Annons

Intressant läsnig om 17-55/f2.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm, kanske det, men tyvärr får man ju epileptiska anfall av att läsa vit text mot svart bakgrund, även som icke-epileptiker:-/ Jag fattar inte varför folk (dpreview till exempel) envisas med det. Helt oläsbart. Eller, det går ju, men det flimrar i hela huvudet efter en stund.
 
Makten skrev:
Hmm, kanske det, men tyvärr får man ju epileptiska anfall av att läsa vit text mot svart bakgrund, även som icke-epileptiker:-/ Jag fattar inte varför folk (dpreview till exempel) envisas med det. Helt oläsbart. Eller, det går ju, men det flimrar i hela huvudet efter en stund.

OK, men åtminstone på en Mac kan man välja att skriva ut sidan som pdf-fil och sen läsa den i lugn och ro, med svart text på vit bakgrund. Det är vad jag gör nu, eftersom jag själv har objektivet....

Så hjärtligt tack för tipset, Kent!
 
elgenper skrev:
OK, men åtminstone på en Mac kan man välja att skriva ut sidan som pdf-fil och sen läsa den i lugn och ro, med svart text på vit bakgrund. Det är vad jag gör nu, eftersom jag själv har objektivet....
Jag har ingen skrivare.
 
Behövs ingen skrivare. Jag använde i hastigheten Apples egen, lätt missvisande, term: "Skriv till PDF" betyder att en PDF-fil sparas, som man sedan kan läsa i lugn och ro på skärmen.
 
Använder man Operas webläsare så är det ännu enklare.
i menyvalet "view\style" finns det många alternativ som kan förändra utseendet på sidan.
 
Hur störigt är det att zoomringen sitter så nära kamerahuset?
Känns knäppt att zoom och focus inte har omvänd placering.
 
Makten skrev:
Jävligt störigt, har jag upplevt det varje gång jag provat.
Ja det är min begränsade erfarenhet också. Känns också som att det är svårt att ge bra stöd när man ska "vika tillbaka" fingrarna för att zooma... har dock hört att det är en vanesak... :s
 
Men det var riktigt intressant läsning! Tur att det finns andra som lägger tid på att grotta runt i hur grejorna man har fungerar...
 
slickmaster skrev:
Hehe, känner kanske att det funkar rätt bra trots allt. Jag vande mig efter 10 sek tror jag...

Dito. Inte ens jobbigt att hoppa mellan 70-200 och 17-55 för att ta två ytterligheter. Vande mig blixtsnabbt. Jag har inte ett enda objektiv (tror jag) som har zoomringen på samma avstånd från huset. Varje glugg har den på "sitt" avstånd och var den sitter blir efter typ 1,25 sekunder cementerat i ryggmärgen. Absolut inga problem alltså.
 
Mankan G skrev:
Dito. Inte ens jobbigt att hoppa mellan 70-200 och 17-55 för att ta två ytterligheter. Vande mig blixtsnabbt. Jag har inte ett enda objektiv (tror jag) som har zoomringen på samma avstånd från huset. Varje glugg har den på "sitt" avstånd och var den sitter blir efter typ 1,25 sekunder cementerat i ryggmärgen. Absolut inga problem alltså.
Själv har jag inte riktigt vant mig, ännu...
Att zooma och i princip samtidigt ha bra grepp som ger "bästa" stödet är, för mig, inget som sker naturligt med 17-55an. Har kommit på mig själv med att flera gånger tagit bilden med objektivet "vilandes" enbart på fingerspetsarna och tumspetsen, istället för mer omsluten av handen...

70-200an ger automatiskt ett naturligt bra grepp för både zoomning och stöd. För mig.

Hade focus och zoom bytt plats på 17-55an så hade det blivit lika bra som på 70-200.
- Hur många focusera egentligen manuellt idag med en modern DX normalzoom ihop med en modern digital slr...? Skulle själv gissa på att den siffran ligger på max 5% av alla användare av 10% av den totala användningstiden...
 
JOOO skrev:
Själv har jag inte riktigt vant mig, ännu...
Att zooma och i princip samtidigt ha bra grepp som ger "bästa" stödet är, för mig, inget som sker naturligt med 17-55an. Har kommit på mig själv med att flera gånger tagit bilden med objektivet "vilandes" enbart på fingerspetsarna och tumspetsen, istället för mer omsluten av handen...

70-200an ger automatiskt ett naturligt bra grepp för både zoomning och stöd. För mig.

Hade focus och zoom bytt plats på 17-55an så hade det blivit lika bra som på 70-200.
- Hur många focusera egentligen manuellt idag med en modern DX normalzoom ihop med en modern digital slr...? Skulle själv gissa på att den siffran ligger på max 5% av alla användare av 10% av den totala användningstiden...

Jo, som den glade 17-55-ägare jag än är, så måste jag ge Dig rätt. Det är en sak till, som jag aldrig sett någon skriva om, men som jag själv märkt: kör man som jag med kontinuerlig AF (jag har den endast på knappen därbak, inte på avtrycket) och avtryckarprioritet, och råkar nudda fokusringen aldrig så lite (och den sitter som sagt där man naturligt stöder hela elefantbössan...), så upphör AF att följs motivet tills man släppt knappen och tryckt igen. Eftersom fokuseringen är ljudlös, är det väldigt lätt att missa detta, och ett byte av ringarnas funktion skulle minska risken radikalt.

Men till Nikons försvar måste väl sägas att objektivets inre optiska uppbyggnad styr det här rätt mycket. Vissa linsgrupper flyttas för zoom, andra för fokusering, och möjligen finns något som måste styras av bägge. Detta sker med mekaniska kammar och stift, och jag kan tänka mig att detta i hög grad bestämmer var det alls är möjligt att sätta ringarna om man inte vill ha långa, krångliga och skrymmande länkar i objektiven.

Billiga objektiv (18-70, 18-200, 24-85 m fl) skjuter ju ut långa dubbla rör för zoomningen, och dessa kan nog styras med en ring långt fram. Men proffsgluggarna har ju liten eller ingen yttre förändring, vilket tyder på en helt annan inre konstruktion.
 
elgenper skrev:
Jo, som den glade 17-55-ägare jag än är, så måste jag ge Dig rätt.
Känns bra att det inte är mig det är fel på ;)
elgenper skrev:

Men till Nikons försvar måste väl sägas att objektivets inre optiska uppbyggnad styr det här rätt mycket. Vissa linsgrupper flyttas för zoom, andra för fokusering, och möjligen finns något som måste styras av bägge. Detta sker med mekaniska kammar och stift, och jag kan tänka mig att detta i hög grad bestämmer var det alls är möjligt att sätta ringarna om man inte vill ha långa, krångliga och skrymmande länkar i objektiven.

Billiga objektiv (18-70, 18-200, 24-85 m fl) skjuter ju ut långa dubbla rör för zoomningen, och dessa kan nog styras med en ring långt fram. Men proffsgluggarna har ju liten eller ingen yttre förändring, vilket tyder på en helt annan inre konstruktion.
Jo så kanske det är. Har bara noterat att andra gluggar som tex Canon 17-40/4L som har 100% intern focus och zoom är konstruerad tvärtom...
Har annars en teori om att Nikon kanske har försökt flirta med pressfotografer när det gäller att ha bästa läget för fokuseringen på 17-55an då jag har för mig att det finns gamla pressrävar som gärna fokuserar manuellt i många lägen. Manuell fokusering kräver ju också större precision än zoomning och det får man, rent ergonomiskt, på den yttre ringen.
Skulle inte förvåna mig om det finns med en o annan gammal pressfotograf (eller andra typer av proffsfotografer av äldre generation) bland Nikons testpiloter. ;)
 
Är det inte så också att man skall kunna zooma när man har parkerat motljusskyddet? Det är väl större chans att man vill zooma än fokuser manuellt idag.

/Fredrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.