jkene
Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Så detta har bara hänt en gång, och personen som lyckades har inte kunnat repetera händelsen?
Då måste jag nog vara lite synisk och tro att han helt enkelt såg fel.
Det är som med Gud - många vill tro
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nome Nescio skrev:
Så detta har bara hänt en gång, och personen som lyckades har inte kunnat repetera händelsen?
Då måste jag nog vara lite synisk och tro att han helt enkelt såg fel.
Thomasis skrev:
Det är kanske lite fel att använda ordet förstärkning, ett bättre ord borde vara omvandlingsfaktor. Detta för att i CCDn bildas det en viss laddning beroende på ljusmängden (elektroner) denna mängd dras sedan ut som en ström som omvandlas till en spänning och som sedan AD-omvandlas. Det är vid omvandlingen från ström till spänning som man brukar ha en ställbar (kallad förstärkning) omvandlingsfaktor. Så rent principiellt borde det gå att få iso 100. Fast det är ju möjligt att CCDn bottnar. Men hur klarar andra CCDer av det? Pixlarna är ju ungefär lika stora bland alla dessa CCDer.
tj
clindh skrev:
Hade inte Canon neråt ISO50 på någon modell? Det gjordes dock med mjukvara - sensorns "hårda" ISO-tal var högre. Om det vart mindre brus då vet jag inte (det definieras ju inte av ISO), men det blir ju ivartfall möjligt att exponera med längre slutartider utan att bländaren slår i taket.
Arne S skrev:
Vad som är möjligt och inte möjligt i denna fråga har jag för lite kunskap att uttala mig om.
Däremot tycker jag inte att man behandlar en medlems fråga, påstående mm genom att "minimera" honom. Varför inte skriva Carl i stället för att tala om honom i tredje person som "personen", "trådskaparen" osv. Skriv till Carl i stället för om honom.
Kent, varför skriva "TRAMS!" som avslutning. Jag tycker det är ganska nedvärderande.
Visst är vi i vår fulla rätt att vara kritiska och ifrågasättande. Men vi kan väl ha lite vänlighet med oss?
Av omtanke för er alla.
Arne
Arne S skrev:
Däremot tycker jag inte att man behandlar en medlems fråga, påstående mm genom att "minimera" honom. Varför inte skriva Carl i stället för att tala om honom i tredje person som "personen", "trådskaparen" osv. Skriv till Carl i stället för om honom.
Av omtanke för er alla.
Arne
Arne S skrev:
Varför inte skriva Carl i stället för att tala om honom i tredje person som "personen", "trådskaparen" osv. Skriv till Carl i stället för om honom.
clindh skrev:
Att tekniker lägger in specialfunktioner i firmware är inte alls trams, det är frekvent förekommande. Många mobiltelefoner har speciella teknikermenyer tex, det brukar vara att man skall hålla in speciella knappar när man slår på telefonen tex.
He, vill ni stresstesta servrarna så utlys en tävling om dessa.Man brukar kalla sådant där för "easter eggs". Jodå det finns en del sådana specialer här på Fotosidan också
Att sänka känsligheten på sensorn är nog svårt, men att ändra kontrastkurvan på samma sätt som Canon gjort i 1Ds enligt länk ovan - och därmed få ett stegs lägre känslighet - är ju inga problem. Det är bara att överexponera ett steg!jkene skrev:
Det betyder dock inte att sensorn klarar det (även om jag fortfarande tror att det är möjligt).