Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hanko

Aktiv medlem
Hej,

Jag har försökt att ta ett par snabba test foton med min Canon EOS 350D som har kitgluggen på med ett hoyas R72 IR filter.

Bilderna blir mest röda och det ser mer ut som att jag har haft på ett rött filter istället för den där IR effekten jag är ute efter.

Är det någon som kan ge tips om vad gör fel? eller min kamera kanske inte duger för IR foto?

Mvh
Hanko
 
Dom flesta systemkameror har ett inbyggt filter som tar bort mycket av IR-delen av ljuset men det är bara att prova på. Använd inte automatisk vitbalansering eftersom den motarbetar filtret så mycket den kan. Ställ in för dagsljus i stället. Lycka till. //Lars
 
PatrikAdolfsson skrev:
Vilken effekt är du ute efter?

För att tex få till blå himmel behöver du byta plats på röd och blå kanal.

/Patrik

jag är ute efter den här nästan svart vita effekten som får saker att se spöklika ut. Håller på och mixtrar.

Nu snackar vi om att byta kanaler i PS va?

Mvh
Hanko
 
Hehe jag tänkte precis länka till det albumet för att förklara hur jag ville ha det :)

så du tar fotot så blir det lite rödaktigt, sen fixar du bara till dom i fotoshop?


Tack för tipsen Patrik, ska testa att mixtra lite med kanalerna.

Mvh
Hanko
 
Hanko skrev:
Hehe jag tänkte precis länka till det albumet för att förklara hur jag ville ha det :)

så du tar fotot så blir det lite rödaktigt, sen fixar du bara till dom i fotoshop?


Tack för tipsen Patrik, ska testa att mixtra lite med kanalerna.

Mvh
Hanko

Ja. Det blir rött även med AWB. Jag har en artikel,jag skrivit, hemma jag kan skicka dig som förklarar hur jag gjort.

/Patrik
 
PatrikAdolfsson skrev:
Ja. Det blir rött även med AWB. Jag har en artikel,jag skrivit, hemma jag kan skicka dig som förklarar hur jag gjort.

/Patrik

ja det vore jätte snällt, mail är [email protected]

Kanske borde du publicera den här i forumet på något sätt? det är säkert fler än jag som behöver en nybörjar "guide".

Mvh
Hannu
 
Enklast är ju att fota i raw och ställa vb efteråt. Sen är det ju som sagt bara att byta plats på röd och blå kanal.
Kraftigast ir effekt fås från en lågt stående sol.
 
PatrikAdolfsson skrev:
Jag har lagt in en artikel om detta på fotosidan. Ska bara bli publicerad någon gång :D

/Patrik

Tack for Guiden, Laste igenom den och den verkar bra och enkel att folja, ska forsoka mig pa det i praktiken i morgon.

Den borde bli publicerad har pa FS.

Mvh
Hannu
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.