Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iphoto

Produkter
(logga in för att koppla)

aleklint

Aktiv medlem
Jag precis gått över från PC till Mac, och ska lägga in mina bilder på nytt.
Funderar lite på Iphoto, ska man köra på det?
Finns det några uppenbara nackdelar med detta program?
Eller ska man satsa på nåt annat arkiveringsprogram?
Har ju Photoshop CS, och där i browsern får man ju en rätt bra överblick, kanske räcker med det?

Tacksam för lite tankar om detta.
 
Versionen av iPhoto som följer med OSX är ganska slött. Men uppgraderar du den (tror den finns med i iLife-paketet) så är den betydligt rappare.
Men personligen kör jag Photoshop CS för att kolla mina bilder. Tycker jag får en ganska bra överblick och så är den ganska snabb på att förhandsvisa.
 
Ja, det kanske räcker med photoshop cs för att få överblick.
Men ibland är det skönt att slippa öppna ps, så jag skulle gärna vilja ha ett arkiveringsprogram också.

Nån som använder sig av Iphoto?
 
Har du nyaste Iphoto (Iphoto5) så är detta ett relativt bra program. Det har faktiskt de flesta funktioner man behöver för att komma igång med grundläggande redigering av bilder inkl. stöd för RAW.

En sak jag inte gillar med Iphoto är hur programmet skapar sitt eget register och automatiskt kopierar bilder dit. Jag tycker att Iphotos bildregister tar onödigt mycket plats med tummnaglar och listor, mm.

Nya Iphoto är inte sött, det är väl genomtänkt på många sätt. Men dess register tycker jag är värdelöst...

Själv kör jag endast med mappar efter datum utan någon övrig märkning. Detta börjar faktiskt bli jobbigt när arkivet ökar.

Kör ett annat arkiveringsprogram.
 
Senast ändrad:
Nej, jag har Iphoto 4.
Vad skulle du rekommendera för nåt annat program?
Förut till PC:n hade jag Photoshop album, men jag tyckte det strulade för mycket.
Kanske berodde på att det var pc.. :)
 
Jag använder Extensis 7 som är mycket kraftfullt. Läser ofta in bilderna i IPhoto och exporterar över de bilder jag vill spara till den eller de mappar som jag katalogiserar mina bilder i.
Fungerar alldeles utmärkt.
//Leif
 
Grattis

aleklint skrev:
Jag precis gått över från PC till Mac, och ska lägga in mina bilder på nytt.
Funderar lite på Iphoto, ska man köra på det?
Finns det några uppenbara nackdelar med detta program?
Eller ska man satsa på nåt annat arkiveringsprogram?
Har ju Photoshop CS, och där i browsern får man ju en rätt bra överblick, kanske räcker med det?

Tacksam för lite tankar om detta.

Kul att du tar steget över till den ljusa sidan.
Iphoto är ett renodlat konsumentprogram. Toppen på vissa områden, mindre bra på andra. Den version jag sitter med fixar inte raw-bilder, vilket förtar hela poängen med arkiv/sortera/organisera. Möjligen fixar senaste versionen detta, men det är inget som i vart fall står uttalat. Vidare så är den rätt slö om man har stora filer.

Iphoto verkar trivas som bäst med lagom stora jpg-filer för visning och bildspel. Där e den på banan.
Kolla in Photostation, riktigt lättanvänd och kraftfull, skall finnas för OS X numera.
CS "bläddring" är himla käckt när man jobbar i just CS, men som bilddatabas e den kass. Helt enklet inte gjord för det...
 
Re: Grattis

uge skrev:
Kul att du tar steget över till den ljusa sidan.
Iphoto är ett renodlat konsumentprogram. Toppen på vissa områden, mindre bra på andra. Den version jag sitter med fixar inte raw-bilder, vilket förtar hela poängen med arkiv/sortera/organisera. Möjligen fixar senaste versionen detta, men det är inget som i vart fall står uttalat. Vidare så är den rätt slö om man har stora filer.

Iphoto verkar trivas som bäst med lagom stora jpg-filer för visning och bildspel. Där e den på banan.
Kolla in Photostation, riktigt lättanvänd och kraftfull, skall finnas för OS X numera.
CS "bläddring" är himla käckt när man jobbar i just CS, men som bilddatabas e den kass. Helt enklet inte gjord för det...

