Melker Humala
Aktiv medlem
iPod är mycket slöare än sina konkurrenter för att de använder ett databassystem där all information om MP3'or och bilder ligger. Råkar den låsa sig, eller att du kopplar in eller ur den ur datorn på fel sätt så kan den inte läsa databasfilen. Då finns alla mp3'or på hårddisken (med nya filnamn, typ UXHCCPP osv), men iPod hittar dem inte.
Men då är det ju bara att synca om den.
Creative (och nästan alla andra) låter användaren helt enkelt kopiera in mp3-filerna så läser systemet av id3-taggarna. Detta innebär också att du enkelt kan flytta mp3'or mellan datorer, utan att använda speciell programvara. Nu har Apple gjort det så svårt som möjligt för att man inte ska lägga in filer på vänners datorer. Så nog går de över ån alltid... Som musiker har det varit extremt irriterande att inte kunna flytta mina egna mp3'or fritt. Sen har de en egen standard på usb-kablar. Så om man trots allt lyckats knäcka apples mjukvara och vill lägga över nåt på en dator eller från datorn till iPod, så måste man alltid ha apples kablar i fickan, eftersom inga andra passar.
Den är inte tänkt att användas så helt enkelt.
Apple har bland annat gjort inskränkningar för inspelning på iPod, detta är för att de inte ska användas för att spela in konserter. Så hårdvaran har otrolig kapacitet, men den kommer man bara åt genom att hacka mjukvaran och lägga till funktioner själv. iPods konkurrenter låter dig ofta spela in upp till 44khz (ibland 48khz).
Men den har ju aldrig varit tänkt att spela in med.
Apple sitter i knät på Sony, EMI, BMG och alla de andra storföretagen - då blir det aldrig särsklit bra.
Nä det är klart men de är väl tvungna för att ha deras musik i iTunes store. Men med tanke på att det är världens största musikhandel numera så kan de snart styra upp lite bättre villkor.
Men det största problemet är den usla databaslösningen. Den gör iPod väldigt känslig.
Har en vän som införskaffade en iPod med mikrofon för att använda under ett antal intervjuer på en resa i afrika. Han använde också iPoden för att lagra bilder. Det slutade med att intervjuerna var oanvändbara, bilderna förlorade och mp3'orna låg omdöpta på hårddisken utan att iPoden hittade dem. Efter ett år fick vi ordning på det genom att först slå på den tills hårddisken hoppade igång, sedan manuellt plocka ur alla filer. Det tog många timmar att reda ut röran.
Jaja. skulle jag åka och göra något så viktigt så skulle jag ha riktiga grejer. Alla dessa lösningar med att tanka över bilder och spela in är ju tredjepartslösningar som inte stöds av apple. Visst det fanns någon adapter till den gamla iPod Photo för att föra över bilder men den går väl inte att köpa länger eller?
Jag har kört iPod i 3-4 år och kommer aldrig göra det igen. Rekommenderar starkt att ingen använder iPod som backupenhet.
Nä det skulle inte jag heller rekommendera det är ju en mp3-spelare och inte tänkt att vara backupenhet.