Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO 100 på D70!

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Det här är helt otroligt!

Jag satt och lekte med min Nikon D70 och kollade lite inställningar i kameran och tänkte gå ut o fotografera, när jag kom på att jag skulle ställa om ISOn från 400 till 200, som jag alltid brukar glömma annars.

Jag minns att jag kom åt avtryckaren och att fokuslampan började lysa, sedan tröck jag in iso-knappen och började vrida på kommandoratten för att justera ner talet till 200, men kom ner till 100! Jag tänkte att det måste vara något fel, så jag kollade så det stog ISO på displayen så jag inte ändrade något annat, och det stog det, och jag ändrade till 1600 och ner till 100 igen för att vara säker. Till min förvåning trodde jag något var fel, så jag stängde av kameran och slog på den igen, kollade iso:n och den stog på 200, och gick inte att ändra till 100..
Jag försökte upprepa kombinationen jag gjort innan ifall det kan vara det som gjorde valet tillgängligt, men utan resultat.

Till saken hör att jag alldeles nyligen innan uppgraderade firmware till 1.03 enligt länken som någon på fotosidan skapat diskussion av.

Kan det vara så att den firmwareversionen innehåller en sorts "hack" som man kan få iso 100 av? Kan man ens ha iso-100 på D70?

I efterhand var jag ju dum som inte knäppte ett kort innan jag stängde av den, men jag trodde ju det var något fel.

Någon som vet något om, eller hört något om detta förut? Det måste finnas en hemlig kombination som gör att man kan få iso 100!

..ska försöka dra mig mer till minnes alla knapptryck jag gjorde och så..

Låter minst sagt otroligt. Jag undrar om det verkligen var ISO 100 eller bara en bugg som visade fel. Jag har för mig att det är hårdvarubaserat vilken ISO inställning man kan ha, alltså att begränsingen sitter i sensorn och inte i mjukvaran.
Fast helt omöjligt är det nog inte. Med hacket på 300D kommer man ju upp till ISO 3200.

/A\

Hej,

Jag tror dig om vad du beskriver att du har sett (om du inte var berusad vill säga;)).

Att det däremot skulle finnas ett "dolt" ISO 100-läge på D70 låter högst otroligt. Detta främst p.g.a. att ISO 200 på D70 innebär att signalen från sensorn är oförstärkt. Vet inte hur det skulle gå till att få en oförsärkt signal svagare med bättre bildkvalitet. ISO 200 är liksom standard output för den sensorn.
En annan anledning är att Nikon aldrig har haft en DSLR med 4 stegs ISO-omfång (D1H: 200-1600, D1X: 100-800, D2H: 200-1600, D100: 200-1600, D70: 200-1600, (D2X: 100-800)).

Hade bra!

/Martin

PS. Tips: om du lyckas få fram ISO 100 igen...ta en bild på det...med mobilkameran, en grym spegeluppsättning (om D70 är din enda kamera) eller vad som helst.:)

Det är Sony som gör sensorn - har svårt att tänka mig att den är hårdvarubegränsad till ISO200. Snanare har nog Nikon med flit lagt den gräsnen för att man ska vilja uppgradera.

Hade inte Canon neråt ISO50 på någon modell? Det gjordes dock med mjukvara - sensorns "hårda" ISO-tal var högre. Om det vart mindre brus då vet jag inte (det definieras ju inte av ISO), men det blir ju ivartfall möjligt att exponera med längre slutartider utan att bländaren slår i taket.

Jag ser det som en väldig miss att inte ha ISO 100. Själv skulle jag gärna vilja ha ISO 50 på min 300D. Det borde väl inte vara svårare att göra en sensor med lågt ISO tal än med högt?

/A\

andreasc89 skrev:
Jag ser det som en väldig miss att inte ha ISO 100. Själv skulle jag gärna vilja ha ISO 50 på min 300D. Det borde väl inte vara svårare att göra en sensor med lågt ISO tal än med högt?
En sensor har väl en viss inbyggd känslighet. Det brus man får då är sensorns normalbrusläge. När man vill nå högre ISO-tal förstärker man signalen ut från sensorn, men får då också mer brus pga detta.

Man kan säkert designa en sensor som är ISO50 normalt, men då skall ju dess signal alltid förstärkas till det ISO-tal folk vill köra med som oftast - vanligen 100 eller 200, dvs medföra mer brus än om den var designad med 100 som normalkänslighet.

Nu är jag för dålig på elektronik för att säga, men man kan tycka att det borde gå att dämpa signalen från en ISO200-sensor elektroniskt för att få lägre känslighet. Som att sätta en sordin på trumpeten tex?

Nå jag köpte mig ett gråfilter istället, ett enkelt sätt att "dämpa signalen" de få gånger man verkligen behöver längre slutartider/större bländare.

Bucket size

Om tar tar upp pixelstorleken, som redan varit uppe ett par gånger, så står det ganska klart för mig att det inte går.

Varje pixel är ju en "hink". I den samlas fotoner (i alla fall indirekt genom laddningar). Om hinken är tom blir det svart, om hinken är full blir det vitt. Blir hinken överfull blir det översvämning.

Om jag nu skickar in dubbelt så mycket ljus genom att kameran dubblar exponeringstiden blir det överexponering.

