Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Internetbutiker i England

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj då, nu börjar vi bli lite agresiva tycker jag. Inte kan jag hjälpa att du är snål och att jag råkar veta hur de fungerar. Känns lite som att du snackar om hur DU vill att det ska fungera.

Jag vet ett antal verkstäder som gör ren service på Canon i Sverige.

Tycker bara att det hade varit trevligt om Svenskar kunde köpa sina kameror i Sverige så vi kunde komma ner till rimliga priser även här.

Tycker du har totalt fel. Jag har arbetat globalt med att marknadsföra sälja papper och under de senaste 15 åren med management consulting globalt. Detta har gett mig insyn i bra många länder i Asien Europa och Amerika.
Det finns inget så osunt som att skydda en marknad från konkurrens. Det kan ske genom tullar, Red Tape (dvs. t.ex. långsam importbyråkrati), service villkor mm. , uppfinningsrikedomen är stor när det gäller att begränsa importen. Varje lands dotterbolag vill skina på världskonferensen genom att visa fina lönsamhetssiffror. Därför finns det alltid en ambition för dotterbolagen att hålla priser som ligger över andra länders. Vi skall inte glömma bort att ett antal personer dotterbolagens ledning oftast har sin bonus kopplade till detta. På en liten marknad som Sverige har man lite att vinna på att sänka priset och öka volymen. Det är enklare och säkrare att hålla höga marginaler.
Vad kan vi som konsumenter då göra för att motverka detta? Vi kan tycka vad vi vill om byråkratin i Bryssel men de verkar åtminstone för en fri rörlighet av varor i Europa. Det gör att man inte kan begränsa t.ex. garanti till ett land. Vi skall ha full möjlighet att köpa en vara i ett EU land och få det levererat till ett annat med ursprungslandets moms.
Man har egentligen inte rätt att bara leverera till ett land. Här finns dock en massa red tape igen som gör att man med hänvisning till betalningsvillkor mm. kan gömma sig bakom kartelluppgörelser om marknadsuppdelning. Karteller eller annan konkurrensbegränsning är i Europa mer legio än undantag. Detta gäller i branscher som är överskådliga och har ett fåtal spelare. Eu har konkurrensmyndigheter som gör det bästa för att sätta ett stopp för detta och har fått bland annat min gammla arbetsgivare att betala miljardskadestånd för detta. våra svenska myndigheter däremot låter det pågå och föreslår t.e.x. att en sammanslagning mellan Volvo och Scania är bra.
Vad kan vi då som konsumenter göra: Jo använd den öppna marknad som Eu har skapat och handla i andra länder. Eller om det lönar sig att köpa från andra världsdelar, så gör det. Men kom ihåg att den som åker till USA och köper sin kamera och smugglar in den inte ingår i någon statistik.
Om svenska handlare ser att inköpen ökar från utlandet kommer de att öka pressen på agenterna/dotterbolagen för att få bättre priser. Agenterna/dotterbolagen kommer också känna pressen eftersom det minskar deras omsättning.
En annan effekt vi lider av är valutan. En budgetkurs fastställs oftast för varje år av internationella bolag. När denna fastställs beror på räkenkapsår. Ofta är detta 1/1 till 31/12. I så fall sätts ofta denna kurs i Oktober-NOvember. som ni kanske kommer ihåg låg då den svenska liran på en riktigt låg nivå. Den kursen avspeglar sig nu i de priser vi har på nya produkter på den svenska marknaden.
Så köp där det är billigast och sätt press på den svenska marknaden och lyssna inte på Jonas locktoner om protektionism.
 
Tyvärr är det så att Canon Sverige är ett eget bolag och kommer nästan sist på listan för utskick av nya produkter. Canon Sveriges största konkurent är Canon i övriga länder. En service på en kamera som lämnas in i Sverige men är köpt i utlandet står ändast Canon Sverige för. Faktureras alltså ej vidare.

Sen om man behöver hjälp och fråga någon spesialist så får man ju bättre servis där man har köpt kameran. Det kan kan jag tycka är värt många tusen.

Såå? Köp Nikon istället då? Där anser man att Sverige ligger i Världen =)
 
Jag har sökt på massor av Canonsidor nu men ännu inte hittat information från Canon om vad som gäller med Europagaranti.

Somliga i denna tråd säger att jag skulle kunna köpa en kamera från England och lämna in den hos en auktoriserad Canonverkstad i Sverige om det skulle uppstå problem men finns det någon officiell info från Canon som bekräftar detta? (Det gäller en 5dMK2)

Jag vet inte heller hur det ligger till, men några som borde veta är grabbarna på Intervision, Canons auktoriserade verkstad. Här är länken: http://www.intervision.se/. Min erfarenhet är att de är trevliga och hjälpsamma. Bara att ringa och fråga.
 
Jag har sökt på massor av Canonsidor nu men ännu inte hittat information från Canon om vad som gäller med Europagaranti.

Somliga i denna tråd säger att jag skulle kunna köpa en kamera från England och lämna in den hos en auktoriserad Canonverkstad i Sverige om det skulle uppstå problem men finns det någon officiell info från Canon som bekräftar detta? (Det gäller en 5dMK2)

Det beror nog på vilket problem som uppstår. Är det tex. fokusskift-problemet eller att du behöver justera dina objektiv med kameran, så är det nog inga problem.

Är det andra garantiärenden kan det bli knepigare.

Är det fel som du själv har orsakat så är det inga problem, då får du ju ändå stå för kostnaden själv.
 
Det är bättre att ringa direkt till Canon. Intervision kommer ändå att hänvisa dig dit.

Det där är en gissning från din sida. Varför skulle inte Canons auktoriserade verkstad känna till garantireglerna? Jag testade nyss själv att ringa, och killen på Intervision i Solna sa direkt att det inte är några problem. Canon har ett års Europagaranti, så har man bara kvitto med sig när man kommer med sin kamera är det inga problem. Däremot gäller inte den svenska treåriga reklamationsrätten, så om kameran går sönder efter ett år får man stå för det själv.

Det beror nog på vilket problem som uppstår. Är det tex. fokusskift-problemet eller att du behöver justera dina objektiv med kameran, så är det nog inga problem.

Är det andra garantiärenden kan det bli knepigare.

Nog... nog... kan det bli... Om jag ville ha råd om ett dyrt köp från utlandet skulle jag vilja ha mer än antaganden och gissningar. Ett års Europagaranti är vad som gäller. Men ta inte mitt ord för givet, det känns alltid bäst att själv ta reda på fakta.
 
Det där är en gissning från din sida. Varför skulle inte Canons auktoriserade verkstad känna till garantireglerna? Jag testade nyss själv att ringa, och killen på Intervision i Solna sa direkt att det inte är några problem. Canon har ett års Europagaranti, så har man bara kvitto med sig när man kommer med sin kamera är det inga problem. Däremot gäller inte den svenska treåriga reklamationsrätten, så om kameran går sönder efter ett år får man stå för det själv.



Nog... nog... kan det bli... Om jag ville ha råd om ett dyrt köp från utlandet skulle jag vilja ha mer än antaganden och gissningar. Ett års Europagaranti är vad som gäller. Men ta inte mitt ord för givet, det känns alltid bäst att själv ta reda på fakta.


Nej det är inget gissande från min sida. För ett år sedan så gjorde jag samma sak och ringde till Intervision i detta ärendet och då hänvisade dom mig till Canon. Rutiner och frågeställningar kan ju såklart ändras över tid. Frågan har nog dykt upp flera gånger under det år som gått och instruktioner har förmodligen utgått från Canon hur verkstaden skall agera.

Bra att du ringde och kollade, jag skrev bara mina egna erfarenheter. När det gäller tex. fokusfelet på 5D mkark 2 så är de uppgifter jag fått direkt från Canon att det ska inte spela någon roll vart i världen du köpt kameran. Canon fixar problemet gratis. Det är dom uppgifter jag har fått. Såklart kan ju den policyn vara ändrad nu. Men för min kamera så har jag det på papper.
 
Tack till er som delar med er av era erfarenheter. Det känns som om Canon kunde varit lite tydligare med garantireglerna på sin supportavdelning på nätet också. Är det så svårt att ha det officiellt och skriftligt istället för att man ska behöva få muntliga löften via telefon?
 
Nej det är inget gissande från min sida. För ett år sedan så gjorde jag samma sak och ringde till Intervision i detta ärendet och då hänvisade dom mig till Canon. Rutiner och frågeställningar kan ju såklart ändras över tid. Frågan har nog dykt upp flera gånger under det år som gått och instruktioner har förmodligen utgått från Canon hur verkstaden skall agera.

Sorry om jag lät härsken, jag tolkade det som gissningar. Det är så många som gissar och tycker och tror här när någon ställer en fråga.
 
Funderar på Tokina AT-X 116 från SimplyElectronics med "Mack 7 Year Lens Warranty". Har någon köpt eller nyttjad den garantin? Är det någonting att ha!?
 
KOlla om verkligen Mack garantin gäller hos din ev verkstad om optiket behöver justeras mm!

Är själv sugen på ett Tokina igen men ev blir det ett 12-24 istället.
 
Bor du i Sverige och köper en produkt i utlandet ska du inte få garanti i Sverige. Även om de så fint heter Världsgaranti. Canon Sverige tar ej imot utlandsköpta produkter helt kostnadsfritt. Jag vet dock att folk har lyckats att få igenom garantin, vilket är rent slarv från Canons personal. Detta är i mitt tycke rätt. för om alla köpte där det var absolut billigast skulle vårt lilla land rasa direkt.

Köper man en kamera för ca 70.000:- från en specialist så kan du räkna med att du får både bra service och bra rabatter.

Stöd Sverige i stället.

Varför har du så många dumma och helt felaktiga inlägg här ? Köper själv alla mina Canon objektiv i Bangkok. Har aldrig några problem att använda världs-garantin hos Canon i Sverige.
Har även lämnat in objektiv köpta i Sverige hos Canon Thailand när jag bott i Bangkok. Inga problem där heller.
Och Per Karlsson på Canon.se och han har hand om Canon Professional Service har också skrivit att det fungerar så.
 
Hejsan.
Jag har gått i kameraköpartankar en tid. Jag har läst alla inlägg på detta forum gällande köp utomlands, och förundrat mig över att ingen ringer till Canon och frågar! Sagt och gjort, så ringde jag till Canon i Sverige och deras svar var att kamerahusen har "kontinentgaranti". Dvs. köper jag en kamera i Europa så gäller garantin i hela Europa INKLUSIVE Sverige! Asien har sin garanti och kameran måste således skickas dit, och USA har sin garanti där man också måste skicka den till USA. Däremot så har objektiven världsgaranti, som självklart också gäller i hela världen. Inga som helst problem. Allt enligt Canons supportavdelning i Sverige. Därför kollade jag upp var andra har gjort sina inköp och varit nöjda, och hittade således till http://www.digital-cameras.com/. Gjorde en beställning 21.00 på måndagskvällen av en Canon EOS 500d, ett 18-55 IS och ett 70-300 IS. På tisdagen så ringde dom från England och kollade att min beställning var korrekt, samt att leveransadressen var den rätta. På eftermiddagen fick jag ett mail att paketet var skickat och med ett "tracking ID" så jag kunde följa paketets väg med DHL. Se nedan. Då DHL inte kör ut till Marstrand mer än mån, onsd, fre, så fick jag kameran först på fredag middag, hem till dörren. Men detta är ju DHL,s fel att den blev liggande i Göteborg i två dagar. Så en sen kvällsbeställning på måndag gav ett resultat vid min dörr på fredag. Kan bara säga positiva saker om detta köp. Hoppas att detta inlägg kan vara till hjälp för någon som går i samma tankar som jag gjort.

Mvh Labbe

October 27, 2009 15:36 Oxford - UK Shipment picked up
October 27, 2009 17:07 Oxford - UK Departing origin
October 27, 2009 17:18 Oxford - UK Processed at Oxford - UK
October 27, 2009 19:38 Oxford - UK Departed from DHL facility in Oxford - UK
October 27, 2009 20:40 London-Heathrow - UK Arrived at DHL facility in London-Heathrow - UK
October 28, 2009 03:28 Leipzig - Germany Processed at Leipzig - Germany
October 28, 2009 04:46 Leipzig - Germany Departed from DHL facility in Leipzig - Germany
October 28, 2009 06:32 Gothenburg - Sweden Arrived at DHL facility in Gothenburg - Sweden
October 28, 2009 09:01 Gothenburg - Sweden Arrived at DHL facility
October 28, 2009 09:24 Gothenburg - Sweden Delivery arranged no details expected
 
Det var perfekt, Labbe!

Jeg fikk idag etter 2 dager varer fra WHExpress, med ParcelForce/GLS/Schenker. Super tracking og fornuftig pris. (£ 16 for 6 kg)

Ungå f.ø. Royal Mail / Posten. Det er dyyyyrt og blir ofte liggende i Malmø eller på Arlanda i dagevis!!!!
 
Idiotfråga från en som avskyr skriva mejl på engelska.

http://www.digital-cameras.com/ Är det svenska i menyerna om man handlar därifrån? Vet att mobiltelefoner brukar ju typ innehålla "alla" europeiska språk om den köps inom EU.Tänkte om man har samma tur med kamerahus. I det här fallet gäller det Nikon-system.
 
Idiotfråga från en som avskyr skriva mejl på engelska.

http://www.digital-cameras.com/ Är det svenska i menyerna om man handlar därifrån? Vet att mobiltelefoner brukar ju typ innehålla "alla" europeiska språk om den köps inom EU.Tänkte om man har samma tur med kamerahus. I det här fallet gäller det Nikon-system.

Japp, "alla" språk ligger inlagda från fabrik. Hur det är med andra märken vet jag inte. Ingen idiotfråga tycker jag.
 
Jag tänkte bara tipsa om T4 Cameras i England, jag handlade därifrån förra veckan. Fick bra paketpris, produkterna skickades samma dag, och mailsvar fick man inom 15 minuter. Väldigt bra!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.