Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR-fotografering med K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

acrylamid

Aktiv medlem
Hej.

Någon som vet ifall det fungerar bra att sätta ett IR-filter på K10D. Vet att effekten inte blir stor alls på Canons EOS 350/400 och jag har sett guider på nätet för att bygga om Nikon och Canon-kameror så de bättre ska fungera att fotografera IR med.

Jag gissar på att det är likadant med Pentax, men man vet ju aldrig.

Jag har provat en del IR-fotografering med Pentax *ist DL, men det verkar som det sitter ett ganska kraftigt IR-filter i den kameran så bilderna blev inte speciellt bra...

Har inte provat min K100D, men tror att den har samma "problem"...

Bra länkar...
Precis som visas på en del ställen där så blir det i princip bara den röda kanalen som används...

Jag tyckte mina bilder hade rätt mycket brus och en viss oskärpa också... men det fanns en del bra tips där så man skall kanske försöka igen... Blir ju rätt häftig effekt på vintern vid full sol :D

You can test your non DSLR camera for IR photography
Use the “TV remote test” to determine if your digital camera is sensitive to infrared light. Television remote controls use infrared light to turn the TV on and off and to change channels. Aim your TV remote control at the lens of your digital camera from a few inches away, push a button on your remote, and view the image on the LCD panel (not the optical viewfinder) of the camera. If you see a white flash of light coming from the TV remote on your camera’s LCD screen, you’ve just determined that your camera is infrared-sensitive. Now all you need is one specialized piece of equipment, and you’re ready to begin making infrared pictures.

Hittade det här, men har ingen tv :)

Visst kan man göra så, men det ger ingen känsla för kvaliten på de färdiga bilderna eller hur långa slutartider man får...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar