Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iphoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är egentligen inget riktigt sanningsvittne när det gäller iPhoto. Det är det enda Mac-programmet jag vägrar använda. Huvudskälet emot är den interna databasen, sedan hjälper det inte hur mycket bells-and-whistles Spple kopplar på.

Jag använder separat katalogprogram för att komma runt detta, iView Pedia Pro ( numera uppköpt av Gluff-gluff ), men Rune Lindmans QPict gör samma sak - letar i mappar efter nya bilder och indexerar dem, UTAN att flytta på den om man vill ha det så, och det vill jag.
 
Hej och tack för svaret.

Har nu suttit i 2 timmar och flyttat (exporterat) filer från iPhotos databas till av mig egenkonstruerade !!! mappar och nu kommar jag att hålla mig långt bort ifrån iPhotos databas som det bara går.

Tur att det inte var mer än lite drygt 1400 filer.

Nu får det bil ViewNX och Capture NX.
 
tannler skrev:
... men Rune Lindmans QPict gör samma sak - letar i mappar efter nya bilder och indexerar dem, UTAN att flytta på den om man vill ha det så, och det vill jag.
Det gör Iphoto också om man vill.

Lägg bilderna i den mappstruktur du vill ha, på datorns hd eller en extern. Gå sen in i inställningar/avancerat och klicka ur knappen "Kopiera...". Då ligger bilderna kvar där du har lagt dem och Iphoto bara pekar mot dem.

Detta beskrivs faktiskt i Iphotos hjälpfil -- fast sånt är det ju ingen som läser nuförtiden. ;-)
 
Ser man på. Har lärt mig nå't idag åxå då.

Att ingen läser hjälpfiler är bara ett korrekt betyg på deras undermåliga täckning.
 
JOLidman skrev:
... och svårigheten att hitta just det jag letar efter!
Mja, när jag ville kolla om det var beskrivet i hjälpfilen klickade jag mig ganska lätt fram till avsnittet "Importera bilder till biblioteket".

Men som sagt. Ingen läser hjälpfiler nuförtiden. Inte jag heller.

;-)
 
iPhoto är ok men Aperture är lysande. Det finns en 30dagars testversion att ladda ner http://www.apple.com/aperture/trial/

Kom ihåg att du behöver läsa instruktionerna/hjälpfiler/manual om du vill kunna använda programmet på bästa sätt. Det är väl investerade timmar som du har igen i effektivare arbetsflöde och bättre bilder.
 
Akerstrom skrev:
iPhoto är ok men Aperture är lysande. Det finns en 30dagars testversion att ladda ner http://www.apple.com/aperture/trial/

Kom ihåg att du behöver läsa instruktionerna/hjälpfiler/manual om du vill kunna använda programmet på bästa sätt. Det är väl investerade timmar som du har igen i effektivare arbetsflöde och bättre bilder.

Jag håller med om att Aperture är bra, eller t.o.m lysande. Men jag tycker inte man ska jämföra iPhoto och Aperture. Det är två olika program som riktar sig till olika användare. iPhoto är säkert bra för att hålla ordning på sina bilder och skapa bildspel med mera, medan Aperture har helt andra möjligheter och funktioner som i första hand riktar sig till proffs eller avancerade amatörer.
 
Ska göra det vid tillfälle, men hade hoppats att du -- som verkar ha erfarenhet av båda -- kunde berätta om de största och avgörande skillnaderna!
 
Foto och Video Jönköping, en försäljare demonstrerade Aperture och visst blir man imponerad men ...

Nu låter vi den vara så länge och påbörjar en betatest av Lightroom 2.0.

Som grund får Nikon View och Capture NX tjäna.
 
Det går att använda iPhoto med en egen katalogstruktur och det går att använda Capture NX som råfilsprogram. Programmet iPhoto är bra på att sortera och märka bilder.
 
Jag har använt Aperture sedan det såg dagens ljus. Programmet var inte snabbt men hade funktioner och ett gränssnitt som man trivs i. Utseendet och användarvänligheten är för mig viktigt när man ska producera bilder. I version 2.0 blev det däremot snabbt och fick ett ännu mer renodlat gränssnitt.

Capture NX är ett program som jag tröttnade på efter en timme. Tristare gränssnitt får man leta efter. Windows 3.11 ser modernare ut. Funktionerna som finns där är inte heller bättre än någon annan råkonverterare enligt mig. Visst, Nikon lägger in lite olika funktioner i sina kameror som bara går att använda om man gör "framkallningen" i NX, men är någorlunda driven i PS kan man göra samma sak själv och med bättre resultat.

iPhoto är för mig ett program för att hålla reda på, och indexera bilder på ett bra sätt samt att skapa bildspel osv.

Aperture är en helt annan sak även om man har samma indexeringsmöjligheter och kan göra bildspel mm.
I första hand är det för mig ett bra verktyg att finjustera råfiler på ett väldigt bra sätt. Det kan man inte göra i iPhoto.

För finliret är det fortfarande PS CS3 som gäller.
 
Nytt år innebar nytt operativsystem så det är mycket att lära.

Håller fullständigt med om NX användargränssnitt, även om jag är envis så ... Dessutom genererar NX badbollor som jag tidigare inte råkat ut för.

Funderar allvarligt på att köpa Aperture, hade 30-dagars provversionen men då var det mycket annat som var nytt och de blev inte mycket prova av. Jag upplever att 30 dagar hinner du inte testa ett program om du dessutom har ett jobb att sköta.

Vad jag såg av demonstrationen av Aperture på Foto och Video i Jönköping så gillar jag programmet.

Ska låta NX få några timmar till, är ju inte mer än 36 MB PDF-filer att läsa och som du skriver, användarvänlighet vet inte Nikon hur det stavas. Synd på ett underbart kamerasystem.

Typisk produkt av tekniker för tekniker. / Jan-Olof
 
iPhoto

Jag fotar med en Canon kamera och kameran sparar bilden både som raw och jpg. Jag skulle bara vilja importera jpg filerna i iPhoto utan att sitta och välja ut varje enskild bild som är i jpg. Rawfilen importerar jag i Lightroom. Någon som har något förslag på lösning?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.