ANNONS
Annons

Inventera exif?

Produkter
(logga in för att koppla)

thorax76

Medlem
Hej! Undrar om det finns något program som kan gå igenom exif information. Är främst ute efter att få information över använda brännvidder. Skulle nog underlätta val av nytt objektiv.

Kanske presenterat som något diagram eller något?

/Martin

Det finns många program som kan visa EXIF-information. De flesta programmeringsspråk har bibliotek för att titta på EXIF-info.

Men jag har inte sett något program som gör statistik över sådant, även om det borde vara tämligen trivialt att skriva ett sådant själv.

Problemet är att EXIF-informationen inte ser likadan ut från bild till bild tagen med olika kameramodeller. När det gäller brännvidden så är det säkert inte alla som lägger med den och så var det det lilla problemet med "virtuella brännviddsförlängningen". Det är inte alltid möjligt att jämföra brännvidderna då man inte vet sensorstorleken.

Kör man samma kamera däremot så är det så klart lättare.

Jag försökte skriva ett kort skript i Tcl för att visa hur man kan göra, men TclLibs exif-bibliotek kräktes på mina D70-bilder och dog på en okänd EXIF-tag. Visar ungefär vilka problem man kan stöta på.

Finns här...

Ett program som söker igenom dina bilder och ger statistik på bl.a. använda brännvidder finns här.

Åhå, tack för tipset. Den har utvecklats lite sedan jag tittade på den senast och det var mer än jag visste. Man får väl prova och se hur bra den klarar av brännvidderna.

Installera jhead (http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/) och använd följande script:

--------klipp, bit eller riv av här--------
#! /bin/sh

for file in `find "$@" -type f -print`; do
jhead $file | grep 'Focal length' >> fl.txt
done
--------klipp, bit eller riv av här--------

Filen fl.txt innnehåller utdata. Det kan man antagligen stoppa in i Excel eller något annat spreadsheetprogram för att bygga grafer och få ut frekvenser.

PD

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar