte Canon neråt ISO50 på någon modell? Det gjordes dock med mjukvara - sensorns "hårda" ISO-tal var högre. Om det vart mindre brus då vet jag inte (det definieras ju inte av ISO), men det blir ju ivartfall möjligt att exponera med längre slutartider utan att bländaren slår i taket.

1Ds, 1D MkII, 1Ds MkII och EOS-analoga med Velvia 50 ;)

Om det nu skulle fungera att gå ned till 100 ISO....varför skulle då Nikon inte gå ut med info om detta? Att trådstartaren trodde sig ställt i kameran på 100 ISO är ju en sak...men att sedan tro att det går att göra med nån hemlig kombination av tryckningar på div knappar verkar ju rätt långsökt. Displayen visade väl fel helt enkelt....

TRAMS!

fasiken vad jag ångrar att jag inte tog något kort.. jag tycker också att det verkar konstigt att det skulle finnas en kombination för att få fram möjligheten till iso 100, men liknande saker har ju hänt förut, med liknande produkter.

Som det känns nu, efter en halv dags försökande och en hel batteritid så ger jag upp (för nu). Jag lyckas inte få samma resultat.. att jag har läst rätt på displayen är säkert, men att den visat rätt är ju den stora frågan.. bugg kanske?

Jaja.. återkommer..

Senast ändrad:
Vad som är möjligt och inte möjligt i denna fråga har jag för lite kunskap att uttala mig om.

Däremot tycker jag inte att man behandlar en medlems fråga, påstående mm genom att "minimera" honom. Varför inte skriva Carl i stället för att tala om honom i tredje person som "personen", "trådskaparen" osv. Skriv till Carl i stället för om honom.

Kent, varför skriva "TRAMS!" som avslutning. Jag tycker det är ganska nedvärderande.

Visst är vi i vår fulla rätt att vara kritiska och ifrågasättande. Men vi kan väl ha lite vänlighet med oss?

Av omtanke för er alla.

Arne

Arne S skrev:
Vad som är möjligt och inte möjligt i denna fråga har jag för lite kunskap att uttala mig om.

Däremot tycker jag inte att man behandlar en medlems fråga, påstående mm genom att "minimera" honom. Varför inte skriva Carl i stället för att tala om honom i tredje person som "personen", "trådskaparen" osv. Skriv till Carl i stället för om honom.

Kent, varför skriva "TRAMS!" som avslutning. Jag tycker det är ganska nedvärderande.

Visst är vi i vår fulla rätt att vara kritiska och ifrågasättande. Men vi kan väl ha lite vänlighet med oss?

Av omtanke för er alla.

Arne

Håller helt med. Det är oerhört lätt att det som skrivs misstolkas, så alla tjänar på att gå lugnt fram.

Det är inte ovanligt att en tillverkare låter samma hårdvara sitta i olika produkter och bara använder valda funktioner beroende på prisklass. Produktstratifiering typ. Dessutom vill man ju att kunderna skall uppgradera regelbundet så produkterna får inte förbättras i för stora inkrement.

Apples iBook vs powerBook är ett exempel. Trots att det sitter samma grafikkort i båda så får man bara 1024x768 upplösning och spegling på den externa skärmen för iBooken.

Det går dock att ordna själv genom ett "firmwarehack" så att man på ibooken kan köra dubbla skärmar i högre upplösningar med delat skrivbord precis som på den 6000SEK dyrare Powerbooken.

Apple har alltså satt en mjukvarubegränsing för att ibooken inte skall bli för "bra"...

Nikon kanske inte vill att D70 skall bli FÖR bra redan, för vad ska då nästa uppgradering bli ??
=)

Intresant ämne det här med uppdateringar till kameror. Det kan ju knappast ha vanligt vanligt innan digitalkamerans intåg.
Hur får man reda på var man kan ladda ner uppdateringar och hur vet man om dom fungerar och inte sabbar kameran som ju är ganska dyr.

Greven

Arne S skrev:

Av omtanke för er alla.

Arne

Här känner jag mig lite träffad. Jag hadde helt enklet glömt namnet på trådskaparen när jag skerv mitt inlägg. Jag var kanske lite lat som inte öppnade ett nytt förnster och kollade upp saken.
Ber om ursäckt ifall mitt inlägg tryckte ned någon(Carl).

/Per

Canon 1Ds har ett specialläge för ISO50, där man går utanför sensorn specifikationer - det blir mer brusfritt men man reducerar å andra sidan dynamiken (tack jeppe för länken):
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1ds/page15.asp

Så någon utvecklare på Nikon kan ju ha labbat med något sådant, men det vart inte klart eller man vill inte lägga till helt nya funktioner i en minor firmware-release.

Att tekniker lägger in specialfunktioner i firmware är inte alls trams, det är frekvent förekommande. Många mobiltelefoner har speciella teknikermenyer tex, det brukar vara att man skall hålla in speciella knappar när man slår på telefonen tex. I mjukvaror är det också flitigt förekommande, Photoshop har en del kul lägen man kan komma till tex. Man brukar kalla sådant där för "easter eggs". Jodå det finns en del sådana specialer här på Fotosidan också :)

Arne S skrev:

Varför inte skriva Carl i stället för att tala om honom i tredje person som "personen", "trådskaparen" osv. Skriv till Carl i stället för om honom.

Ibland (läs ofta) så är jag tacksam om det står det istället eftersom jag ofta glömt namnet på den som startade tråden ganska snart efter det att jag har läst första innlägget. Om det då bara står ett namn så måste jag gå tillbaka för att kolla vem det var.

Kan ju då passa på att säga att om det är någon som vill referera till mig som trådskaparen, föregående talare eller idioten som är besatt av Nikon :) så varsågoda. Så länge det inte handlar om personangrepp så kan sådana referenser underlätta länsingen, särskillt i längre trådar (mer än ett innlägg :))

Greven

Jag tycker Canon 300D och ryska hacket talar en del för det här, verkar ju vara en hel massa grejor som verkar vara utelämnade med flit. Andra sorters saker man kan köpa som t.ex tv är ju begränsade efter kostnad, en tv för 1500 kr är ju inte precis lika avancerad och fin som en för 10 000.

Detta är dock inte särskilt försvarbart om man tillverkar digitalkameror, det mesta hade de kunnat lägga till hur enkelt som helst, iallafall i form av mjukvara.

clindh skrev:

Att tekniker lägger in specialfunktioner i firmware är inte alls trams, det är frekvent förekommande. Många mobiltelefoner har speciella teknikermenyer tex, det brukar vara att man skall hålla in speciella knappar när man slår på telefonen tex.

Sådana menyer kan det nog finnas på kameror också - om man tex tittar i D30:ns firmware så ser man text för flera menyer för justering och/eller kontroll av parametrar som man inte kommer åt på vanligt vis.
Jag vet dock inte hur man aktiverar de menyerna...

Man brukar kalla sådant där för "easter eggs". Jodå det finns en del sådana specialer här på Fotosidan också :)
He, vill ni stresstesta servrarna så utlys en tävling om dessa.

Eller var det ett sådant som poppade igenom databasen häromdagen... :p

Ignorera Person-funktionen skulle jag nästan lägga i den klassen iaf.

Senast ändrad:
Tråden börjar bli lång och vi har inte kommit närmare "sanningen" - dags att bena:

Om vi förutsätter att Carl sett det han sett (vilket vi gör, annars hade vi inte slösat vår energi på denna tråd :)) så vet vi att

a) Inställningen ISO100 har en gång visat sig på displayen.
b) Under den sessionen gick det att bläddra genom de olika ISO-inställningarna uppåt och ner till 100 igen.
c) Fenomenet uppstod efter senaste firmwareuppgradering.
d) Efter "omstart" av kameran har det inte gått att upprepa.
e) Metoden för att få fram ISO100 på displayen är okänd.

Av detta kan vi egentligen bara påstå en sak:

"Under vissa omständigheter tillåter menyn att ISO100 väljs".

Den logiska förklaringen tror jag då är att D70 delar kodbas för menyn med andra Nikonkameror, t ex D2X och att efter den senaste firmwareuppgraderingen har någon tekniker missat en if-sats någonstans som gör att under någon speciell omständighet kan ISO100 väljas i menyn. Det betyder dock inte att sensorn klarar det (även om jag fortfarande tror att det är möjligt).

För nästa steg behövs det en testbild i ISO100 kontra ISO200 för att kunna gå vidare.

jkene skrev:
Det betyder dock inte att sensorn klarar det (även om jag fortfarande tror att det är möjligt).
Att sänka känsligheten på sensorn är nog svårt, men att ändra kontrastkurvan på samma sätt som Canon gjort i 1Ds enligt länk ovan - och därmed få ett stegs lägre känslighet - är ju inga problem. Det är bara att överexponera ett steg!

Nä, killen som skrev inlägget verkar ha tagit bort dem (på dpreview länkar man till bilder på egen server)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar