** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Intervju med Canons VD om utvecklingen

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det Canon ligger efter med när det gäller kamerahus jämfört med de andra två?

Canons största svaghet är att de själv producerar sina sensorer. Det kan inte hantera den moderna teknik som Sony gör.
Sony å andra sidan var nära att gå i konkurs på sin satsning på på den senaste tekniken och dess produktionslinjer.
Det ger Sony en fördel i bättre sensorer som har bättre DR och mindre brus.
Sedan kan vi alltid diskutera om hur stor den fördelen är i normalt fotograferande.

Canons största svaghet är att de själv producerar sina sensorer.

Jag vet inte om jag ser det som en svaghet. Långsiktigt är det kanske ett klokt val att inte bli beroende av Sony eller andra.

Uppenbarligen har Canon inte funnit det lönsamt att investera miljarder i nya sensorfabbar hittills. Livslängden på utrustningen är begränsad och med tiden måste Canon bestämma sig för om de ska uppgradera de egna tillverkningsresurserna eller använda legotillverkare istället.

Väljer de att göra uppgraderingen själva kommer de naturligtvis att kunna producera precis lika bra sensorer som Sony och övriga fabbar. Har man störst maknadsandel finns det mindre incitament att ligga i teknikens absoluta framkant och Canon klarar sig uppenbarligen rätt bra med de sensorer de har i sina kameror.

Det är nog mest vi teknikintresserade amatörfotografer som får tuppjuck på kameror med något steg lägre DR. Proffsen vet hur man hanterar det. De vet dessutom att det är bilden som räknas och inte huruvida kameran har spegel eller ej.

Canons största svaghet är att de själv producerar sina sensorer. Det kan inte hantera den moderna teknik som Sony gör.
Sony å andra sidan var nära att gå i konkurs på sin satsning på på den senaste tekniken och dess produktionslinjer.
Det ger Sony en fördel i bättre sensorer som har bättre DR och mindre brus.
Sedan kan vi alltid diskutera om hur stor den fördelen är i normalt fotograferande.

Det är också deras styrka. De är inte beroende av så många andra parter, inga externa kostnader heller.

/Stefan

Men bara Canon har ju dual pixel. Jämnar inte det ut lite?

Om slutsatsen i videon är att "Canon ligger något efter i kamerahusinnovation" så betyder det väl att Canons kamerahus har fler minuspoäng än pluspoäng i förhållande till de andra två märkena?

Det är nog mest vi teknikintresserade amatörfotografer som får tuppjuck på kameror med något steg lägre DR.
bas-ISO, N.B.

Proffsen vet hur man hanterar det. De vet dessutom att det är bilden som räknas och inte huruvida kameran har spegel eller ej.
Även amatörer kan nog hantera det nöjaktigt.

Canon har ju dessutom kommit ikapp en del med den bättre sensorn som sitter i bl.a. EOS 80D.

Anledningen till att jag inte längre är så förtjust i Canon är inte att de saknar förmåga att utveckla spetsteknik (för det har de). Jag är mer putt på att de inte använder sin tekniska kompetens tillräckligt mycket (typexempel: EOS 6D II).

Jag själv kollar enbart parametrarna, Lågljus, DR, Färgdjup osv, andra tester av dom brukar jag bara snabbkolla någon gång. Telefontesterna tittar jag lite på, dom har visst gjort om dom testerna och räknar på annat vis.

Håller med. Parametrar och direkta mätvärden, kombinerat bilder och med verkliga tester (helst även egna i kombination med bra testare/sajter man litar på) är det som gäller.

Verkligheten är normalt allt för komplex för att oftast på ett bra sätt kunna reduceras ner till en enda siffra/ranking.

Men bara Canon har ju dual pixel. Jämnar inte det ut lite?

Om slutsatsen i videon är att "Canon ligger något efter i kamerahusinnovation" så betyder det väl att Canons kamerahus har fler minuspoäng än pluspoäng i förhållande till de andra två märkena?

Dualpixel tror jag är en enormt stor fördel för Canon, både för foto och film.

Och Canon saknar förmåga att göra den kalkylen? Kom igen!

Det tror jag inte, och har jag heller aldrig påstått. Tror att de garanterat räknat (rätt) på det som gäller för just de i detta fallet.

Är säkert en orsak till att tex. 6D mkII presterar som den gör (sedan är det upp till oss köpare om vi köper det, eller inte).

Nej, jag orkar inte med Tony Northrup i en halvtimme. Jag tänkte att du kanske kunde ge oss en kort sammanfattning här. Det vore väl inte orimligt?

Postar man länkar, oavsett om till andra externa artiklar eller video (och kanske speciellt extra mycket då), så hör det till vettig hyfs och god kommunikationsförmåga att beskriva essensen av de i sitt inlägg.

Håller med. Parametrar och direkta mätvärden, kombinerat bilder och med verkliga tester (helst även egna i kombination med bra testare/sajter man litar på) är det som gäller.

Verkligheten är normalt allt för komplex för att oftast på ett bra sätt kunna reduceras ner till en enda siffra/ranking.

Jag tror dom flesta tycker precis som du och även jag, man tar olika intryck av personer och testare, jag själv har ingen möjlighet till stora kompisskaror som köper olika kameror att språka med.

Nej, jag orkar inte med Tony Northrup i en halvtimme. Jag tänkte att du kanske kunde ge oss en kort sammanfattning här. Det vore väl inte orimligt?

Är inte heller något stort fan men denna tyckte jag var bra.
Du behöver inte titta på hela.
Delen om kamerahus är nog 5min eller så.
Det vore väl inte orimligt?

Vilka fem minuter av halvtimmen?

Sen är det tveksamt om jag står ut med Northrup ens i fem minuter, men jag kan ju försöka och se hur mycket jag tål. :)

Både skriftliga inlägg och debatter har sina fördelar, och video som media (inklusive YouTube) har absolut sina sina.

Då detta dock är ett skriftligt forum/media, så är det ju bra om det man skriver är relevant och förståligt först och främst skriftligen.

Ja postade en länk till en video som rör trådens ämne.
Är det för jobbigt att titta eller man inte är intresserad av ämnet på den så kan man helt enkelt strunta i det och fortsätta med tangentbordskriget.
Jag är färdig med detta forum känns det som.
Förlåt för videon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar