Annons

Internetbutiker i England

Produkter
(logga in för att koppla)

Jag har mailat min chef, mest för att stärka de vi har diskuterat. svaret blev så här.

Skämtar du med mig?

Detta ska Du kunna av dessa anledningar...

1. Det har alltid varit samma.
2. Du har jobbat på YFO, sålt kameror.

Nej, Canon har som de flesta EJ världsomfattande garanti, utan indelat i "zoner" efter världsdelar. Europa indelat också i Scandinavium och övriga Europa.
Så en kamera köpt i USA, får skickas till USA för garanti rep. (på kundes egna bekostnad)

Så ta för helvete inte emot en sådan kamera !
 
Jag har mailat min chef, mest för att stärka de vi har diskuterat. svaret blev så här.

Skämtar du med mig?

Detta ska Du kunna av dessa anledningar...

1. Det har alltid varit samma.
2. Du har jobbat på YFO, sålt kameror.

Nej, Canon har som de flesta EJ världsomfattande garanti, utan indelat i "zoner" efter världsdelar. Europa indelat också i Scandinavium och övriga Europa.
Så en kamera köpt i USA, får skickas till USA för garanti rep. (på kundes egna bekostnad)

Så ta för helvete inte emot en sådan kamera !

Kameror sålda inom Europa har fortfarande Europa garanti och objektiv har världsgaranti. Om du nu jobbar på YFO så förstår jag att du vill skrämma folk från att handla internationellt, till och med Scandinavian Photo framstår ju som en lågpris butik i jämförelse med YFO's priser, försökte en gång få hjälp av YFO att välja ett gitzo stativ men de kunde ingenting, "experten" fick bläddra i broschyrer men blev inte klokare ändå slutade med att jag läste till mig kunskapen på forum och köpte från B&H istället, så varför man ska betala extra till s.k proffsbutiker om dom ändå har nollkoll vet jag inte.

Ps det så kallade epost svaret du klistrat in från din chef, det är lite lustigt att inte han heller kan stava till skandinavien, vilket slump ::)
 
Sen står det ju var och en fritt att fortsätta driva en diskussion i flera sidor med folk som har något bristande trovärdighet.

Den korta vägen är väl att ringa eller mejla direkt till Canon och ställa frågan istället för att försöka få ett svar eller övertyga någon som utger sig för att jobba med det ena eller andra.
 
Jag har mailat min chef, mest för att stärka de vi har diskuterat. svaret blev så här.

Skämtar du med mig?

Detta ska Du kunna av dessa anledningar...

1. Det har alltid varit samma.
2. Du har jobbat på YFO, sålt kameror.

Nej, Canon har som de flesta EJ världsomfattande garanti, utan indelat i "zoner" efter världsdelar. Europa indelat också i Scandinavium och övriga Europa.
Så en kamera köpt i USA, får skickas till USA för garanti rep. (på kundes egna bekostnad)

Så ta för helvete inte emot en sådan kamera !

I Nikonvärlden så har kameror kontinentgaranti och objektiv världsgaranti (gäller ej gray-market).

Fast nu kommer ju detta i en annan dager då du mailat CHEFEN!! ;-)

// Johan Maxe

PS. Har precis shoppat ett Nikon 500/4 VR från England. Beställde 6/1 och det ligger på posten nu. Det skiljer ca 25-30000 kr på denna glugg då jag beställde tills vad den kostar nu i butik här i Sverige. Men den mellanskillnaden betalar väl du gladeligen Jonas? DS.
 
Forumtroll?

Det var länge sedan vi hade ett riktigt forumtroll här på Fotosidan men nu verkar det som ett har vaknat ur sitt ide. Kul! :)

Och för att svara Göran som inte tycker det är någon idé att handla i Storbritannien. Nej, det är det inte heller, alltid. Det engelska pundet har tagit ordentligt med stryk det senaste året och generalagenterna har höjt sina priser minst lika mycket som i Sverige så kombinationen av ett skvalpigt pund och en ännu skvalpigare krona gör att det inte lönar sig lika mycket längre.

För ett år sedan kostade ett Nikon 70-200/2,8VR £1150 i Storbritannien, det motsvarade då 13500kr ink moms. Samma glugg kostade i Sverige 19000kr. Idag är priserna 18400kr (£1550) och 21500kr. Fortfarande en hyfsad skillnad, även om 5500kr är mer än 3000kr så är även det tillräckligt för att jag skall bry mig om det. Har man pengar så man kan gödsla med dem kan jag förstå om man inte bryr sig, tyvärr är jag inte där än...

En annan skillnad är att många av de utländska handlarna faktiskt har saker i lager och får in dem betydligt snabbare än de svenska just för att den svenska marknaden är så liten.
 
Kameror sålda inom Europa har fortfarande Europa garanti och objektiv har världsgaranti. Om du nu jobbar på YFO så förstår jag att du vill skrämma folk från att handla internationellt, till och med Scandinavian Photo framstår ju som en lågpris butik i jämförelse med YFO's priser, försökte en gång få hjälp av YFO att välja ett gitzo stativ men de kunde ingenting, "experten" fick bläddra i broschyrer men blev inte klokare ändå slutade med att jag läste till mig kunskapen på forum och köpte från B&H istället, så varför man ska betala extra till s.k proffsbutiker om dom ändå har nollkoll vet jag inte.

Ps det så kallade epost svaret du klistrat in från din chef, det är lite lustigt att inte han heller kan stava till skandinavien, vilket slump ::)

Engelska som modersspråk, blir lite förvirrat i bland, men känner du att du vinner denna diskution med att klanka ner på stavningen så är de helt upp till dig. Jag tycker mest att det är kul.
Annars vet jag andra ställen du kan köpa biliga kameror. Tror det är på ett ställe i Stockholm där dom har Svarta och vita rutor på marken. Har också för mig att det kallas för plattan. Men tyvärr tror jag inte att du får någon garanti. Du kan ju alltid fråga om dom kan ge dig ett kvitto...
 
