Annons

Internationell försäkring eller ej?!

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStåhl

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska köpa en Canon EOS 300D (Digital Rebel) i USA, förmodligen på B&H. MEN, jag står i valet och kvalet när det gäller "Mack Camera (Worldwide) Extended Warranty". Kan någon ge mig en knuff i rätt riktning...
 
Vilket vill du helst ha?
En garanterat fungerande kamera eller lite extra att köpa delar för.

Eftersom jag inte skulle ha råd att köpa en ny kmera när jag haft sönder den gamla så skulle jag köpa garantin.
 
Vad kostar försäkringen, vad kostar en ny kamera? Är försäkringen värd pengarna? Vilken självrisk? Vad täcker försäkringen?
 
Jo, det verkar som en försäkring man egentligen bör ha men har någon där ute i vårt avlånga land haft nytta av den? Den kostar $89.95 för 5 år.
Såhär står det:

************
5 Year Still Digital Warranty (Under $1,000)
This warranty covers all parts and labor for five (5) years from date of purchase. The equipment will be guaranteed to operate properly according to manufacturer's specifications or we shall repair equipment to operate properly at no charge to you, (this includes all parts and labor). Such service, repair or adjustment of this equipment is assured the original purchaser only. This warranty does not cover equipment which has been misused, tampered with, modified or damaged as a result of accident, liquid, grit, impact or lack of proper care as indicated in the manual of operations. Accessories not covered: flashes, batteries, power adapter, digital media, software, LCD (non-Manufacture defects), lens, and additional accessories, other expenses or consequential damages. This limited warranty is transferable on listed equipment for a $15.00 fee.

In the event that this equipment requires any repairs or service, it must be delivered post paid with warranty #, the owner's name and address, dated sales invoice and description of difficulties encountered to Mack Camera & Video Service, 200 Morris Ave., Springfield, N.J. 07081 along with a check for 10.00 to cover shipping and handling in the Continental US (cost for overseas shipping to be determined). Call 973-467-2291 or 800-252-MACK (outside of N.J.) for a U.P.S. Call Tag to be issued. For International Inquiries, contact [email protected]

Please note, the Mack Camera Extended Warranty is not an insurance policy and we are not responsible for replacing lost or stolen equipment.


http://www.mackcam.com
************

I det långa loppet är det ju bara lite drygt en 100:ing om året. Det kan det nog vara värt. Men är det inte det vanligaste att kameran åker i marken eller att den blir stulen, då räcker det inte med MACK-försäkringen.
 
Senast ändrad:
Vad kostar det att skicka kameran tur och retur över Atlanten om den går sönder? Du har ju ett eller två års garanti från tillverkaren, under den tiden behöver du ju inte Mack-garantin. De flesta fel upptäcks ändå inom denna tid. Canon Sverige har en goodwillgaranti på sina digitalhus och ger samma villkor som på svenskköpt utrustning.

Vad gäller förlust av utrustningen eller olyckshändelse är nog en bra hemförsäkring med allrisk/drulle-tillägg det bästa. Jag har 1500kr i självrisk på värde upp till 30000kr på min drulleförsäkring och den täcker ju alla prylar, inte bara kameran.
 
Finns denna symbol med på MACKs garantibevis?

Som sagt, jag blir inte klokare på detta...


***
Frågor och Svar om Canons Garantier

Här är några av de vanligaste frågorna vi får om garantier. Detaljerad information om Canons garantier finns i under "Garantitider.." och "Garantivilkor".


Gäller Världsgaranti på Digitala kameror?

Svar: Nej, för Digitala kameror gäller ett års Europagaranti. Vid köpet är det viktigt att garantihandlingen European Warranty System följer med kameran.Garantihandlingen tillsammans med inköpskvitto krävs för att styrka garantin. För digitala kameror köpta utanför Europa gäller att de skall returneras till inköpslandet för garantiservice.


Gäller Världsgarantin på anloga kameror oavsett var jag köpt dem?

Svar: Nej, det är viktigt att se till att en garantihandling, Canon World Wide Warranty, följer med vid köpet. Garantihandlingen tillsammans med inköpskvitto krävs för att styrka garantin. På en vissa försäljningsställen i en del länder säljs Canons kameror utan Världsgaranti.

Symbolen nedan måste alltid finnas med på garantihandlingen för att Världsgarantin skall gälla!
***
 
Inom USA kostar det $10 för att skicka en "digital still camera". Jag har inte kontaktat MACK för "over seas shipping" men det lär ju bli mer.
 
Köp till garanti

Jag kan verkligen rekommendera dig garantin... Jag köpte MACK garanti till ett objektiv med motsvarande värde 20'000:- i sverige. MACK kostade endast $40 och ger mig ytterligare tre års garanti när den vanliga har gått ut. Det känns rätt skönt att ha den garantin på en sådan optik. Det höjer också andrahandsvärdet enormt om du säljer med garanti!

MACK kostar olika mkt beroende på värdet av produkten.

Rekommenderas!

Mvh /Peter
 
En stilla undran: Finns det någon som verkligen har utnyttjat MACK-garantin i Sverige och kan go i god för att det funkar problemfritt?

Som Emil skrev ovan, de flesta prylar funkar ju faktiskt felfritt och det är en bråkdel av alla köp som resulterar i garantiärenden. Enda anledning till att ta en sådan MACK-garanti, som jag kan se det, är om man slipper kostnaden för att skicka grejor till USA för garantirep. Och då ska kostnaden för detta och risken för garantifel vägas mot kostnaden för MACK-garantin... Fel som inträffar efter två år då den normala garantin gått ut är nog oftast av typen tappa i backen, repa i linsen, eller liknande och då gäller inte garanti ändå.
Vad gäller optik så gäller Canons WorldWideWarranty även i Sverige utan knussel, där har jag egen erfarenhet.
 
In the event that this equipment requires any repairs or service, it must be delivered post paid with warranty #, [..] along with a check for 10.00 to cover shipping and handling in the Continental US (cost for overseas shipping to be determined).

Man får betala frakten även med MACK-garantin.
 
På frågan "Vad hade hänt om jag hade köpt min 20D i USA?" svarade de på Canon RCC i Göteborg, "Äh, vi hade reparerat den också på garanti, inga tvivel". Och nej, det är inte bara nåt som min fasters nye mans före detta flickväns kusins sons tennistränare har hört utan jag stod bredvid han som frågade tjejen bakom disken. Naturligtvis var man tvungen att ha ett kvitto, som alltid annars vid garantireparationer.
 
Jag köpte garantin för att få en längre garantiperiod. Visst, på de två-tre förstå åren kanske det inte händer något, men om t.ex en USM-motor råkar hänga sig eller om ett objektiv behöver justeras efter 4 års flitigt användade, så är det bara att ösa in det hos närmaste canonreparatör och få det fixat. Worldwide är det även utan MACK-garanti (om man köper grejjer som är märkata "USA")

Jag har inte tagit någon garanti på småobjektiv som är billiga, men på dyra L-gluggar så känns det väldigt bra... speciellt när det inte kostar mer. Och med tanke på att canon tar 800:-/timme så är det helt OK med några dollar för tre år tycker jag.


mvh //Peter
 
peter_wahlström skrev:
men om t.ex en USM-motor råkar hänga sig eller om ett objektiv behöver justeras efter 4 års flitigt användade, så är det bara att ösa in det hos närmaste canonreparatör och få det fixat.

Är du säker på det? Är inte MACK-garantin ett fristående serviceavtal som gäller enbart mot MACK?

Det står något på deras webb om att de täcker kostnader som orsakar av tillverkningsfel men är det verkligen bara att slänga in det hos närmsta canonreparatör? Kan du verifiera det?
 
LeadHead skrev:
Är du säker på det? Är inte MACK-garantin ett fristående serviceavtal som gäller enbart mot MACK?

Det står något på deras webb om att de täcker kostnader som orsakar av tillverkningsfel men är det verkligen bara att slänga in det hos närmsta canonreparatör? Kan du verifiera det?

Det var vad dom sa, när jag frågade på B&H i USA. Det står även på pappren man får hem.

Det är ju tillverkningsfel om något går sönder som inte ska gå sönder... Man betalar ju för att få en utökad garanti utöver det som canon lämnar. Precis som en typ av försäkring.

Vid reparation - kontakta canon så är det inga problem! De fixar allt som finns kvitto till.

Mvh //Peter
 
köpa kamera på ett ställe och MACK på annat?

är det någon bland alla kloka som vet ifall jag kan köpa kameran på ett ställe (priceritephoto.com) och MACK garantin på ett annat (bhphoto.com)? eller måste garantin köpas ihop med kameran?


: mack
 
men det står uttryckligen på macks hemsida att man måste skicka objektivet till DERAS serviceställe i USA. Mack-försäkringen är ju helt fristående från canons normala garanti, vad jag förstår. Det enda jag kan tänka mig är att canon tar in gluggen och skickar fakturan till mack.
 
Walle skrev:
men det står uttryckligen på macks hemsida att man måste skicka objektivet till DERAS serviceställe i USA. Mack-försäkringen är ju helt fristående från canons normala garanti, vad jag förstår. Det enda jag kan tänka mig är att canon tar in gluggen och skickar fakturan till mack.

Hittade denna på deras sida ( http://www.mackcam.com/warranty_worldwide.html ) :
"PRIOR to having equipment serviced at an international factory service center, please email [email protected] for a service authorization number. In the email, please provide us with your Name, Warranty Number, Make and Model of your equipment and a brief description of the problem you are experiencing. You will receive an authorization number for service via email. It's that easy!!"

Jag tolkar det att man kan tex lämna in hos canon i sverige fast mack betalar.
 
ska emaila Mack och fråga rakt ut..

än är det inte för sent at köpa till försäkring till mitt 100-400 L :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.