Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Inställningar på Canon EOS 20D
- Trådstartare MK71
- Start datum
MK71
Aktiv medlem
Okej, ja så är det nog troligtvis. Men vilket är egentligen bäst, att ställa in kameran så att direktresultatet blir så bra som möjligt eller att "ligga lågt" och istället göra desto mer efterarbete med bilderna?
Är det dumt att skaffa en sådan dyr kamera och sedan inte utnyttja RAW-formatet?
Är det dumt att skaffa en sådan dyr kamera och sedan inte utnyttja RAW-formatet?
sagan
Avslutat medlemskap
Beror ju helt på om man gillar efterarbete eller inte, man ska ju inte plåga sig med efterarbete bara för att man "ska" det.MK71 skrev:
Okej, ja så är det nog troligtvis. Men vilket är egentligen bäst, att ställa in kameran så att direktresultatet blir så bra som möjligt eller att "ligga lågt" och istället göra desto mer efterarbete med bilderna?
Nej, det tycker jag inte, man får ut mycket av kameran iaf och nån direkt skillnad på finaste jpg och raw bilder kan man inte se.MK71 skrev:
20D har ju annars möjlighet att spara både i jpg och raw samtidigt, vilket gör att man kan utnyttja raw vid behov och ända ha en jpg som man kan använda direkt utan efterarbete.
MK71
Aktiv medlem
Så var det dags igen... Här är ytterligare ett exempel på färgavvikelser som jag av någon anledning lyckats få fram med min EOS 20D. Jag var i morse ute och tog landskapsbilder då dimman låg tät. När jag kommer hem och laddar över bilderna till datorn blir jag mycket häpen och besviken över resultatet. Alla bilderna har en hinna av rosa i sig, trots att jag har testat olika inställningar med "parametrar" och "vitbalans".
Snälla ni, tala om vad jag gör för fel!!!
/ Maria
Klicka på länken för bildexempel
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=326513
Snälla ni, tala om vad jag gör för fel!!!
/ Maria
Klicka på länken för bildexempel
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=326513
MK71
Aktiv medlem
jimh skrev:
Titta på andras snöbilder på fotosidan. Är de rosa?
I t,ex denna bild så är snön/frosten på träden MYCKET rosa.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=326472
Men i denna bild är snön istället naturligt vit.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=326460
Och även här är snön naturligt vit.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=326353
/ Maria
Ja, där stämmer dina iakttagelser med mina. Jag tycker dock det ser ut som en högst naturlig nyans från den sista eftermiddagssolen uppe i norr. Kollar du i snön som inte är belyst av samma del av himlen så ser du att den inte är färgad.
Men din bild har inte ett spår av rosa på min skärm.
Men din bild har inte ett spår av rosa på min skärm.
MK71
Aktiv medlem
Hej igen Jim
Ja det verkar vara min bildskärm som inte varit korrekt inställd. Jag har nu suttit och försökt kalibrera den efter konstens alla regler ( http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=2982 ). Det förut så irriterande rosasticket är nu borta, (även på mina egna bilder). Men jag måste nog göra om kalibreringen en gång till, för nu tycker jag mig istället se ett svagt grönstick i både bilder och text... Puh, det är inte lätt att syssla med digitalfoto... Man saknar ljusbordet och diabilderna, då visste man i alla fall vad man höll på med!
Ja det verkar vara min bildskärm som inte varit korrekt inställd. Jag har nu suttit och försökt kalibrera den efter konstens alla regler ( http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=2982 ). Det förut så irriterande rosasticket är nu borta, (även på mina egna bilder). Men jag måste nog göra om kalibreringen en gång till, för nu tycker jag mig istället se ett svagt grönstick i både bilder och text... Puh, det är inte lätt att syssla med digitalfoto... Man saknar ljusbordet och diabilderna, då visste man i alla fall vad man höll på med!
Damocles
Aktiv medlem
Det är jätteknepigt och påverkas också av omgivningen och ljuset i den. Ögonen är inte helt bra att använda då människan till sin natur är väldigt anpassningspar efter olika ljusförhållanden.
Ögonmått funkar dugligt. En hårdvarukalibrator är ännu bättre.
Om du vill kolla om du har färgstick kan du ju ta pipetten i bildprogrammet och titta på värdena du får i R G och B kanalerna. Är dessa lika bör du ha en färgneutral färg. Är röda kanlen klart högre borde du ha lite rödstick. Jobbigt att inte lita helt på skärmen, men det fungerar.
Ögonmått funkar dugligt. En hårdvarukalibrator är ännu bättre.
Om du vill kolla om du har färgstick kan du ju ta pipetten i bildprogrammet och titta på värdena du får i R G och B kanalerna. Är dessa lika bör du ha en färgneutral färg. Är röda kanlen klart högre borde du ha lite rödstick. Jobbigt att inte lita helt på skärmen, men det fungerar.
sara gust
Avslutat medlemskap
"Men vill du ha massa kräm i bilderna direkt så ändra då till "ställ in 1" och använd kontrast +1, skärpa +2, färgmättnad +2, färgton +0.
Då blir det som färgstark dia."
nar jag gor detta och darefter tar samma bild fast med installningar pa 0, sa ser jag ingen som helst skillnad i varken farg eller skarpa.. vad kan det bero pa? ar det ngn mer installning man maste andra for att aktivera denna funktion?
/forvirrade jag...O)
nar jag gor detta och darefter tar samma bild fast med installningar pa 0, sa ser jag ingen som helst skillnad i varken farg eller skarpa.. vad kan det bero pa? ar det ngn mer installning man maste andra for att aktivera denna funktion?
/forvirrade jag...O)
Kakelgasten
Aktiv medlem
sara gustavsson skrev:
"Men vill du ha massa kräm i bilderna direkt så ändra då till "ställ in 1" och använd kontrast +1, skärpa +2, färgmättnad +2, färgton +0.
/forvirrade jag...O)
Du ställer in det på "Ställ in (nr)"
Sen måste du ju välja den parameter som du ställt in...har du gjort det?
casting
Aktiv medlem
En riktig amatöråsikt....
Jag har inte läst hela tråden, så med risk för att stöta mig med någon eller upprepa något som är sagt...
Jag fotar ofta med två kompisar som har Minoltakameror (En 7d och en A2:a,jag har en 20d), och du jämförde dina bilder med din gamla Minolta. Minoltarna har en helt annan färgton som "standard" än Canon. Dock vill jag påstå att Canon på ett bättre sätt återger ljus och färger som det såg ut i verkligheten medan Minoltorna ofta ger färger som "ser trevligare ut" som standard. Vad som är bäst kan man ju diskutera, men jag har i Photoshop provat att skruva på mina bilder och på ett ganska enkelt sätt fått dom likadana som Minoltorna. Men nu har jag vant mig vid Canon och gillar det mer faktiskt.
"bara ett litet inlägg i debatten"
Jag har inte läst hela tråden, så med risk för att stöta mig med någon eller upprepa något som är sagt...
Jag fotar ofta med två kompisar som har Minoltakameror (En 7d och en A2:a,jag har en 20d), och du jämförde dina bilder med din gamla Minolta. Minoltarna har en helt annan färgton som "standard" än Canon. Dock vill jag påstå att Canon på ett bättre sätt återger ljus och färger som det såg ut i verkligheten medan Minoltorna ofta ger färger som "ser trevligare ut" som standard. Vad som är bäst kan man ju diskutera, men jag har i Photoshop provat att skruva på mina bilder och på ett ganska enkelt sätt fått dom likadana som Minoltorna. Men nu har jag vant mig vid Canon och gillar det mer faktiskt.
"bara ett litet inlägg i debatten"
.Z.
Aktiv medlem
sagan skrev:
Hur rengör du sensorn?
"Err 99" brukar bero på att kontakterna mellan objektiv och kamera behövs rengöras.
De va som...
Var inne hos min fotohandlare & skulle testa 20D, error 99 hela tiden!
När vi väl fick error 99 att försvinna så blev det Card Error (tror det stod så?) när jag pluggade in mitt minneskort. Försökte att formatera, dock utan framgång.
De e inte lätt idag...
sara gust
Avslutat medlemskap
Johan,
"Du ställer in det på "Ställ in (nr)"
Sen måste du ju välja den parameter som du ställt in...har du gjort det?"
jag tror det.. jag gar in pa
meny
parametrar
stall in 1 ( dar jag andrar )
och darefter ok...
eller ar det ngt annat jag maste ha i atanke utover detta?
mvh
sara
meny
parametrar
och darefter ok...
mvh
sara
Kakelgasten
Aktiv medlem
sara gustavsson skrev:
Johan,
meny
parametrar
och darefter ok...
mvh
sara
Jo, det är rätt...men se bara till så att det är valt "Ställ in 1" innan du går ur Meny...enklast att kolla det är att det ska stå "Ställ in 1" i huvudmenyn så att säga...så att du inte efter ha gjort dina inställningar under "Ställ in 1" och sen bara trycker Meny...Meny när du går ut till huvudmeny.
På min kamera så blev det skillnad mot standard iaf...
Magnuz
Aktiv medlem
Kan man ställa in inställningarna + på olika inställningar i parametrarna och det påverkar endast jpg eller påverkar det både raw och jpg? om jag ändrar inställningarna och kör raw+jpg kan jag få standard värden på raw? vore guld för då kan jag använda jpg direkt och raw till att labba med..
/Magnus
/Magnus