Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ipod?

Produkter
(logga in för att koppla)
iPod är mycket slöare än sina konkurrenter för att de använder ett databassystem där all information om MP3'or och bilder ligger. Råkar den låsa sig, eller att du kopplar in eller ur den ur datorn på fel sätt så kan den inte läsa databasfilen. Då finns alla mp3'or på hårddisken (med nya filnamn, typ UXHCCPP osv), men iPod hittar dem inte.

Men då är det ju bara att synca om den.

Creative (och nästan alla andra) låter användaren helt enkelt kopiera in mp3-filerna så läser systemet av id3-taggarna. Detta innebär också att du enkelt kan flytta mp3'or mellan datorer, utan att använda speciell programvara. Nu har Apple gjort det så svårt som möjligt för att man inte ska lägga in filer på vänners datorer. Så nog går de över ån alltid... Som musiker har det varit extremt irriterande att inte kunna flytta mina egna mp3'or fritt. Sen har de en egen standard på usb-kablar. Så om man trots allt lyckats knäcka apples mjukvara och vill lägga över nåt på en dator eller från datorn till iPod, så måste man alltid ha apples kablar i fickan, eftersom inga andra passar.

Den är inte tänkt att användas så helt enkelt.

Apple har bland annat gjort inskränkningar för inspelning på iPod, detta är för att de inte ska användas för att spela in konserter. Så hårdvaran har otrolig kapacitet, men den kommer man bara åt genom att hacka mjukvaran och lägga till funktioner själv. iPods konkurrenter låter dig ofta spela in upp till 44khz (ibland 48khz).

Men den har ju aldrig varit tänkt att spela in med.

Apple sitter i knät på Sony, EMI, BMG och alla de andra storföretagen - då blir det aldrig särsklit bra.

Nä det är klart men de är väl tvungna för att ha deras musik i iTunes store. Men med tanke på att det är världens största musikhandel numera så kan de snart styra upp lite bättre villkor.

Men det största problemet är den usla databaslösningen. Den gör iPod väldigt känslig.

Har en vän som införskaffade en iPod med mikrofon för att använda under ett antal intervjuer på en resa i afrika. Han använde också iPoden för att lagra bilder. Det slutade med att intervjuerna var oanvändbara, bilderna förlorade och mp3'orna låg omdöpta på hårddisken utan att iPoden hittade dem. Efter ett år fick vi ordning på det genom att först slå på den tills hårddisken hoppade igång, sedan manuellt plocka ur alla filer. Det tog många timmar att reda ut röran.

Jaja. skulle jag åka och göra något så viktigt så skulle jag ha riktiga grejer. Alla dessa lösningar med att tanka över bilder och spela in är ju tredjepartslösningar som inte stöds av apple. Visst det fanns någon adapter till den gamla iPod Photo för att föra över bilder men den går väl inte att köpa länger eller?

Jag har kört iPod i 3-4 år och kommer aldrig göra det igen. Rekommenderar starkt att ingen använder iPod som backupenhet.

Nä det skulle inte jag heller rekommendera det är ju en mp3-spelare och inte tänkt att vara backupenhet.
 
ang hårddisk så har jag redan en sådan på 1 TB som jag har alla bilder filmer och musik på och allt hade eg varit enklast om jag haft en bärbar dator som jag kunnat lägg ain på men det blir en framtida historia då ekenomin är som den är just nu. spelaren skulle ju bara vara en reservpackup i vorst case senario. fast har man ett minneskort på 32 gig så borde inte det hända. längre fram så hoppas jag ju på att ha några minneskort i väskan, men som sagt ekonomin =)
 
iPod är mycket slöare än sina konkurrenter för att de använder ett databassystem där all information om MP3'or och bilder ligger.osv...

Melker Humala har på ett bra sätt sammanfattat även min åsikt. iPod är för musik, och det klarar den utmärkt.

Jag skulle inte heller använda min iPod som backup för mina bilder.
 
Creative gör helt rätt, även om de gör det på ett klumpigt sätt som stör deras kundrelationer. Att modda deras drivrutiner och använda för andra produkter kan liknas vid att tanka ner någons bilder på FS, redigera och använda i ett annat sammanhang.

Nu var det bara en parates. Men jag kan bara konstatera att du missat hela poängen. Och nej, jag håller inte med i din alaogi heller.
 
Nu var det bara en parates. Men jag kan bara konstatera att du missat hela poängen. Och nej, jag håller inte med i din alaogi heller.

På länken du hänvisade till säger Creative:

1. We are aware that you have been assisting owners of our Creative sound cards for some time now, by providing unofficial driver packages for Vista that deliver more of the original functionality that was found in the equivalent XP packages for those sound cards. In principle we don’t have a problem with you helping users in this way, so long as they understand that any driver packages you supply are not supported by Creative.

(Det är OK att tillhandahålla inofficiella drivrutiner för våra produkter, det har vi inget emot...)

2. Where we do have a problem is when technology and IP owned by Creative or other companies that Creative has licensed from, are made to run on other products for which they are not intended. We took action to remove your thread because, like you, Creative and its technology partners think it is only fair to be compensated for goods and services. The difference in this case is that we own the rights to the materials that you are distributing. By enabling our technology and IP to run on sound cards for which it was not originally offered or intended, you are in effect, stealing our goods. When you solicit donations for providing packages like this, you are profiting from something that you do not own.

(...men du får inte stjäla vår programvara och tigger du pengar profiterar du dessutom ekonomiskt på din stöld)

Förklara gärna vilken poäng jag missat.
 
Förklara gärna vilken poäng jag missat.

Creative tillhandahåller en produkt som påstås uppfylla vissa egenskaper - samtidigt inaktiveras dessa funktioner medvetet på ett högst bedrägligt sätt. Daniel_K låste upp dessa funktioner genom att modifiera deras drivrutiner. Det gäller alltså inte bara andra produkter i deras sortiment.

Bakgrunden till Creatives aggresiva attityd ligger i att deras arroganta affärsmetoder fick massmedial uppmärksamhet - långt innan Daniel_K i ett svagt ögonblick bad om donationer (vilket han mer än väl förtjänade).
 
Senast ändrad:
Daniel_K har säkert haft gott för ögonen. Likafullt är det inte tillåtet att göra så som han gjort. Däremot är det helt OK att skriva egna drivrutiner för deras kort, vilket Creative också framhåller.
 
Daniel_K har säkert haft gott för ögonen. Likafullt är det inte tillåtet att göra så som han gjort. Däremot är det helt OK att skriva egna drivrutiner för deras kort, vilket Creative också framhåller.

Daniel_Ks roll i det hela är av underordnad betydelsele. Jag ville påvisa Creatives oetiska affärsmetoder. Dessutom var detta bara ETT exempel på "kreativa" strategier under c:a 15år(?).
 
Jag håller faktiskt inte med om att iPod klarar musik utmärkt. Den fixar det ok.. men långsammare än konkurrenterna och mer instabilt.
 
Nehe... Jag hoppas iallafall att det jag skrivit om iPod får någon eller några att välja ett bättre alternativ, för det finns gott om sådana.
 
Nehe... Jag hoppas iallafall att det jag skrivit om iPod får någon eller några att välja ett bättre alternativ, för det finns gott om sådana.

Ja för gräset är hel grönt på andra sidan bland bärbaramusikspelare!:)

Till Camilla rekomenderar jag minneskort, dessa på 32 gb är ju väldans prisvärda, å sedan kanske ha ngn bärbar externhårdisk/lagringsenhet som backup på SD korten, om du nu söker det, men formatera inte korten förän du har fått över bilderna till datorn. Vet ioförsig inte vad en lagringsenhet kostar men sig att man behöver 100 gb, så blir den nog till o med svår att hitta under 3000 kanske. Stora minneskort känns på en del vis smidigare.
 
Det kan ju vara en god idé att lägga pengarna på lite fler minneskort. Jag köpte ett på 16gb för under tusenlappen och kan ta drygt 1300 bilder i RAW på det (uppåt 20000 i hyfsad jpg). Så ett par tre såna på en resa borde räcka gott.

Vad är det för kamera du har och vilka minneskort använd i den?
SD-kort finns upp till 32gb för ungefär 1500:-. Det kanske blir både billigare och smidigare att skaffa ett sånt.

Kika på prisjakt.se
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=732
 
Vet ioförsig inte vad en lagringsenhet kostar men sig att man behöver 100 gb, så blir den nog till o med svår att hitta under 3000 kanske.
En Colorspace (som är ganska trevlig och riktigt snabb) på 100 gig kostar lite över 2000 kr. För 3000 kr får man 250 gig. Det motsvarar alltså minneskort för sådär 12000 spänn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.