Ja, det är skönt att lämna pc. med allt krångel.
Jag blev helt chockad när jag tog upp datorn ur kartongen, satte i strömsladden och nätverkskabeln, och så funkade allt! Inget krångel med drivrutiner och annat.. :)

Ska kolla in Extensis 7 och iView media Pro
och photostation.

Egentligen spelar det ingen roll om programmet har stöd för raw eller inte, för jag har ändå ingen digitalkamera.
 
iPhoto är ett bra program på endel saker men det har stora brister. Framförallt snabbhet ifall man har stora bilder och många bilder i sitt bibliotek. Det finns en massa sätt att "hacka" iphoto och de hittar du i ett likanande forum som heter 99mac.se

Jag tycker iPhoto är oslagbart (i prisklassen) för att göra bildspel, organisera hemsidor mm. Allt sådant blir snyggt och enkelt (typiskt mackigt) men för den lite mer avanserade bild pularen är det värdelöst. De avanserade är ju inte heller målgruppen.
Johannes
 
Re: Re: Re: Grattis

uge skrev:
Huja, syrligt. Jag sitter inte o läser varje uppdatering på Iphoto då jag inte använder det..
Men nu kanske det blir läge för det...
Njae, det var ju en glad gubbe över :)

Hoppas själv att nya iPhoto ska klara av mina digitala bilder bättre än vad gamla versionen gjorde. Tycker att det är ett ganska trevligt program som gör jobbet utan speciellt mycket tjafs.
 
Någon som vet?

Hejsan!

Jag sitter å håller på med ett bildspel och jag undrar om man kan slumpa bilderna i ett bildspel och hur gör man då?

Andra program som man kan göra ett slumpat bildspel?

Vänligen Johan
 
Jag köpte mig en mac i julklapp och har borjat ladda in lite bilder i iPhoto 08 version 7.1
Jag tar inte sa mycket bilder, utan det ar mäst familjealbum, och så har jag gjort en mapp som heter portfolio med bilder som jag verkligen gillar. Jag tycker att det funkar hyfsat men det är såklart lite krångligt eftersom allt är nytt...
Hur kopierar man en bild från en mapp till en annan? Jag vill alltsa inte flytta bilden utan jag vill ha tva kopior!
Eftersom jag precis har borjat plugga grafisk design sa slog jag till pa hela adobe CS3 paketet och undrar om det finns nat program dar som jag hallre ska spara bilderna i.


Linnea
 
Linnea Axberg skrev:
...
Hur kopierar man en bild från en mapp till en annan? Jag vill alltsa inte flytta bilden utan jag vill ha tva kopior!
...
Jag tolkar det som att Du har bytt från PC till Mac - välkommen ut i ljuset - ;-)

Att dra en fil från ett ställe till ett annat, flyttar den, precis som Du säger - med ett undantag; att dra en fil från en volym till en annan ( CD, DVD, hårddisk etc. ) ger en kopia av den på destinationen.

Vill du skapa en kopia på filen - och det kan Du t.o.m. göra i samma mapp - håller Du mer <alt> tangenten när Du drar i väg filen. Du ser ett lite grönt + bildas under filsymbolen som ett kvitto på att det blir en kopia av filen, inte bara en flytt. Testa på "billig fil".

Vill Du göra en kopia i samma mapp är menygenvägen <äppel> + D snabbare.
 
Format på sparade bildspel

Jag hakar på denna tråd med en fråga. Vilka möjligheter finns det att spara bildspel gjorda i iPhoto? Kan programmet t ex skapa en självexekverande .exe fil som kan köras på andra datorer?

(Funderar på att köpa en Mac och undrar över vilka program jag behöver ersätta. På PC använder jag ProShow Gold)
 
Dags att väcka denna tråd!

Går det på något sätt att importera bildfilerna till datummärkta mappar där också filerna fysiskt ligger för att med något annat program kunna komma åt bildfilerna, eller är de begravda i iPhotos databas?

Om det är på detta sätt, är enda sättet att komma åt bildfilerna att exportera/importera till/från ett annat program, exv ViewNX/Capture NX ???

Om så är fallet, Papperskorgen nästa !!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.