Annons

ipred, vad kan göras?

Produkter
(logga in för att koppla)
Äh, det var ju det här nya att inte gå in på för mycket tekniska detaljer utan helt enkelt döma för medhjälp eftersom websidan gick ut på att sprida länkarna.

Det var ju det som TPB åkte dit på, medhjälp.

Det är väl Web 5.0 publicera material och tjäna pengar på att stämma alla som länkar till ditt material som du publicerat offentligt, för första gången i historien så ligger mediamaffian i framkant och inte sist i utvecklingen :)
 
Äh, det var ju det här nya att inte gå in på för mycket tekniska detaljer utan helt enkelt döma för medhjälp eftersom websidan gick ut på att sprida länkarna.

Det var ju det som TPB åkte dit på, medhjälp.

Du verkar försvara vad som helst. Saken var ju den, som jag förstått det, att Canal+ hade lagt upp en okrypterad länk som uppenbarligen inte var svår att komma åt. Då får de i ärlighetens namn skylla sig själva om någon länkar dit.

Vad gäller TPB så är det överklagat och vi har faktiskt inte sett slutet på historien än. Rättsläget kommer inte att vara klarlagt förrän domen fallit åtminstone i hovrätten. Möjligheten finns ju också att det tas upp i HD med tanke på att fallet är tämligen intressant.
 
Men produkten finns ju inte till salu. Då kan det väl inte automatiskt vara ok att stjäla/sno/kopiera/fildela (kalla det vad du vill).

Det är två skilda frågor. Oavsett vad man anser om fildelning så kvarstår problemet att en produkt som efterfrågas inte tillhandahålls. Grundläggande i en marknadsekonomi är att de som vill sälja något också måste sälja det som kunderna vill ha, annars så blir det "out of business".
 
Du verkar försvara vad som helst. Saken var ju den, som jag förstått det, att Canal+ hade lagt upp en okrypterad länk som uppenbarligen inte var svår att komma åt. Då får de i ärlighetens namn skylla sig själva om någon länkar dit.

Vad gäller TPB så är det överklagat och vi har faktiskt inte sett slutet på historien än. Rättsläget kommer inte att vara klarlagt förrän domen fallit åtminstone i hovrätten. Möjligheten finns ju också att det tas upp i HD med tanke på att fallet är tämligen intressant.

VAR försvarar jag domen i det inlägget?

Det är väl inte så konstigt att TPBdomens metoder och tänk skulle användas på fler ställen. Systematisk medhjälp är för tillfället olaglig i sverige. Vi får se i hovrätten vad som gäller längre fram.

Det var inte bara en länk utan systematiskt ihopsamlade länkar.
 
Men produkten finns ju inte till salu. Då kan det väl inte automatiskt vara ok att stjäla/sno/kopiera/fildela (kalla det vad du vill).

Eftersom vi betalar kopieringsskatt som administreras av det privatabolaget copyswede som ägs av mediamaffian som kompenserar det faktum att vi faktiskt har laglig rätt att kopiera det vi köper och även dela med oss till våra vänner.

Gör som kanada tvinga dom att välja kopieringsskatt eller åtal för kopiering.
 
Jag läste för ett par månader sedan om något program där man kan fildela, och alla ip-address är gömda (visas inte). vet ni något om den tjänsten?
 
Det är två skilda frågor. Oavsett vad man anser om fildelning så kvarstår problemet att en produkt som efterfrågas inte tillhandahålls. Grundläggande i en marknadsekonomi är att de som vill sälja något också måste sälja det som kunderna vill ha, annars så blir det "out of business".

Ingenstans säger marknadslagarna att en som har en vara/tjänst MÅSTE sälja den för att efterfrågan är stor. Sen att det är korkat att de inte snabbt drar igång försäljning är en helt annan sak. De förstör för sig själva.
 
VAR försvarar jag domen i det inlägget?

Det är väl inte så konstigt att TPBdomens metoder och tänk skulle användas på fler ställen. Systematisk medhjälp är för tillfället olaglig i sverige. Vi får se i hovrätten vad som gäller längre fram.

Det var inte bara en länk utan systematiskt ihopsamlade länkar.

Jag avsåg Canal+, med tanke på hur du uttryckt dig i den här tråden och på andra håll. Det är ju möjligt att jag missförstod.

Vad gäller TPB så skall den domen inte användas som argument eftersom rättsläget forfarande är oklart då den överklagats. Det är rätt grundläggande juridiskt att domar i lägre instans inte är intressanta som prejudikat.
 
Eftersom vi betalar kopieringsskatt som administreras av det privatabolaget copyswede som ägs av mediamaffian som kompenserar det faktum att vi faktiskt har laglig rätt att kopiera det vi köper och även dela med oss till våra vänner.

Gör som kanada tvinga dom att välja kopieringsskatt eller åtal för kopiering.

Vad är mediamaffian, lite oexakt formulering :)

Kanadamodellen stödjer jag, ska bli skoj att se om det sprider sig.

Tror ändå inte att de tjänar mer än småsummor på kopieringsskatten.
 
Jag avsåg Canal+, med tanke på hur du uttryckt dig i den här tråden och på andra håll. Det är ju möjligt att jag missförstod.

Vad gäller TPB så skall den domen inte användas som argument eftersom rättsläget forfarande är oklart då den överklagats. Det är rätt grundläggande juridiskt att domar i lägre instans inte är intressanta som prejudikat.

Fanns inget att missförstå...jag tog inte ställning där. Hänvisar du till något jag skrivit tidigare kanske du kan länka men jag tror inte jag nämnt den domen tidigare.

TPB-domen används nog mer som inspiration, rättsläget är som sagt inte avgjort men mediaindustrin är på hugget över hela världen så det blir nog tyvärr mer snack i domstol istället för i forum framöver.
 
Ingenstans säger marknadslagarna att en som har en vara/tjänst MÅSTE sälja den för att efterfrågan är stor. Sen att det är korkat att de inte snabbt drar igång försäljning är en helt annan sak. De förstör för sig själva.

Nej, det måste man inte, men som du skriver förstör de för sig själva. Sedan kan tycker jag man kan ifrågasätta en lång rad strategier som flera använt sig av. Dålig PR och att jävlas med de kunder som faktiskt betalar har varit ett genomgående tema. Kopieringsskydd, rootkit (!), begränsningar på i vilken världsdel filmer får spelas upp, stämningar på sinnessjuka belopp, spel som inte går att installera om viss programvara finns på datorn, skivor som inte fungerar i bilstereon osv osv.


Edit: Ang Canal+ så har jag tittat på det igen och det blev nog helt enkelt fel. Min uppfattning av det du skrev blev färgat av annat också som du skrivit som inte hade med den saken att göra.
 
Senast ändrad:
Det är väl ingen här som använder annat än kameratillverkarnas råkonverterare? Endast etiskt dubiösa skulle väl få för sig att stödja omoraliska pirater som inte drar sig för att hacka och ”reverse engineer” kameratillverkarnas hårda slit med att skapa sina egna ägandes råformat. Hade de som äger råformaten velat att alla skulle komma åt dessa hade de väl gett ut en specifikation och standard för dessa? Kameratillverkarna har en hel del att lära av film och musikindustrin hur en slipsten skall dras för att få politikerna på sin sida.

Varför skulle inte kreatörerna inom ingenjörskonsten kunna få ersättning varje gång någon drar nytta av deras skapande, borde väl vara rimligt att t.ex. varje gång en bild kommersialiseras skall en avgift betalas till dem som gjort bilden möjlig.



Copyswedes avsolut största intäktskälla är privatkopieringsavgiften, 2007 drog denna "lilla" privatskatt in drygt 200 miljoner.
 
