ANNONS
Annons

Inte riktigt skarp D200?

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Göran
Bertil på Elektronikvärlden har ett eget sätt att mäta upp vad han kallar återgivning, även Canon med flera får lägre värde vid samma uppmätningsförfarande.

å tusan, måste jag kolla in...

..jag har sett Hellsten in action om jag inte minns fel på bildmässan, det var pixlar hit, FF-sensorer och kromatiska aberrationer dit,..han verkar inte lite invecklad han inte...
=)

macrobild skrev:
Vad man kan se är att den interna framräknade jpg bilden från kameran är tillsmetad med kamerans defaultinställningar.SE ytan under qp-kortet. Små uppräkningsfel , färgfelkan också ses i den interna uppräkningen. Kör raw och skärp upp bilden och återgivningen är mycket bra.

Det där med jpg-framräkningen, är det något som kan vara möjligt för Nikon att justera i framtida firmware-uppdateringar?

macrobild skrev:
SKÄRPA

Presenterar här två bilder angående skärpa från 200.
Skärpa och detaljåtergivning är utmärkt bra. Vad man kan se är att i jpg med defaultinställningar så ger 200 klart sämre upplösning pga brusreduseringen samt inlagd uppskärpning. Rätt handhavande, uppskärpning så kan jag garantera att några skilnader i en 20 x 30 kopia kan ej ses mellan 200 , 5d.

Sätt din kamera på stativ , det är inget fel på din kamera eller objektiv.
Mikael
Hej ! Har suttit o tittat en del på dina bilder, men visst är 5D den som gett bäst resultat i det här fallet eller ? Tycker den är både skarpare o "klarare"

Jo- 5d ger bättre återgivning/upplösning med sina mer pixlar, men delutsnitten är mycket förstorade, på en bild 20 x 30cm eller uppslag i bästa tryck skulle du inte kunna se någon skillnad mellan kamerorna. Ögats förmåga till detaljupplösning är inte tillräckligt stor
Mikael

Denna skärpa:)

kolla in sigmas 120-300 f2,8.man får mycket för pengarna enligt mej....

Optimering på RAW också?

Hej

Följt denna diskussion och kollat manualen men har inte blivit klokare angående när applicering görs.

Således, appliceras bildoptimeringen på både RAW-filen och JPG-filen om jag gör t ex +1 i skärpning?

Mvh,

// Paul

Staffan Zetterlund skrev:
Som sagt dom skall sitta på en Nikon var det ju tänkt.
ALLA DSLR på marknaden (då menar jag verkligen ALLA) kan ge suveräna, skarpa bilder om man vet hur grejorna fungerar och har gått sin Photoshop-skola :)
Tyvärr(?) måste man kunna lite elektronisk mörkrumsteknik om man ska kunna presentera sina alster med kvalitet och finess.
De där sista procenten i kvalitet uppnås med bra optik och kameror av hög klass.
Är man intresserad av foto+teknik och entusiastisk kan man göra helt suveränt högklassiga bilder med ex.en D30 med kitzoom. Det finns hur många exempel som helst på det.

macrobild skrev:
Jo- 5d ger bättre återgivning/upplösning med sina mer pixlar, men delutsnitten är mycket förstorade, på en bild 20 x 30cm eller uppslag i bästa tryck skulle du inte kunna se någon skillnad mellan kamerorna. Ögats förmåga till detaljupplösning är inte tillräckligt stor
Mikael
Det stämmer helt säkert det du skriver, men vid utskrifter vid 20*30 så är det ju ganska så mycket man inte klara se skillnader på men det är ju ändå det där "vi inte ser skillnad på" som man jämför kameror o objektiv emellan. Så jag tycker fortfarande att D200 kunde producerat "färdiga bilder" som vore skarpare. En del tycker tydligen att ju mer pengar man lagt ju mer tid vid datorn bör man lägga men jag är vid uppfattningen tvärtom. Även en bra digital kompaktkamera kan man få riktigt bra bildresultat med efter lite jobb vid datorn, jo visst jag vet skillnaden mellan en kompakt o en system det behöver det INTE komma några extra synpunkter på.Men jag tycker fortfarande D200 är en Mkt. trevlig kamera, tänker inte byta bort den mot en "skarpare".

/ Staffan Zetterlund

Linmajon skrev:
ALLA DSLR på marknaden (då menar jag verkligen ALLA) kan ge suveräna, skarpa bilder om man vet hur grejorna fungerar och har gått sin Photoshop-skola :)
Tyvärr(?) måste man kunna lite elektronisk mörkrumsteknik om man ska kunna presentera sina alster med kvalitet och finess.
De där sista procenten i kvalitet uppnås med bra optik och kameror av hög klass.
Är man intresserad av foto+teknik och entusiastisk kan man göra helt suveränt högklassiga bilder med ex.en D30 med kitzoom. Det finns hur många exempel som helst på det.
Det stämmer precis ! Men objektiven jag ville "ha förslag på" skall ju fortfarande passa på min D200, annars så finns det ju en hel del att välja på om man int bryr sej om vilket system dom skall passa på !!

Re: Optimering på RAW också?

pws skrev:
Hej

Följt denna diskussion och kollat manualen men har inte blivit klokare angående när applicering görs.

Således, appliceras bildoptimeringen på både RAW-filen och JPG-filen om jag gör t ex +1 i skärpning?

Mvh,

// Paul

Skärpningen kan du alltid välja i efterhand när du kör RAW.

RAW-filen är det digitala negativet, och den bearbetas inte i kameran.

Det du däremot kan ändra är de parametrar (skärpa är en av dom) som talar om för ditt RAW-konverteringsprogram hur RAW-filen skall konverteras till en PSD eller JPG eller vad du nu väljer att skapa för filtyp.

Ställer du skärpa på +1 i kameran så kommer förmodligen reglaget för skärpa att stå i motsvarande läge i ditt RAW-konverteringsprogram när du öppnar RAW-filen.

Men du kan alltid välja att ställa ner eller upp skärpan innan du slutför RAW-konverteringen och skapar din PSD eller JPG. Det e ju det som e det fina med RAW...rent av lysande faktiskt..:)

Här finns en liten jämförelse mellan jpg och RAW.

http://foto.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=b8d48a7e-9645-4866-949c-3e36976b3831

Det stämmer helt säkert det du skriver, men vid utskrifter vid 20*30 så är det ju ganska så mycket man inte klara se skillnader på men det är ju ändå det där "vi inte ser skillnad på" som man jämför kameror o objektiv emellan. Så jag tycker fortfarande att D200 kunde producerat "färdiga bilder" som vore skarpare. En del tycker tydligen att ju mer pengar man lagt ju mer tid vid datorn bör man lägga men jag är vid uppfattningen tvärtom. Även en bra digital kompaktkamera kan man få riktigt bra bildresultat med efter lite jobb vid datorn, jo visst jag vet skillnaden mellan en kompakt o en system det behöver det INTE komma några extra synpunkter på.Men jag tycker fortfarande D200 är en Mkt. trevlig kamera, tänker inte byta bort den mot en "skarpare".

/ Staffan Zetterlund

Eftersom du tydligen väljer jpg från kameran så finns det ett antal inställningar du kan prova. Prova dig fram angående tonkurvor, dvs kontrastkurvor samt skärpning.
Nikon är enligt mitt tycke faktiskt bätre på att få fram klara bilder från kameran än exv Canon. Speciellt färguppräkningen tycker jag bättre om, ett exempel är återgivningen av röda nyanser , toner . Hudtoner .

Mikael

Re: Re: Optimering på RAW också?

Goran skrev:
Skärpningen kan du alltid välja i efterhand när du kör RAW.

Det du däremot kan ändra är de parametrar (skärpa är en av dom) som talar om för ditt RAW-konverteringsprogram hur RAW-filen skall konverteras till en PSD eller JPG eller vad du nu väljer att skapa för filtyp.

Ställer du skärpa på +1 i kameran så kommer förmodligen reglaget för skärpa att stå i motsvarande läge i ditt RAW-konverteringsprogram när du öppnar RAW-filen.

Men du kan alltid välja att ställa ner eller upp skärpan innan du slutför RAW-konverteringen och skapar din PSD eller JPG. Det e ju det som e det fina med RAW...rent av lysande faktiskt..:)

Här finns en liten jämförelse mellan jpg och RAW.

http://foto.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=b8d48a7e-9645-4866-949c-3e36976b3831

Nej . Det är vitbalansvärde som hänger med. Camera Raw som exempel tar ingen hänsyn till om kameran har varit inställd på 0 eller full/max uppskärpning.

Mikael

Re: Re: Optimering på RAW också?

Goran skrev:

Ahh, det var som jag trodde då.

Tack för ett utförligt svar.

Mvh,

// Paul

macrobild skrev:
Eftersom du tydligen väljer jpg från kameran så finns det ett antal inställningar du kan prova. Prova dig fram angående tonkurvor, dvs kontrastkurvor samt skärpning.
Nikon är enligt mitt tycke faktiskt bätre på att få fram klara bilder från kameran än exv Canon. Speciellt färguppräkningen tycker jag bättre om, ett exempel är återgivningen av röda nyanser , toner . Hudtoner .

Mikael
Hej ! När du skriver tonkurvor,kontrastkurvor menar du där man går in o optimera bild o väljer T.ex mer kontrast(+) eller finns det kurvor som man kan gå in o ändra?

Hej ! När du skriver tonkurvor,kontrastkurvor menar du där man går in o optimera bild o väljer T.ex mer kontrast(+) eller finns det kurvor som man kan gå in o ändra?

Sitter inte med en 200 framför mig.

Du har att välja mellan Auto, Normal, mindre, mer kontrast.
Du har att välja mellan flera olika färglägen porträtt, landskap, Adobe rgb
Du kan välja färgintensintet
Du kan även förskuta färger, exv rött mot mer gult osv

Läs igenom Phil Askey och vad han har kommit fram till angående inställningar. Phil är duktig.
Gå till http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page13.asp
där ser du hur de olika inställningarna påverkar bilden

Skärpa. Höj uppskärpningen i kameran, den är svag i defaultläget, på så vis får du lite bättre stuns i bilderna. se http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page14.asp

Läs igenom http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page15.asp

Till sist. Lär dig kameran, prova gärna att lägga in egen tonkurva som du kan göra i Nikons Rawprogramvara om du har den.Det tog mig veckor att prova ut vilka jpg inställningar jag tyckte var bra internt i d2x och då jämfört med en raw uppräkning och dess resultat.

Med Canon 5d har jag ännu inte kommit dit.Dvs att få intern färguppräkning/färgåtergivning att fungera som jag vill ha det jämfört med raw.

Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Sitter inte med en 200 framför mig.

Du har att välja mellan Auto, Normal, mindre, mer kontrast.
Du har att välja mellan flera olika färglägen porträtt, landskap, Adobe rgb
Du kan välja färgintensintet
Du kan även förskuta färger, exv rött mot mer gult osv

Läs igenom Phil Askey och vad han har kommit fram till angående inställningar. Phil är duktig.
Gå till http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page13.asp
där ser du hur de olika inställningarna påverkar bilden

Skärpa. Höj uppskärpningen i kameran, den är svag i defaultläget, på så vis får du lite bättre stuns i bilderna. se http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page14.asp

Läs igenom http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page15.asp

Till sist. Lär dig kameran, prova gärna att lägga in egen tonkurva som du kan göra i Nikons Rawprogramvara om du har den.Det tog mig veckor att prova ut vilka jpg inställningar jag tyckte var bra internt i d2x och då jämfört med en raw uppräkning och dess resultat.

Med Canon 5d har jag ännu inte kommit dit.Dvs att få intern färguppräkning/färgåtergivning att fungera som jag vill ha det jämfört med raw.

Mikael
Tack så mkt. för hjälpen !

Mvh. Staffan Zetterlund

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.