Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Inventera exif?
- Trådstartare thorax76
- Start datum
maxzomborszki
Aktiv medlem
Det finns många program som kan visa EXIF-information. De flesta programmeringsspråk har bibliotek för att titta på EXIF-info.
Men jag har inte sett något program som gör statistik över sådant, även om det borde vara tämligen trivialt att skriva ett sådant själv.
Problemet är att EXIF-informationen inte ser likadan ut från bild till bild tagen med olika kameramodeller. När det gäller brännvidden så är det säkert inte alla som lägger med den och så var det det lilla problemet med "virtuella brännviddsförlängningen". Det är inte alltid möjligt att jämföra brännvidderna då man inte vet sensorstorleken.
Kör man samma kamera däremot så är det så klart lättare.
Jag försökte skriva ett kort skript i Tcl för att visa hur man kan göra, men TclLibs exif-bibliotek kräktes på mina D70-bilder och dog på en okänd EXIF-tag. Visar ungefär vilka problem man kan stöta på.
Men jag har inte sett något program som gör statistik över sådant, även om det borde vara tämligen trivialt att skriva ett sådant själv.
Problemet är att EXIF-informationen inte ser likadan ut från bild till bild tagen med olika kameramodeller. När det gäller brännvidden så är det säkert inte alla som lägger med den och så var det det lilla problemet med "virtuella brännviddsförlängningen". Det är inte alltid möjligt att jämföra brännvidderna då man inte vet sensorstorleken.
Kör man samma kamera däremot så är det så klart lättare.
Jag försökte skriva ett kort skript i Tcl för att visa hur man kan göra, men TclLibs exif-bibliotek kräktes på mina D70-bilder och dog på en okänd EXIF-tag. Visar ungefär vilka problem man kan stöta på.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Åhå, tack för tipset. Den har utvecklats lite sedan jag tittade på den senast och det var mer än jag visste. Man får väl prova och se hur bra den klarar av brännvidderna.
PMD
Aktiv medlem
Installera jhead (http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/) och använd följande script:
--------klipp, bit eller riv av här--------
#! /bin/sh
for file in `find "$@" -type f -print`; do
jhead $file | grep 'Focal length' >> fl.txt
done
Filen fl.txt innnehåller utdata. Det kan man antagligen stoppa in i Excel eller något annat spreadsheetprogram för att bygga grafer och få ut frekvenser.
PD
#! /bin/sh
for file in `find "$@" -type f -print`; do
jhead $file | grep 'Focal length' >> fl.txt
done
Filen fl.txt innnehåller utdata. Det kan man antagligen stoppa in i Excel eller något annat spreadsheetprogram för att bygga grafer och få ut frekvenser.
PD