Nej, det måste man inte, men som du skriver förstör de för sig själva. Sedan kan tycker jag man kan ifrågasätta en lång rad strategier som flera använt sig av. Dålig PR och att jävlas med de kunder som faktiskt betalar har varit ett genomgående tema. Kopieringsskydd, rootkit (!), begränsningar på i vilken världsdel filmer får spelas upp, stämningar på sinnessjuka belopp, spel som inte går att installera om viss programvara finns på datorn, skivor som inte fungerar i bilstereon osv osv.


Edit: Ang Canal+ så har jag tittat på det igen och det blev nog helt enkelt fel. Min uppfattning av det du skrev blev färgat av annat också som du skrivit som inte hade med den saken att göra.

Nu vet jag inte vad du syftar på men gissar att det är något om min grunduppfattning är att bara för att "de" är korkade/gammalmodiga och/eller aggressiva blir det inte tillåtet att bryta mot lagen för alla som trots allt vill ha deras produkter.
 
Copyswedes avsolut största intäktskälla är privatkopieringsavgiften, 2007 drog denna "lilla" privatskatt in drygt 200 miljoner.

Inte att förglömma att de har köpt denna "lilla" privatskatt i princip alla industrialiserade länder, vi i svedala med 9m medborgare drar alltså in 200mkr/år, totalt i hela världen rör det sig om astronomiska summor endast för att vi eventuellt skulle kopiera något på en tomskiva, att sen förfölja människor för att de gör vad de betalar enorma summor för är horribelt sannslöst! Hoppas samtliga länder tar bort denna privataskatt det kommer svida hårt. Förhoppningsvis lär de sig innebörden av "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket!" :)
 
Copyswedes avsolut största intäktskälla är privatkopieringsavgiften, 2007 drog denna "lilla" privatskatt in drygt 200 miljoner.

Copyswede är väl en del av mediamaffian som ju är en mångmiljardindustri...vore intressant att se vad musik och filmbranchen drog runt tex 2008.
 
Inte att förglömma att de har köpt denna "lilla" privatskatt i princip alla industrialiserade länder, vi i svedala med 9m medborgare drar alltså in 200mkr/år, totalt i hela världen rör det sig om astronomiska summor endast för att vi eventuellt skulle kopiera något på en tomskiva, att sen förfölja människor för att de gör vad de betalar enorma summor för är horribelt sannslöst! Hoppas samtliga länder tar bort denna privataskatt det kommer svida hårt. Förhoppningsvis lär de sig innebörden av "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket!" :)

22kr per person och år skulle det bli om man slog ut det.

Småpengar.

Nej de lever på andra pengar.
 
Copyswede är väl en del av mediamaffian som ju är en mångmiljardindustri...vore intressant att se vad musik och filmbranchen drog runt tex 2008.

De gör rekord hela tiden iafall filmbranshen, SF skickade ut pressrelease innan TBP rättegången och berättade stolt att biobesöken/vinsten ökade även i år med runt 20%. Sen i rättegången så hette de plöstligt att biobranshen var nära KK och krokodiltårarna flödade.

Nu kanske jag blir åtalad för att jag länkar men skit samma! http://nyhetskanalen.se/1.786596/2008/12/29/succear_for_biograferna
http://www.sf.se/nyheter/nyhet/125049/2008--ett-rekordaar-foer-Hollywood
Kort citat:
"Trots ekonomisk kris under sista halvan av 2008 har de stora amerikanska filmbolagen slagit inkomstrekord. Över hela världen har de dragit in 9.9 miljarder dollar"

Det blir väl ungefär 200miljoner kronor per DYGN året runt som filmbranshen tjänar. Vet inte om merchandising etc är medräknat men förmodligen inte.
 
Senast ändrad:
Drygt 200 miljoner skulle kunna göra bättre nytta för folk som verkligen behöver samhällets skattemonopol som stöd i sin tillvaro, man frågar sig vad en sådan summa kulle kunna göra för de hemlösa här i landet.

Medieindustrin har väl knappast varit nödbedda när de tilldelats denna rättighet att generellt beskatta medborgarna, om det nu bara är nålpengar för dem varför vill de då ha denna beskattningsrätt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.