Ända sättet, som jag ser, är ND-filter. Det ger inte lägre brus men tillåter större bländaröppningar och/eller längre slutartider.

/AnWi (Som gärna ser andras förklaringar oxå)

starnut skrev:
Uppgradera till vad? Nikons dyrare kameror har ju inte heller möjlighet till ISO 100....

D1X går ner till 125, D2X till 100. Grejen är att Kameran (därmed implicit sensorn) är billig och Sony gör sensorn. Jag har svårt att tänka mig att Sony vill skapa en produktlinje enbart för Nikons D70 med en sensor som ingen annan tillverkare kan/vill använda annat än om Nikons betalar extra för det - vilket jag inte tror är fallet för då hade nog inte kameran varit så relativt billig som den är. Men det kan ju vara att Nikons tillämpning har visat sig ge problem med ISO100 och man därmed valt att sätta ribban vid 200 för att slippa kunder med potentiella problem.

Samma sensor från Sony används väl i Pentax digitalare också, och jag har för mig att den även där har ISO 200 som lägsta. Och är det inte samma sensor och samma känslighet i Epsons mätsökare?

Christer Lindh skrev
En sensor har väl en viss inbyggd känslighet. Det brus man får då är sensorns normalbrusläge. När man vill nå högre ISO-tal förstärker man signalen ut från sensorn, men får då också mer brus pga detta.

Just det...det är exakt det jag menar i mitt första inlägg i tråden.:) D70´s sensor har liksom ISO 200 som standardnivå utan förstärkt signal. Så att få till ISO 100 skulle innebära att man måste dämpa signalen från sensorn på nåt sätt och ändå öka bildkvalitet...ehh...och det tror jag knappast är möjligt.:)

/Martin

Men kom igen!
Det måste finnas hundratals D70 på fotosidan. Är det ingen som läser detta och har sin i knät?
Enklast sättet att verifiera om det går att få ISO100 måste vara repeterbarhet. Tag någre bilder med ISO100 vs ISO200, passa samtidigt på att notera bländare/slutare.

Nome Nescio skrev:
Men kom igen!
Det måste finnas hundratals D70 på fotosidan. Är det ingen som läser detta och har sin i knät?
Enklast sättet att verifiera om det går att få ISO100 måste vara repeterbarhet. Tag någre bilder med ISO100 vs ISO200, passa samtidigt på att notera bländare/slutare.

Problememt är att ingen vet hur man ställer in ISO100 (eller ens om det går). Se första inlägget.

Re: Bucket size

AnWi skrev:
Om tar tar upp pixelstorleken, som redan varit uppe ett par gånger, så står det ganska klart för mig att det inte går.

Varje pixel är ju en "hink". I den samlas fotoner (i alla fall indirekt genom laddningar). Om hinken är tom blir det svart, om hinken är full blir det vitt. Blir hinken överfull blir det översvämning.

Om jag nu skickar in dubbelt så mycket ljus genom att kameran dubblar exponeringstiden blir det överexponering.

Ända sättet, som jag ser, är ND-filter. Det ger inte lägre brus men tillåter större bländaröppningar och/eller längre slutartider.

/AnWi (Som gärna ser andras förklaringar oxå)

Så är det. Full exponering vid lägsta ISO innebär "full hink", medan full exponering vid dubbla känsligheten (hälften så mycket ljus) är en "halvfull hink". Det ISO-inställningen i kameran påverkar är en analog förstärkare mellan CCD/CMOS och A/D-omvandlare.
Dessutom misstänker jag starkt att det högsta ISO-läget i många kameror (som man ofta måste aktivera genom en speciell meny) är en digital förstärkning av signalen efter A/D-omvandlaren (man multiplicerar bara värdet med 2). Borde gå bra att verifiera genom att titta på den minst signifikanta biten i en RAW-fil. Om den alltid är noll kan man ana en uggla.

Det är kanske lite fel att använda ordet förstärkning, ett bättre ord borde vara omvandlingsfaktor. Detta för att i CCDn bildas det en viss laddning beroende på ljusmängden (elektroner) denna mängd dras sedan ut som en ström som omvandlas till en spänning och som sedan AD-omvandlas. Det är vid omvandlingen från ström till spänning som man brukar ha en ställbar (kallad förstärkning) omvandlingsfaktor. Så rent principiellt borde det gå att få iso 100. Fast det är ju möjligt att CCDn bottnar. Men hur klarar andra CCDer av det? Pixlarna är ju ungefär lika stora bland alla dessa CCDer.
tj

ekequist skrev:
Just det...det är exakt det jag menar i mitt första inlägg i tråden.:) D70´s sensor har liksom ISO 200 som standardnivå utan förstärkt signal. Så att få till ISO 100 skulle innebära att man måste dämpa signalen från sensorn på nåt sätt och ändå öka bildkvalitet...ehh...och det tror jag knappast är möjligt.:)

/Martin

jkene skrev:
Problememt är att ingen vet hur man ställer in ISO100 (eller ens om det går). Se första inlägget.

Så detta har bara hänt en gång, och personen som lyckades har inte kunnat repetera händelsen?
Då måste jag nog vara lite synisk och tro att han helt enkelt såg fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar