Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Internetbutiker i England

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker inte alls det verkar billigare ute på skären i det europeiska havsbandet, tvärtom har de ungefär samma priser eller dyrare som de mindre dyra i Sverige och det trots att de numer endast har 15% konsumtionskatt där ute. Men så är förstås inte randstaten ute i havsbandet samma utpräglade EU-låglöneland som man gjort den lilla nordiska monarkin till. I Malmö är det numer danskarna som utgör ca 40 procent av kunderna hos elektronikkedjorna och räddade julhandeln hos t.ex. Media Markt.

Av de nämnda brittiska handlarna verkar familjeföretaget i Oxfordshire, digital-cameras.com, vara det som har verkliga budgetpriser. Man kan även notera att Ffordes Photographic, ffordes.com, som har nypriser väl i nivå och över med de svenska men på sin begagnatmarknad har priser som är betydligt rimligare än dito svenska och de inkluderar betygsatta enl. deras skala, kontrollerat så grejerna fungerar samt sex månaders garanti på delar och deras ev. arbete.

Varför man skulle slanta upp 10 – 30 procent mer än man behöver förstår inte jag, Aldrig någonsin vill någon, inte ens släktingar och vänner (oftast värst och tycker det skall vara gratis), betala mig mer än de behöver.

Att de som bedriver professionell verksamhet har ett annat servicebehov än amatören kan jag förstå och att det naturligtvis kostar, fattas bara. Men jag som amatör kan gärna avstå från sådan servicenivå och har inget behov av den och jag vill naturligtvis inte betala för någon annan som anser sig behöva detta. I en undersökning nyligen rapporterades det om fotografernas magra villkor, verkar vara väldigt få som vill betala mer för deras tjänster bara för att de vill stödja fotgrafer.

Inte heller verkar renommerad Hongkong postorder som onestop-digital.com ha speciellt låga priser när man lägger till tull och moms. De lovar dock tull och momsfritt till öarna.
Med svensk moms och tull hamnar en 70¬–200 2,8 IS på 20.000, en 430 EX II på drygt 2900, bägge kan kan handlas billigare nytt i Sverige. Och då är kursen den som finns på xe.com, irl kommer säkert bank och kortföretag att skörta upp dig med en sämre kurs, det torde förmodligen glädja de som till varje pris vill göra ”rätt för sig” och betala så mycket som möjligt.

Världsgaranti = Försäljningsknep.

Varför dyrare pris i Sverige = För få köpare. Ännu färre om folk köper i utlandet.

Jonas; det är ju knappast Canon Sverige som får stå för fiolerna om någon lämnar in en kamera på garantireparation, de fakturerar naturligtvis det europeiska (eller japanska) moderbolaget. Vore det bättre att vi skickade våra utlandsköpta kameror till inköpslandet om de gick sönder så att serviceverkstäderna där fick göra jobbet medan de i Sverige fick dra ner på personalen pga arbetsbrist?

I mina ögon är utlandsköp ett av de få, om inte det enda, sättet vi konsumenter har för att få en producent att sänka sina priser till en mer rimlig nivå och den här handeln får inte begränsas enligt EU. Jag letade nyligen efter en ny cykel och hade hittat flera modeller i Tyskland och England men handlarna fick inte sälja dem till Sverige då tillverkarna hade lagt restriktioner på dem (t.ex. hot om uteblivna leveranser) för att skydda agenter i andra länder med högre prissättning. Vad blev effekten? Jo, jag köpte ett helt annat märke. Varför skall jag betala 15k i Sverige för en cykel som uppenbarligen går att sälja för under €1000 i Tyskland utan att få något mervärde? 4000kr är inte småpotatis för mig!

Tyvärr är det så att Canon Sverige är ett eget bolag och kommer nästan sist på listan för utskick av nya produkter. Canon Sveriges största konkurent är Canon i övriga länder. En service på en kamera som lämnas in i Sverige men är köpt i utlandet står ändast Canon Sverige för. Faktureras alltså ej vidare.

Sen om man behöver hjälp och fråga någon spesialist så får man ju bättre servis där man har köpt kameran. Det kan kan jag tycka är värt många tusen.

Sen om man behöver hjälp och fråga någon spesialist så får man ju bättre servis där man har köpt kameran. Det kan kan jag tycka är värt många tusen.

Du får betydligt bättre svar om du frågar på forum. Att jobba i butik ger inte speciellt bra betald, experter jobbar inte i butiker, du kan i enstaka fall hitta entusiaster som jobbar i butik om du har tur. Varför slösa tusenlappar i onödan för kunskap du kan få gratis?

Tex just nu är jag spekulant på ett Gitzo GT5541LS verkar som om det inte ens säljs i Sverige har tittat hos både Cyberphoto & SP, men ingen har det online iafall, så vad kan jag förvänta mig att få för expert utlåtande om proffsstativ från företag som inte ens listar sådan utrustning i sin försäljningsprislista? Mailade precis ThinkTank angående en väska, fick svar efter 30min direkt från tillverkaren en fredag kväll, varför ödsla tid på en Svensk ÅF som i bästa fall sett väskan passera lagret?

Världsgaranti = Försäljningsknep.

Baserat på dina fördomar? Annars hänvisa till fakta.

Jag har köpt bla 500/4 & 300/2.8 genom B&H New York, både har varit inne på service hos RCC Mölndal med kvitto från B&H, de gör ingen skillnad på mina kvitton jag lämnar vare sig de är från USA eller från Cyberphoto Sverige de går på inköpsdatum för garantin.

Klart du får garanti i Sverige, stora bolag med verksamhet i hela världen förlorar inget på att ge service till sina kunder. Just kameror brukar de dock ha europa garanti på, medans objektiv har världsgaranti. Jag köper mina produkter där jag får bra pris och service, supertelen köper jag ofta från B&H både pga priset och att de faktiskt kan leverera produkten direkt, vilket Svenska leverantörer inte kan då de inte har några på lager. Om det uppstår ett problem när jag befinner mig någonstans i världen kan jag knalla in på närmsta canon service center och få hjälp, smidigt tycker jag iafall.

Tror inte du tänkt igenom din ståndpunkt speciellt väl. Ponera följande scenarion du är på semester och din kamera blir stulen du köper en ny, när du sedan kommer hem och den går sönder får du inte skicka in den på service för du köpte den i ett annat land! Smart va? :)

Då har du fortfarande ett Svenskt kvitto. Tror inte riktigt du vet hur det går till.

Baserat på dina fördomar? Annars hänvisa till fakta.

Jag har köpt bla 500/4 & 300/2.8 genom B&H New York, både har varit inne på service hos RCC Mölndal med kvitto från B&H, de gör ingen skillnad på mina kvitton jag lämnar vare sig de är från USA eller från Cyberphoto Sverige de går på inköpsdatum för garantin.

Som jag har skrivit tidigar. Visst det har förekommit även med mina egna kameror som också är köpta på B&H för att jag bodde i NY. Men dom kan lika gärna inte ta det på garantin.

Det jag menar är att dom inte borde ta det på garantin för enligt svensk lag behöver dom inte ta en utlänkst köpt produkt på garantin.

Det är väl så att man har världsgaranti på canons gluggar , men endast världsdels garanti(europa t.ex ) på kamerahus..Tror mig ha sett det i flera trådar förut.

Om du har läst vad jag har skrivit förut. Visst förekommer det att kunden får en utlänsk köpt produkt, t.ex Canon på garanti. Men i dom flästa fall får kunden betala för reparationen. Sysslar med detta dagligen.

Om du har läst vad jag har skrivit förut. Visst förekommer det att kunden får en utlänsk köpt produkt, t.ex Canon på garanti. Men i dom flästa fall får kunden betala för reparationen. Sysslar med detta dagligen.

Canon har VÄRLDSGARANTI på sina objektiv, förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå. Kameror har de för oss inom europa EU garanti dvs om du köper den inom EU kan du få den lagad vid närmsta service verkstad inom EU.

Canon har VÄRLDSGARANTI på sina objektiv, förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå. Kameror har de för oss inom europa EU garanti dvs om du köper den inom EU kan du få den lagad vid närmsta service verkstad inom EU.

Hahahah...Roligt. Japp. Du har helt rätt. Men ej i Scandinavium. Det blir ingen prioritet på reparationen och du KAN få betala för reparationen.

Som sagt Världsgarant = Försäljningsknep.

Mellan t.ex Tysklan och Frankrike fungerar den så kallade världsgarantin.

Som sagt sysslar med det dagligen.

Hahahah...Roligt. Japp. Du har helt rätt. Men ej i Scandinavium. Det blir ingen prioritet på reparationen och du KAN få betala för reparationen.

Som sagt Världsgarant = Försäljningsknep.

Mellan t.ex Tysklan och Frankrike fungerar den så kallade världsgarantin.

Som sagt sysslar med det dagligen.

FEL! Jag har MAX 3 dagars turnaround på service hos Canon Sverige oberoende vart jag har köpt mina objektiv i världen.

Jag önskar att det värkligen kunde vara så.

Uppenbarligen fungerade försäljningsknepet.
Jag önskar dig lycka till.

Tydligen funkar det väldigt bra eftersom det ALLTID har fungerar när jag lämnat in mina produkter. Som tur är så jobbar inte du hos Canon då hade vi inte fått den service vi betalar för.

Ps för att du ska vakna upp ur din illusion ring Canon RCC på måndag, 031-7203480 säg att du köpt ett Canon objektiv hos B&H Photo för 3 månader sedan och att den nu är något fel på det och be om att få det på åtgärdat på garantin. De kommer svara inga problem kom in med det.

Tydligen funkar det väldigt bra eftersom det ALLTID har fungerar när jag lämnat in mina produkter. Som tur är så jobbar inte du hos Canon då hade vi inte fått den service vi betalar för.

Roligt hihihihih

OBS!!!! Vi snackar Kamerahus. Objektiv går OFTAST på garantin. Alltså inte alltid.

Hahahah...Roligt. Japp. Du har helt rätt. Men ej i Scandinavium.

Haha nej förmodligen inte då Canon inte har någon verkstad i Scandinavium, möjligtvis kan du få dina hockeyklubbor servade av Frölunda Indians! Ps det heter inte Servis heller utan Service, kanske har du druckit lite för mycket för ditt eget bästa ikväll?

Roligt hihihihih

OBS!!!! Vi snackar Kamerahus. Objektiv går OFTAST på garantin. Alltså inte alltid.

Om inte ögonen går i kors så ser du kanske fortfarande att jag skrivit hela tiden "objektiv=världsgaranti" kamerahus=europa garanti för oss som bor och handlar inom europa.

Haha nej förmodligen inte då Canon inte har någon verkstad i Scandinavium, möjligtvis kan du få dina hockeyklubbor servade av Frölunda Indians! Ps det heter inte Servis heller utan Service, kanske har du druckit lite för mycket för ditt eget bästa ikväll?

Oj då, nu börjar vi bli lite agresiva tycker jag. Inte kan jag hjälpa att du är snål och att jag råkar veta hur de fungerar. Känns lite som att du snackar om hur DU vill att det ska fungera.

Jag vet ett antal verkstäder som gör ren service på Canon i Sverige.

Tycker bara att det hade varit trevligt om Svenskar kunde köpa sina kameror i Sverige så vi kunde komma ner till rimliga priser även här.

Priserna på kameraprylar i England verkar vara samma som i Sverige. Jag ser så inte riktigt meningen med att handla därifrån. Samma prylar och priser, dyrare frakt, och större osäkerhet gällande garantin. Surfar man bara fram låga priser i Sverige via exempelvis prisjakt verkar det rätt oförståndigt att handla från utlandet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar