Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Intervju med Canons VD om utvecklingen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har också för mig att D90 var en av de mest framgångsrika systemkamerorna någonsin.

har inte sett många biofilmer som spelats in med nikon D90 däremot har canon använts till det.Dessutom så har D90 en liten sensor medans canon 5 dmark 2 är ff.
Nikon ligger långt efter canon i film dom har inga dedikerade filmkameror eller objektiv eller tillbehör. Vet mängder med filmare som använder canon dslr till film ingen jag känner kör nikon till det,
 
Jo, är nog beredd att hålla med till en stor del.

Om vissa här på Fs är ganska extrema pro-Sony (och anti- precis alla andra tillverkare förutom just Sony), så är nog det i detta fallet fråga om en person som verkar vara extremt anti-Canon (och pro- precis alla andra tillverkare förutom just Canon).

Det bästa är nog dock att diskutera precis som vanligt, och ignorera uppenbara trollningsförsök från någon av dessa sidor.

Ämnet är ändå trots allt intressant att diskutera, trots trollare, och tycker att vi i mångt och mycket haft en väldigt bra och intressant diskussion här (även om vi inte håller med någon av dessa "extremist"-falanger).

Så även om deltagandet och inläggen varit många, så har nog trollarna inte riktigt fått den diskussion och medhåll som de förmodligen egentligen önskat sig. 😊
 
VA?!!! Är du på gång igen????

Lägg ner nu! Det är ingen brandfackla du lägger in igen! Det framstår bara som töntigt att du för fram detta under flera olika rubriker! Sitter du hemma och har roligt över alla kommentarer du får? Jösses! Ägna dig åt något intressant istället!!!
 
har inte sett många biofilmer som spelats in med nikon D90 däremot har canon använts till det.Dessutom så har D90 en liten sensor medans canon 5 dmark 2 är ff.
Nikon ligger långt efter canon i film dom har inga dedikerade filmkameror eller objektiv eller tillbehör. Vet mängder med filmare som använder canon dslr till film ingen jag känner kör nikon till det,

Det räcker med 20 st kameror för att täcka in vad typ Netflix håller på med.

D90 (jag har aldrig ägt någon) är sannolikt den mest spridda DSLR hittills.
 
D90 överraskade med fina värden hos DX0, en typ av fakta bevis, den var liksom före sin tid, DX0 gillas dock inte av flera i tråden, DR-parametern klev ju över 12 om jag mins rätt bland annat. Fotoentusiaster rekommenderande ofta D90 till släkt och vänner, hur den sålde vet jag inget om, och video delen var av det enklare slaget, lite staplande försök i alla fall och först inom halvformat ( APS-C ).


Berömd inom den Svenska fotovärlden blev den nog när Råd&Rön testade den tillsammans med ett antal andra kameror hämtade direkt över disk i kartong. D90 blev inte en förväntad vinnare, högst troligen för att Kit-objektivet var ett dåligt exemplar.
 
D90 överraskade med fina värden hos DX0, en typ av fakta bevis, den var liksom före sin tid, DX0 gillas dock inte av flera i tråden,

DxO är till en viss del, en utmärkt idé tycker jag, men den är problematisk på ett antal genomförande/praktiska punkter där:

1. De inte alltid specificerar hur mätningar gjorts, och exakt hur dess viktningar sker. 2. De verkar ibland (slarv? fel?) fått fram väldigt märkliga mätvärden. 3. Man som slutkund kanske inte har samma viktningar/prioriteringar som DxO bestämt sig för. Lite symptomatiskt av en världsbild som man alltid vill fördumma och förenkla till ett enda mätvärde. Verkligheten är aldrig så enkel att du kan rangordna en kamera eller en bil efter en enda numeriska skala; och sedan säga att den på plats#1 med poäng XXX är bäst att köpa för dig.

(Än värre blir det när DxO ger sig in på objektivutvärdering, men den DxO-mätningen är så totalt värdelös och ointressant för mig att jag inte ens orkar debattera den).
 
DxO är till en viss del, en utmärkt idé tycker jag, men den är problematisk på ett antal genomförande/praktiska punkter där:

1. De inte alltid specificerar hur mätningar gjorts, och exakt hur dess viktningar sker. 2. De verkar ibland (slarv? fel?) fått fram väldigt märkliga mätvärden. 3. Man som slutkund kanske inte har samma viktningar/prioriteringar som DxO bestämt sig för. Lite symptomatiskt av en världsbild som man alltid vill fördumma och förenkla till ett enda mätvärde. Verkligheten är aldrig så enkel att du kan rangordna en kamera eller en bil efter en enda numeriska skala; och sedan säga att den på plats#1 med poäng XXX är bäst att köpa för dig.

(Än värre blir det när DxO ger sig in på objektivutvärdering, men den DxO-mätningen är så totalt värdelös och ointressant för mig att jag inte ens orkar debattera den).

Jag själv kollar enbart parametrarna, Lågljus, DR, Färgdjup osv, andra tester av dom brukar jag bara snabbkolla någon gång. Telefontesterna tittar jag lite på, dom har visst gjort om dom testerna och räknar på annat vis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.