Jag har mailat min chef, mest för att stärka de vi har diskuterat. svaret blev så här.

"Europa indelat också i Scandinavium och övriga Europa."

Men enligt Wikipedia:
Skandinavien är ett geografiskt och kulturellt område i norra Europa. Vanligen används termen i kulturell och språklig bemärkelse och omfattar då Sverige, Danmark och Norge.

Scandinavium
är en inomhusarena i Göteborg, som invigdes den 18 maj 1971 och byggdes ut 1991. Publikkapacitet är 12 044 personer vid ishockey och andra sportevenemang och drygt 14 000 personer vid till exempel konserter. Publikrekordet har Whitney Houston från 29 maj 1988 då 14 606 personer såg hennes konsert. Publikrekordet vid ishockey är 13 963. Ishockeylaget Frölunda Indians har Scandinavium som sin hemmaarena.


Du och "chefen" verkar för övrigt grymt pålitliga.
 
Priserna på kameraprylar i England verkar vara samma som i Sverige. Jag ser så inte riktigt meningen med att handla därifrån. Samma prylar och priser, dyrare frakt, och större osäkerhet gällande garantin. Surfar man bara fram låga priser i Sverige via exempelvis prisjakt verkar det rätt oförståndigt att handla från utlandet.

Allt kanske inte är billigare men det mesta är rejält mycket billigare. Köpte en 580 EX II blixt från digigood (som jag hittade på ebay.co.uk) får några veckor sedan. Den var nästan 40% billigare än i sverige inklusive frakt. Frakten tog två dagar.
 
Men enligt Wikipedia:
Skandinavien är ett geografiskt och kulturellt område i norra Europa. Vanligen används termen i kulturell och språklig bemärkelse och omfattar då Sverige, Danmark och Norge.

Scandinavium
är en inomhusarena i Göteborg, som invigdes den 18 maj 1971 och byggdes ut 1991. Publikkapacitet är 12 044 personer vid ishockey och andra sportevenemang och drygt 14 000 personer vid till exempel konserter. Publikrekordet har Whitney Houston från 29 maj 1988 då 14 606 personer såg hennes konsert. Publikrekordet vid ishockey är 13 963. Ishockeylaget Frölunda Indians har Scandinavium som sin hemmaarena.


Du och "chefen" verkar för övrigt grymt pålitliga.

Gud vad duktig du är. Känns det bra?
 
http://www.warehouseexpress.com/Home/default.aspx

http://www.robertwhite.co.uk/

Dessa är de jag känner till...Finns det någon som är bättre/billigare??

Jag kommer att bo till större delen i england efter sommaren så ev. adapters spelar ingen roll...men jag behöver kameran i början av juni.

Kommer köpa (troligtvis) Canon 50D, 10-22mm canon, ev 70-200mm canon. Och någon väska, minneskort, och fjärrkontroll...och filter. Ett pollefilter till vidvinkeln i varje fall.

digital-cameras.com bestälde i Tisdags Canon 70-200 2,8 L IS inkl pol + uv filter kostade 1312:- pund levereades på onsdag av DHL varför kasta tusenlappar i svenska handlare samma grejor samma leveranstid samma garanti
 
Tjena
Vad blev slutsumman med frakt och tull?

Ingen tull fr. UK, de ingår i Schengen (EU).

Köpte själv det helt suveräna, men lite svårfångade Micro-Nikkor AF 70-180mm f/4.5-5.6D IF-ED i veckan.
UPS över natten, ca 1,5 kg £45 (ca 500 SEK) i frakt och försäkring.
 
15961:- min bank har tydligen lägere kurs än Forex

Nja, sanningen är nog närmare att det varit lite stökigt på valutamarknaden under veckan. Bl.a. Ingves var ute och snackade lite, vilket fick igång div. valutaspekulationer.
Tex. fr 22/5 var pundet ca 11,7 Sek och i går ca 12,2. dvs. kronan tappade ca 4 procent på en vecka.

Något som också spelar roll när man köper fr. utlandet.
 
15961:- min bank har tydligen lägere kurs än Forex

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet!

Till andra personer;
Internet/Fotosidan/Forum är ju till för att sprida kunskap och hämta olika erfarenheter, men vissa vill tydligen bara sprida sina fördomar eller tyckande utan egen erfarenhet och gärna hålla fast vid dem, trots bevisbara felaktiga fakta. Men det konstiga är att de tar sig tiden och energin att skriva ner dem och publicera dem här.


Tack igen Tommy för att du tog tid att ge din erfarenhet.

Michael - Shopar lite varstans -
 
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet!

Till andra personer;
Internet/Fotosidan/Forum är ju till för att sprida kunskap och hämta olika erfarenheter, men vissa vill tydligen bara sprida sina fördomar eller tyckande utan egen erfarenhet och gärna hålla fast vid dem, trots bevisbara felaktiga fakta. Men det konstiga är att de tar sig tiden och energin att skriva ner dem och publicera dem här.


Tack igen Tommy för att du tog tid att ge din erfarenhet.

Michael - Shopar lite varstans -

Instämmer.
 
Jag har sökt på massor av Canonsidor nu men ännu inte hittat information från Canon om vad som gäller med Europagaranti.

Somliga i denna tråd säger att jag skulle kunna köpa en kamera från England och lämna in den hos en auktoriserad Canonverkstad i Sverige om det skulle uppstå problem men finns det någon officiell info från Canon som bekräftar detta? (Det gäller en 5dMK2)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.