Annons

ipod?

Produkter
(logga in för att koppla)

tamate

Aktiv medlem
Jag haren fundering, kan man överföra bilder från ett minneskort för nikon d 80 till en ipod?
har funderinagr på om jag ska köpa ett till minnes kort eller en bra lagringsmedia. jag är inte intresserad av att kunna titta på korten, utan det är bara ett + omd et går.
 
Jag haren fundering, kan man överföra bilder från ett minneskort för nikon d 80 till en ipod?
har funderinagr på om jag ska köpa ett till minnes kort eller en bra lagringsmedia. jag är inte intresserad av att kunna titta på korten, utan det är bara ett + omd et går.

Om du har en iPod Photo kan du föra över bilder från kameran med ett speciellt tillbehör. Det är inte så snabbt och det suger batteri ur både kameran och iPodden.

Skulle hellre satsa på bra minneskort och helst av allt fler än ett. Om kortet någongång skulle strejka så har du liten nytta av att du kan föra över bilder till en iPod.

/M
 
Hur många Ipod finns det eg? iPod Photo har jag inte hört om. tillhör dom få som inte ens hållt i en Ipod, vet inte om jag ens sett en live mer än på håll =)
 
Jag har en 60Gb Ipod Photo och det fungerar utmärkt att lägga över bilder på den med den speciella USB-expansionen som kostar runt en 500-lapp. Men jag jag instämma att det är rätt långsamt och inte kanske den bästa mellanlagringen. Använder det till min kompakt och det funkar men skulle kanske inte använda det till min "riktiga" kamera.

Mvh
/Ola
 
anl jag kom att tänka på Ipods var ju att det går att hitta begagnade på 80 gig och över för under 1000-lappen. men det är altså bara modellen somheter photo som man kan överföra från kameran med?
 
anl jag kom att tänka på Ipods var ju att det går att hitta begagnade på 80 gig och över för under 1000-lappen. men det är altså bara modellen somheter photo som man kan överföra från kameran med?

Nej, jag tror faktiskt att tillbehöret som du behöver, som du hittar här:

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=984793&product_id=708940

är kompatibel med alla iPods med färgskärm, förutom de som heter iPod Classic, iPod Nano och iPod touch/iPhone. Här finns en bra länk för att identifiera vilken modell som är vilken.

http://support.apple.com/kb/HT1353

/M
 
åh tack, där fick jag jättemycket bra info. hmm, ska ta och rinag till mac och prata med dom. kan tänka mig att det kasnke blir att jag bpde köper 32 Gigs minnet och en Ipod (i den ordningen) är ju rätt bra och ha en reserv om man står där =)
 
Med ett 32 gig minneskort är nog Ipod ingen bra lösning. Det skulle ta flera timmar att tanka över så mycket data till Ipoden.
 
Kolla in creatives lösningar istället. Jag har haft både 80gb iPod och en Creative Zen. Kommer snart byta tillbaka till Creative igen.

Apples iPod har VÄLDIGT långsamt databassystem, och låter dig dessutom inte handskas med filer och mp3'or hur du vill. De är instabila och många har fått systemfel på dem, de låser sig ganska lätt. De har också programmerat in ett stort antal begränsningar i systemet. Om man installerar Linux på den och hackar en del så kan den dock bli aningen mer användbar...

Creatives prylar fungerar mycket bättre och är mycket billigare. De har några spelare med stor skärm.

Vet att apple-anhängare inte håller med om att iPod skulle vara sämre än nåt annat. Men efter att ha använt iPod i flera år så är jag fullkomligt utled på den! Speciellt när jag har mycket bättre alternativ att jämföra med. Skulle ALDRIG använda en iPod som backup-enhet. De är helt enkelt för osäkra.
 
Kolla in creatives lösningar istället. Jag har haft både 80gb iPod och en Creative Zen. Kommer snart byta tillbaka till Creative igen.

Apples iPod har VÄLDIGT långsamt databassystem, och låter dig dessutom inte handskas med filer och mp3'or hur du vill. De är instabila och många har fått systemfel på dem, de låser sig ganska lätt. De har också programmerat in ett stort antal begränsningar i systemet. Om man installerar Linux på den och hackar en del så kan den dock bli aningen mer användbar...

Creatives prylar fungerar mycket bättre och är mycket billigare. De har några spelare med stor skärm.

Vet att apple-anhängare inte håller med om att iPod skulle vara sämre än nåt annat. Men efter att ha använt iPod i flera år så är jag fullkomligt utled på den! Speciellt när jag har mycket bättre alternativ att jämföra med. Skulle ALDRIG använda en iPod som backup-enhet. De är helt enkelt för osäkra.

ska kolla upp det där. jag har inte ens varit inne förut på att köpa mediespelare då jag ansett det onödigt då mobilen har en bra spelare.där för känner jag mig nolad när jag kikar runt och det är ju bara ipod man hör om hela tiden men jag vet det finns andra
 
Jag har en iPod photo, den första som kom med 60Gb disk. Jag tankade över mina bilder från ett 1Gb kort. Batteriet i iPodden klararde inte mer än 1Gb och det tog 50 minuter att få över bilderna. Batteriet var mer eller mindre helt slut då. Så kolla upp om de nyare iPoddarna klarar det...
 
Kolla in creatives lösningar istället. Jag har haft både 80gb iPod och en Creative Zen. Kommer snart byta tillbaka till Creative igen.

Apples iPod har VÄLDIGT långsamt databassystem, och låter dig dessutom inte handskas med filer och mp3'or hur du vill. De är instabila och många har fått systemfel på dem, de låser sig ganska lätt. De har också programmerat in ett stort antal begränsningar i systemet. Om man installerar Linux på den och hackar en del så kan den dock bli aningen mer användbar...

Creatives prylar fungerar mycket bättre och är mycket billigare. De har några spelare med stor skärm.

Vet att apple-anhängare inte håller med om att iPod skulle vara sämre än nåt annat. Men efter att ha använt iPod i flera år så är jag fullkomligt utled på den! Speciellt när jag har mycket bättre alternativ att jämföra med. Skulle ALDRIG använda en iPod som backup-enhet. De är helt enkelt för osäkra.

Vilken iPod har du? Jag har Classic 80GB som inte alls är slö? Förstår inte vad du menar här.

På vilket sätt begränsar iPod handhavandet av filer coch MP3:eek:r? Jag kan använda min iPod som extern lagringsenhet och synkroniseringen av mina MP3:eek:r funkar helt smärtfritt. Förstår inte riktigt vad du menar här heller?

Nu har jag bara haft min i 3månader så jag vet inte hur bra den håller. Dock hart jag inte haft någon "låsning" (?) än. Men så inser jag att iPod är inget man slänger med hur som helst, den inmnehåller ju rörliga delar.

Kan du förklara vilka begränsningar du syftar på? Jag upplever inte några begränsningar vad jag kan komma på?
Lite kul att man skulle "programmerar in begränsingar". Låter lite som att gå över ån efter vatten.
Men att man har möjligheten att installer Linux är ju dessutom bara positivt för dem som uppskattar och kan det (Precis som man kan göra med PS3!).

Creative å andra sidan. Läs gärna hur de behandlar sina kunder: http://it.megocollector.com/?p=254
Har kanske inte så mycket med just mp3-spelare att göra, men sådana affärsmetoder tänker inte jag stödja.
 
Vilken iPod har du? Jag har Classic 80GB som inte alls är slö?
Vad menar du med "inte alls slö"? Hur fort kan du ladda över bilder?

För trådstartaren tror jag det är bättre att satsa på en portabel hårddisk som är gjord just för att fungera som mellanlagringsenhet för bilder. Själv har jag en Colorspace (finns bl a hos Dustin). Den klarar 1 gig/minut och det är väl ungefär vad som kan anses acceptabelt vid praktisk användning, med tanke på hur stora datamängder man handskas med nuförtiden.
 
iPod är mycket slöare än sina konkurrenter för att de använder ett databassystem där all information om MP3'or och bilder ligger. Råkar den låsa sig, eller att du kopplar in eller ur den ur datorn på fel sätt så kan den inte läsa databasfilen. Då finns alla mp3'or på hårddisken (med nya filnamn, typ UXHCCPP osv), men iPod hittar dem inte.

Creative (och nästan alla andra) låter användaren helt enkelt kopiera in mp3-filerna så läser systemet av id3-taggarna. Detta innebär också att du enkelt kan flytta mp3'or mellan datorer, utan att använda speciell programvara. Nu har Apple gjort det så svårt som möjligt för att man inte ska lägga in filer på vänners datorer. Så nog går de över ån alltid... Som musiker har det varit extremt irriterande att inte kunna flytta mina egna mp3'or fritt. Sen har de en egen standard på usb-kablar. Så om man trots allt lyckats knäcka apples mjukvara och vill lägga över nåt på en dator eller från datorn till iPod, så måste man alltid ha apples kablar i fickan, eftersom inga andra passar.

Apple har bland annat gjort inskränkningar för inspelning på iPod, detta är för att de inte ska användas för att spela in konserter. Så hårdvaran har otrolig kapacitet, men den kommer man bara åt genom att hacka mjukvaran och lägga till funktioner själv. iPods konkurrenter låter dig ofta spela in upp till 44khz (ibland 48khz).

Apple sitter i knät på Sony, EMI, BMG och alla de andra storföretagen - då blir det aldrig särsklit bra.

Men det största problemet är den usla databaslösningen. Den gör iPod väldigt känslig.

Har en vän som införskaffade en iPod med mikrofon för att använda under ett antal intervjuer på en resa i afrika. Han använde också iPoden för att lagra bilder. Det slutade med att intervjuerna var oanvändbara, bilderna förlorade och mp3'orna låg omdöpta på hårddisken utan att iPoden hittade dem. Efter ett år fick vi ordning på det genom att först slå på den tills hårddisken hoppade igång, sedan manuellt plocka ur alla filer. Det tog många timmar att reda ut röran.

Jag har kört iPod i 3-4 år och kommer aldrig göra det igen. Rekommenderar starkt att ingen använder iPod som backupenhet.


Angående Creatives beslut att ge sig på folk som moddar deras programvara. Det suger... Men om det är problem för dig, så lägg benen på ryggen och spring så fort du kan från Apples grejer. De låter dig inte ens installera deras programvara på vilken dator du vill, även om du äger licensen. Alla inbyggda begränsningar de har beror på paragraf-tjafs.


Men för att återgå till frågan som ställdes. Det är nog en liten bärbar hårddisk som gäller. Det är nog det säkraste alternativet.
 
Creative gör helt rätt, även om de gör det på ett klumpigt sätt som stör deras kundrelationer. Att modda deras drivrutiner och använda för andra produkter kan liknas vid att tanka ner någons bilder på FS, redigera och använda i ett annat sammanhang.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.